• Tom Araya

    Immigration/invandring/flyktingar - varför?

    För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

    Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...


    Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

  • Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Tom Araya
    100kgpappa skrev 2017-05-16 15:13:19 följande:
    Vänsterfolk tror att skattehöjningar magisk tillverkar pengar, och när man sänker skatten försvinner pengarna.

    Dynamiska effekter har man inte ens hört talas om, och de förstår inte heller vart pengarna till folks löner kommer ifrån.
    Nu betecknar jag mig själv som en aning till vänster vad det gäller ekonomisk politik... men jag håller ändå med dig och vill tillägga att folks åsikter om skattetrycket även påverkas av vad man lägger pengarna på. Jag har aldrig förstått mig på vänsterns prioriteringar, hur pengar försvinner iväg till annat än det som borde vara prioriterat.
  • 100kgpappa
    Tom Araya skrev 2017-05-16 15:42:54 följande:

    Nu betecknar jag mig själv som en aning till vänster vad det gäller ekonomisk politik... men jag håller ändå med dig och vill tillägga att folks åsikter om skattetrycket även påverkas av vad man lägger pengarna på. Jag har aldrig förstått mig på vänsterns prioriteringar, hur pengar försvinner iväg till annat än det som borde vara prioriterat.


    Jo, det är sant, men har ju hört socialdemokratiska riksdagsmän stå och proklamera en skattesänkning på 50 miljarder är detsamma som att 50 miljarder försvunnit ur statskassan, och det är helt enkelt inte sant, för nationalekonomi fungerar inte på det viset.
  • KillBill
    100kgpappa skrev 2017-05-16 15:10:20 följande:
    Ja, för att höja skatter i absurdum så att man knäcker småföretagen och sänker köpkraften hos alla som arbetar är ju bra för ekonomin, eller hur...

    Men sossar har aldrig förstått sig på ekonomi heller, du som gillar SCB kan ju jämföra skatteintäkterna 2014 med 2006. Lägre skatt, högre inkomster till staten, mer pengar till se punkterna du just räknade upp.

    Jag har då inte sett några drastiska ökningar på välfärden trots alla skattehöjningar...

    Det är en myt att den rödgröna regeringen genomfört stora skattehöjningar och det syns tydligt i detta diagram:



    www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/&graph=/23546/1/2006-/

    Däremot har den rödgröna regeringen med marginella skattehöjningar sanerat statsfinanserna och betalat av på statsskulden (Alliansen ökade statsskulden med mer än 100 miljarder och sålde statliga tillgångar på 160 miljarder för att kunna finansiera skattesänkningar).


    Om du jämför statens skatteintäkter 2014 med 2006 så minskade intäkterna per capita. Att värdera skatteintäkterna utan att ta hänsyn till folkmängden är att försöka dribbla bort korten?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Oljeborrare)
    100kgpappa skrev 2017-05-15 16:56:42 följande:
    Men vi får väl se, oljan skulle ta slut 2017 också, men har inte märkt av det ännu...
    Det var inte oljan som skulle ta slut utan peak oil skulle (enligt vissa) inträffa runt 2017.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-16 16:15:07 följande:

    Det är en myt att den rödgröna regeringen genomfört stora skattehöjningar och det syns tydligt i detta diagram:


    www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/&graph=/23546/1/2006-/

    Däremot har den rödgröna regeringen med marginella skattehöjningar sanerat statsfinanserna och betalat av på statsskulden (Alliansen ökade statsskulden med mer än 100 miljarder och sålde statliga tillgångar på 160 miljarder för att kunna finansiera skattesänkningar).


    Om du jämför statens skatteintäkter 2014 med 2006 så minskade intäkterna per capita. Att värdera skatteintäkterna utan att ta hänsyn till folkmängden är att försöka dribbla bort korten?


    Ja, det finns olika sätt att slösa med offentliga resurser. Ute i kommunerna har stora delar av allmännyttans bostadsbestånd sålts ut, man lyfter ur dess vinster för att täcka budgetunderskott i kommunen och samtidigt investeras inget i nybyggnation...allt detta sker under högerstyre
  • Anonym (Hoppsan)
    100kgpappa skrev 2017-05-16 15:13:19 följande:
    Vänsterfolk tror att skattehöjningar magisk tillverkar pengar, och när man sänker skatten försvinner pengarna.

    Dynamiska effekter har man inte ens hört talas om, och de förstår inte heller vart pengarna till folks löner kommer ifrån.
    Jag är socialdemokrat, men håller med dig! Jag hade önskat att socialdemokaterna samarbetat med Liberalerna istället för MP de senaste åren. Hade varit bättre för Sverige.
  • Anonym (Hoppsan)
    100kgpappa skrev 2017-05-16 16:01:39 följande:
    Jo, det är sant, men har ju hört socialdemokratiska riksdagsmän stå och proklamera en skattesänkning på 50 miljarder är detsamma som att 50 miljarder försvunnit ur statskassan, och det är helt enkelt inte sant, för nationalekonomi fungerar inte på det viset.
    Det beror ju på var skattesänkningarna görs. Låg- och medelinkomsttagare kommer att konsumera medan höginkomsttagare kommer att lägga på hög.
  • Anonym (:)-(--€:::)

    Vet inte hur tråden plötsligt kom att handla om skatter, men som någon sa innebär ju skatter på lön inte nödvändigtvis högre skatteintäkter. Och skatt på varor (som moderaterna förespråkar) slår direkt mot samhällets fattigaste. Kanske vill man försämra förutsättningarna för svensk handel? Vad tycker ni högermänniskor om det?

    Skatt bör tas ut på förmögenhet och arv (särskilt arv) och ränteavdraget (alltså mot andra inkomstslag än kapital) avskaffas genast. Med samma logik som att högre löneskatter inte leder till högre skatteintäkter kommer avskaffat ränteavdrag minska belåningen.

    Och högre arvskatter innebär att färre dör ;)

    Så till trådens ämne. Reinfeldt borde ha föreslagit att ett jobbskatteavdrag borde ha tagits bort för att finansiera flyktingmottagandet. Då hade vi fått kvitto på vilka som verkligen hade flr avsikt att öppna sina hjärtan (och blrs!). Jag hade varit en av dem, även om jag ansåg att flyktingpolitiken var totalt vansinnig.

  • Tom Araya
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2017-05-17 13:33:50 följande:

    Vet inte hur tråden plötsligt kom att handla om skatter, men som någon sa innebär ju skatter på lön inte nödvändigtvis högre skatteintäkter. Och skatt på varor (som moderaterna förespråkar) slår direkt mot samhällets fattigaste. Kanske vill man försämra förutsättningarna för svensk handel? Vad tycker ni högermänniskor om det?

    Skatt bör tas ut på förmögenhet och arv (särskilt arv) och ränteavdraget (alltså mot andra inkomstslag än kapital) avskaffas genast. Med samma logik som att högre löneskatter inte leder till högre skatteintäkter kommer avskaffat ränteavdrag minska belåningen.

    Och högre arvskatter innebär att färre dör ;)

    Så till trådens ämne. Reinfeldt borde ha föreslagit att ett jobbskatteavdrag borde ha tagits bort för att finansiera flyktingmottagandet. Då hade vi fått kvitto på vilka som verkligen hade flr avsikt att öppna sina hjärtan (och blrs!). Jag hade varit en av dem, även om jag ansåg att flyktingpolitiken var totalt vansinnig.


    Varför ska det vara skatt på arv, det tvingar ju folk att sälja det de ärver för att ha råd att betala skatten, istället för att själva nyttja det, exempelvis en bostad?!
    Mer orättfärdig skatt har jag svårt att se.
  • Anonym (:)-(--€:::)
    Tom Araya skrev 2017-05-17 14:18:53 följande:

    Varför ska det vara skatt på arv, det tvingar ju folk att sälja det de ärver för att ha råd att betala skatten, istället för att själva nyttja det, exempelvis en bostad?!

    Mer orättfärdig skatt har jag svårt att se.


    Sätter fart på ekonomin. Att människor inte föds med samma grundförutsättningar är mer orättfärdigt.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?