• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Gabbe75
    Tom Araya skrev 2018-04-13 21:12:49 följande:
    Som sagt, den siffran måste omfatta även arbetskraftinvandring.

Flyktingars väg in på svensk arbetsmarknad

Publicerad: 2017-10-04

Hälften av flyktingarna förvärvsarbetar efter åtta år i Sverige. Män med minst gymnasial utbildning kommer snabbast i arbete medan kvinnor med låg utbildning har lägst förvärvsfrekvens. Det vet vi efter att ha följt förvärvsfrekvensen för flyktingar under 15 år från bosättningen i Sverige.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Flyktingars-vag-in-pa-svensk-arbetsmarknad/

Hittar du någon färskare statistik att länka till?

Helt riktigt. Och när kommer då flyktingarna upp i samma sysselsättningsfrekvens som snittet av befolkningen? Svaret är aldrig och vad värre är - deras barn kommer inte heller upp ens i närheten av sysselsättningsgraden för snittet i riket. Det är först vid tredje eller fjärde generationen vi kan förvänta oss att invandrarna inte ligger samhället till last. Så med andra ord. De flyktingar som idag kommer hit, kommer upphöra att vara en belastning för samhället om 50-70 år.
  • Anonym (Hoppsan)
    KillBill skrev 2018-04-13 19:59:28 följande:

Idag förvärvsarbetar 50% av invandrarna inom 5 år. För en svensk tar det i genomsnitt mer än 20 år att komma ut i arbetslivet..

Det tar alltså 20 år för en svensk 30-åring eller 19-åring att komma ut i arbetslivet? Lägg av!
  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-15 13:20:29 följande:

Det tar alltså 20 år för en svensk 30-åring eller 19-åring att komma ut i arbetslivet? Lägg av!

Jag har inte nämnt någon special ålder. I genomsnitt tar det mer än 20 år för en svensk att komma ut i arbetslivet.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-04-15 13:53:33 följande:
    Jag har inte nämnt någon special ålder. I genomsnitt tar det mer än 20 år för en svensk att komma ut i arbetslivet.
    Det tar ungefär samma tid även för en invandrad om man ska räkna från födseln.

• Anonym (anneli)

De som har mest att förlora på stor invandring är invandrarna själva OCH de sämst ställda i vårt land. Här i stan har vi ett miljonprogramsområde där det varit sociala problem JÄMT och ingen som har ngt val vill bo där. DÄR packar man in nyanlända. Jag blir deprimerad bara jag åker förbi.

• Anonym (Hoppsan)

Jag antar att du menar 20 år från det att personen fötts. Men de invandrare vi pratar om här i tråden är inte nyfödda. Det är helt naturligt att en ettåring, femåring eller tioåring, inte kommit ut i arbetslivet, och det är heller inte bekymmersamt. Det är dock bekymmersamt om en invandrare kommer hit som trettioåring och inte får jobb förrän hen fyllt 45.

Ska vi jämföra på samma sätt, dvs räkna från födseln, mellan svensken som får jobb 25 år efter födelsen och 30-årige invandraren som får jobb 15 år efter ankomsten till Sverige tar det ju då 45 år för denne att komma in på arbetsmarknaden.
  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-15 16:22:29 följande:

Jag antar att du menar 20 år från det att personen fötts. Men de invandrare vi pratar om här i tråden är inte nyfödda. Det är helt naturligt att en ettåring, femåring eller tioåring, inte kommit ut i arbetslivet, och det är heller inte bekymmersamt. Det är dock bekymmersamt om en invandrare kommer hit som trettioåring och inte får jobb förrän hen fyllt 45.

Ska vi jämföra på samma sätt, dvs räkna från födseln, mellan svensken som får jobb 25 år efter födelsen och 30-årige invandraren som får jobb 15 år efter ankomsten till Sverige tar det ju då 45 år för denne att komma in på arbetsmarknaden.

Varför ska man räkna tid innan flyktingen kommer till Sverige? Det intressanta måste vara samhällets kostnad innan en medborgare kommer i arbete och samhället har kostnader både för invandrare och de som är födda i Sverige.
  • Anonym (santa)
    Saken är den att (svenska) föräldrarna försörjer ju i regel sina barn genom att arbeta,tills det är dags för dom att komma ut i arbetslivet,medan flyktingarna ska vi alla skattebetalare försörja till dom får ett jobb om dom nu får ett?
    Hittepå jobben är ju också skattefinansierade..
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-04-15 16:54:39 följande:
    Varför ska man räkna tid innan flyktingen kommer till Sverige? Det intressanta måste vara samhällets kostnad innan en medborgare kommer i arbete och samhället har kostnader både för invandrare och de som är födda i Sverige.
    Du förstår väl att en person som kommer hit som 13-åring sannolikt kommer att ha fler år sin inkomsttagare och skattebetalare än en som kommer som 38-åring.
  • KillBill
    Anonym (santa) skrev 2018-04-15 18:22:15 följande:

Saken är den att (svenska) föräldrarna försörjer ju i regel sina barn genom att arbeta,tills det är dags för dom att komma ut i arbetslivet,medan flyktingarna ska vi alla skattebetalare försörja till dom får ett jobb om dom nu får ett?

Hittepå jobben är ju också skattefinansierade..

Jag antar att det kommer som en överraskning för Santa

men bara för att landets föräldrar inte betalar för sjukvård och skolundervisning så är den inte gratis.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?