• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • KillBill
    Anonym (:)-(--?:::) skrev 2018-04-16 00:10:44 följande:

Javisst, men det är inte intressant att jämföra möjligheten att bli självförsörjande för ett spädbarn och en vuxen.

Men även om man bara, som du verkar vilja, jämför kostnaden för ett spädbarn och en vuxen, så är det helt klart en mycket större samhällskostnad att försörja en vuxen person än spädbarnet. Eller hur räknar du?

Man räknar samhällets kostnader från födseln till personen kommer ut i förvärvslivet och i princip klarar sig själv.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2018-04-16 07:20:27 följande:

Man räknar samhällets kostnader från födseln till personen kommer ut i förvärvslivet och i princip klarar sig själv.

Vill man jämföra samhällets kostnad för barns uppväxt med samhällets kostnad innan en invandrare är etablerad på arbetsmarknaden så får man göra det.
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-04-15 23:59:37 följande:

Naturligtvis ser det inte bättre ut för Sverige och inte heller ser det positivt ut för framtidens pensionärer.

Det intressanta är inte hur många det finns i produktiv ålder utan vad de verkligen producerar. Du kan öka antalet personer i produktiv ålder hur mycket du vill men om de inte producerar något blir de bara en belastning.

Sedan är det viktigt att förstå att även invandrare en dag blir pensionärer och då kommer att belasta pensionssystemet. Och det kommer att ske vare sig de varit produktiva eller inte. Ett faktum som många, troligen av ideologiska skäl, väljer att bortse från.

Befolkningsfördelningen i sig är alltså inte intressant. Det som har betydelse är hur stor inkomsten är jämfört med utgiften. Och där tyder det mesta på att invandringen över tid är en förlustaffär.

Troligen kommer inte hela systemet att kollapsa men den som i framtiden vill ha en dräglig pension gör nog bäst i att se om sitt eget hus. Så det blir nog en lösning där vi först får betala till det allmänna pensionssystemet och ovanpå det ändå måste spara privat och hoppas på att det privata sparandet inte blir helt sönderskattat.

Det svenska pensionssystemet är i huvudsak självförsörjande. De flesta som har jobbat ett helt arbetsliv (40 år) får en bra pension. De flyktingar som inte hinner med att jobbe 30 år elle längre innan 65- årsdagen riskera att bli sk fattigpensionärer om de inte fortsätter att jobba.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-04-16 07:33:55 följande:
    Det svenska pensionssystemet är i huvudsak självförsörjande. De flesta som har jobbat ett helt arbetsliv (40 år) får en bra pension. De flyktingar som inte hinner med att jobbe 30 år elle längre innan 65- årsdagen riskera att bli sk fattigpensionärer om de inte fortsätter att jobba.
    "De flesta" är inte tillräckligt.
  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-15 19:16:07 följande:

En del av den kostnaden går föräldrarnas skatt till, samt mor- och farföräldrars skatt.

Det svenska skattesystem fungerar inte så att man kan bestämma vem som får pengarna. Men du kanske anser att barn i rika stadsdelar är en lägre belastning för samhället än barn från fattiga förorter eftersom deras föräldrar förmodligen betalar mer i skatt?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-04-16 07:43:27 följande:

"De flesta" är inte tillräckligt.

Landets egenföretagare kan själv bestämma över sin pension och tyvärr har det visat sig att allt för många av dem har gjort för låga inbetalningar vilket leder till låga pensioner.
  • Anonym (Hoppsan)
    KillBill skrev 2018-04-16 07:47:45 följande:
    Det svenska skattesystem fungerar inte så att man kan bestämma vem som får pengarna. Men du kanske anser att barn i rika stadsdelar är en lägre belastning för samhället än barn från fattiga förorter eftersom deras föräldrar förmodligen betalar mer i skatt?
    Nej självklart inte, men jag betalar ju inte bara skatt för mig själv. De pengarna kan samhället även avvända till mina barn - grovt sett (en del betalar mer i skatt och andra mindre). Det är inte särskilt många svenskar faktiskt där varken den personens, hens föräldrar eller farföräldrar bidraget med skatt och arbetskraft till samhället. En migrant som kommer hit som 35-åring och får jobb som 45-åring har alltså 20 år på sig att betala skatt till samhället.
  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-13 19:45:18 följande:
    Ja de kommer att få av avslag, efter flera månader och kanske år av asylutredning under vilken tid Sverige bekostar boende, mat, sjukvård och fickpengar. Som du förmodligen vet är det väldigt få av de som fått avslag som faktiskt lämnar landet.
    Genomsnittstiden för asylutredning är nästan 1 1/2 år läser jag i DN idag. Alltså betalar vi uppehälle även för personer som kommer att få avslag under 1 1/2 år. Det blir enormt mycket pengar - som kunde gå till annat.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-16 10:38:43 följande:
    Genomsnittstiden för asylutredning är nästan 1 1/2 år läser jag i DN idag. Alltså betalar vi uppehälle även för personer som kommer att få avslag under 1 1/2 år. Det blir enormt mycket pengar - som kunde gå till annat.
    Och när man harvat på mig-verket och lämnar besked om avslag så åker individen hem?...............Regeringen håller ju på nu att jobba för att de ensamkommande som fyllt 18 under asylprocessen och således inte längre är barn! ska få stanna ändå! Liksom stäng mig-verket, tänker jag, så frigörs det mkt pengar och när pengarna är slut så löser sig asylfrågan automatiskt. Folk åker hem.
  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (anneli) skrev 2018-04-16 11:28:25 följande:
    Och när man harvat på mig-verket och lämnar besked om avslag så åker individen hem?...............Regeringen håller ju på nu att jobba för att de ensamkommande som fyllt 18 under asylprocessen och således inte längre är barn! ska få stanna ändå! Liksom stäng mig-verket, tänker jag, så frigörs det mkt pengar och när pengarna är slut så löser sig asylfrågan automatiskt. Folk åker hem.
    Jag vet inte riktigt vad du vill säga med inlägget.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?