• Anonym (mia)

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Anonym (Wildrat)

    TS, köp ekologiska grejer till dottern oavsett om det är bindor, trosskydd eller tamponger. Dessa kliar inte. Eller tygbindor fast de måste ju tvättas.

  • ninasord
    ninasord skrev 2015-11-10 18:38:08 följande:
    En väninna till mig sade att hon inte använder tampong för att det känns som om man hade en penis i sig och så skrattade hon till lite sådär generat. Idag har hon fyra döttrar. UNDRAR vad dom ska ha i sig när tiden är inne??????????
    "Miss BigTit" kan inte ens säga att tampong är naturligt.
    Stackars barn.
    I'm not your driver
  • Anonym (mini)

    Jag fick mens när jag var 11 och först hade jag bara jättestora tantbindor vilket såklart kändes jobbigt. Så min storasyster skaffade den minsta storleken tamponger åt mig (jag tyckte det var pinsamt att köpa själv haha), och det funkade hur bra som helst! Det här var jättelänge sen, och numera finns det säkert ännu mindre minimini-tamponger.
    Du borde iallafall låta dottern få chansen att testa, hon känner själv om det är rätt för just henne.

  • Anonym (Mjo)
    ninasord skrev 2015-11-10 17:39:15 följande:

    En tampong gör inte ont såvida någon inte för in den största möjliga med våld.


    Jag tycker att tampong, kanske inte gör ont, men känns obehagligt. Och då är jag 32 år och använder "mini"...
  • ninasord
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-10 20:34:16 följande:
    Jag tycker att tampong, kanske inte gör ont, men känns obehagligt. Och då är jag 32 år och använder "mini"...
    Strongt!
    I'm not your driver
  • Björnmossa
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-10 20:34:16 följande:
    Jag tycker att tampong, kanske inte gör ont, men känns obehagligt. Och då är jag 32 år och använder "mini"...
    Du sätter nog in dem fel. De ska inte kännas alls och storlek har med blodmängd att göra, inte fysiska förutsättningar. (Sen är det såklart lättare att lära sig med de mindre.)
  • EnAnonumius
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-10 20:34:16 följande:
    Jag tycker att tampong, kanske inte gör ont, men känns obehagligt. Och då är jag 32 år och använder "mini"...
    Jag använder storlek på tampong efter hur kraftig blödningen är. För tamponger även den tjockaste är ju smalare än en genomsnitts snopp.

    Och för jag in tampongen på rätt sätt, så känns den inte alls.
    Men om jag däremot sätter in den " lite fel" så känns den. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mjo)
    Björnmossa skrev 2015-11-10 22:04:38 följande:

    Du sätter nog in dem fel. De ska inte kännas alls och storlek har med blodmängd att göra, inte fysiska förutsättningar. (Sen är det såklart lättare att lära sig med de mindre.)


    Nej, jag sätter inte in dom fel, har tillomed frågat/kollat på gyn! Jag vet att de stl har med blodmängd att göra men självklart känns de mindre än vad de större gör! Så tampong passar inte alla. Använder det dock ändå, men det är ju en annan femma.
  • EnAnonumius
    neverpreggo skrev 2015-11-10 18:04:37 följande:
    Det är fortfarande inte det som är den egentliga frågan. En alldeles för nervös mamma tycker av någon outgrundlig anledning att det är för tidigt/eller något annat rätt väsentligt och behöver lite guidning. Mamman kanske började använda tampong mycket senare och har svårt att sätta sig in i det hela. Ibland behöver folk lite push för att gå rätt väg då de känner något motstånd där det inte borde finnas.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-10 20:34:16 följande:

    Jag tycker att tampong, kanske inte gör ont, men känns obehagligt. Och då är jag 32 år och använder "mini"...


    Jag använder själv tampong.

    Även fast den sitter rätt känner jag att den finns där.

    Lite obehagskänsla.
Svar på tråden Elvaåring tamponger?