• Tom Araya

    Immigration/invandring/flyktingar - varför?

    För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

    Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...


    Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

  • Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-17 08:30:47 följande:

    Du är tyvärr lite blåögd här. Jag önskar att det var som du tror att det är.


    Ok, du som vet kan väl berätta hur systemet fungerar!
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Hoppsan)
    KillBill skrev 2018-04-17 08:37:01 följande:
    Ok, du som vet kan väl berätta hur systemet fungerar!
    Det har ju andra i tråden redan gjort! Persson-regeringen lånade friskt av pensionspengarna och jag tror inte ens allt är återbetalat.
  • Anonym (Hoppsan)

    OK. Det skedde under hans regeringstid, men beslutet att föra över garantipensionen, efterlevandepension och förtidspension från ATP-systemet till statskassan fattades under Bildt.

  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-17 08:44:27 följande:

    OK. Det skedde under hans regeringstid, men beslutet att föra över garantipensionen, efterlevandepension och förtidspension från ATP-systemet till statskassan fattades under Bildt.


    Det var inget lån! Samtidigt som pengarna fördes över till staten så övertog staten betalningsansvaret för garantipensionerna etc.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-04-17 08:35:57 följande:
    Det där stämmer inte men verkar dessvärre ha blivit en folksägen i nivå med råttan i pizzan.

    www.na.se/opinion/ledare/nej-han-snodde-inte-258-miljarder
    En kraftigt vinklad ledare är inte mycket till underlag. Det finns källor med högre trovärdighet som gör ett försök att faktiskt reda ut vad som verkligen hände och vilka konsekvenserna blev. Se till exempel Senioren "258-miljardersfrågan lever lika länge som bromsen"
    ( www.senioren.se/nyheter/258-miljardersfragan-lever-lika-lange-som-bromsen/ )
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-04-16 16:04:38 följande:
    Nivån på dagens pensionssystem har inte påverkats av invandringen
    Vilket jag inte heller påstått. Dagens problem har andra orsaker. Orsaker som inte kommer att lösas med att vi i framtiden ökar belastningen på pensionssystemet.

    Det jag pekat på är att allt tyder på att vi i framtiden kommer att få en stor grupp som skall ta del av ett pensionssystem de inte i tillräckligt hög grad bidragit till. Vilket är ett problem som många vill blunda för.


  • Anonym (Hoppsan)
    nattuw skrev 2018-04-17 10:42:22 följande:
    Vilket jag inte heller påstått. Dagens problem har andra orsaker. Orsaker som inte kommer att lösas med att vi i framtiden ökar belastningen på pensionssystemet.

    Det jag pekat på är att allt tyder på att vi i framtiden kommer att få en stor grupp som skall ta del av ett pensionssystem de inte i tillräckligt hög grad bidragit till. Vilket är ett problem som många vill blunda för.
    Ja, en person som kommer hit som 45-åring och aldrig får något jobb (det är tillräckligt svårt för svenska, högkompetenta 45-åringar att få jobb - kan man då varken språket eller känner till kulturen blir det svårare) ska också få pension ur vår gemensamma pott utan att ha bidragit med en spänn. Till detta kommer anhöriginvandrare som är pensionärer från dag 1.

    KillBill, som anser att pensionssystemet bär sig själv eftersom vi får det vi betalat in, kanske tycker att dessa migranter inte ens ska få garantipension.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-04-17 08:49:15 följande:
    Det var inget lån! Samtidigt som pengarna fördes över till staten så övertog staten betalningsansvaret för garantipensionerna etc.
    Ja och där måste ju den betalningsförmågan påverkas av statens finanser.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-04-17 12:16:28 följande:
    Ja och där måste ju den betalningsförmågan påverkas av statens finanser.
    Vi pratar altså om ersättning till personer som inte har tjänat in någon pension eller som har väldigt låg pension. Detta påverkar inte den vanliga inkomstpensionen som de allra flesta får
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?