• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-12-24 07:16:51 följande:
    Jaha.., varnar alltså, ja det var ju det jag sa, men nu är det verkligheten vi lever i, vad som kommer det förhåller jag mig till då.

    Och precis som du säger, det är svårt att göra rätt när blir så abstrakt som varningar om framtida ekonomi, speciellt när den nu är så globalt lynnig och växlar så snabbt.
    Det enda som eg går att göra idag, är att ha en beredskap som täcker in de flesta scenarier, och jag hoppas verkligen inte att de styrande börjar agera på varningar.., det kan bli så ini h-vete fel då. smile1.gif
    Så abstrakt är inte AMS varning att arbetslösheten kommer att skjuta i höjden 2018 när dagens invandrare skall börja räknas av mot arbetsmarknaden.

    Att finansdepartementet säger att vi går back till minst 2020 kan kanske, på något magiskt vis, visa sig vara fel. Oklart dock vad som skulle rädda upp situationen. Så deras "varning" får nog stå kvar så länge.

    Det är heller inte hokus-pokus att räkna ut att då inte dagens arbetsmarknadspolitik kan ge jobb åt de utlänningar vi redan har i landet så kommer den inte att fungera bättre på ännu fler utlänningar, med ännu sämre utbildning.

    Det är regeringens vägran att ta till sig de varningar man fått genom åren, och särskilt under hela 2015, som satt Sverige i den position vi är i.

    Det är i nuet vi har möjlighet att agera. Imorgon är det försent.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-12-24 10:49:41 följande:
    Så abstrakt är inte AMS varning att arbetslösheten kommer att skjuta i höjden 2018 när dagens invandrare skall börja räknas av mot arbetsmarknaden.

    Att finansdepartementet säger att vi går back till minst 2020 kan kanske, på något magiskt vis, visa sig vara fel. Oklart dock vad som skulle rädda upp situationen. Så deras "varning" får nog stå kvar så länge.

    Det är heller inte hokus-pokus att räkna ut att då inte dagens arbetsmarknadspolitik kan ge jobb åt de utlänningar vi redan har i landet så kommer den inte att fungera bättre på ännu fler utlänningar, med ännu sämre utbildning.

    Det är regeringens vägran att ta till sig de varningar man fått genom åren, och särskilt under hela 2015, som satt Sverige i den position vi är i.

    Det är i nuet vi har möjlighet att agera. Imorgon är det försent.
    Eftersom vi i Sverige har så låg fart på exporten f.n, så skulle jag inte agera på nån spådom idag, osäkerheten är skyhög.
    Däremot skulle jag ha beredskap för flera olika scenarier.

    Sen får vi hoppas att arbetslösheten för invandrare skjuter i höjden väldigt snabbt, ju snabbare desto bättre.
    För det ska den göra om de nya åtgärderna fungerar som tänkt.
    Vilka det är har AF själva på sin sida och det har jag tagit upp tidigare, men det är bara att gå till AF:s hemsida och läsa, eller lyssna och se på deras presskonferens.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-12-24 15:43:57 följande:
    Eftersom vi i Sverige har så låg fart på exporten f.n, så skulle jag inte agera på nån spådom idag, osäkerheten är skyhög.
    Däremot skulle jag ha beredskap för flera olika scenarier.

    Sen får vi hoppas att arbetslösheten för invandrare skjuter i höjden väldigt snabbt, ju snabbare desto bättre.
    För det ska den göra om de nya åtgärderna fungerar som tänkt.
    Vilka det är har AF själva på sin sida och det har jag tagit upp tidigare, men det är bara att gå till AF:s hemsida och läsa, eller lyssna och se på deras presskonferens.

    Låga inkomster och höga utgifter. Det är därför Sverige kommer att gå back till minst 2020 enligt FD. Då måste man justera minst endera faktorn så vi går plus istället.

    Istället för att hoppas på ökad arbetslöshet så borde man hoppas på att invandrarna får jobb. Men då måste man göra något åt arbetsmarknaden. Dagens system håller redan 350000 arbetslösa, trots brist på arbetskraft inom visa yrken. Mer av samma kommer inte att göra någon skillnad.
  • Prime
    themia skrev 2015-12-23 19:01:39 följande:

    Hej, vem har påstått att det inte finns några problem?

    Det finns gott om problem i Sverige.

    Men det ändrar inte det faktum att landets ekonomi utvecklas bättre än på länge.

    Det går faktiskt att hålla mer än en tanke i huvudet, om man försöker.


    Vilket land lever du i egentligen? Om man inte ser de kraftigt ökade problemen som avkumuleras i detta land måste man antingen vara riktigt naiv eller korkad.

    "De senaste åren har varit de sämsta Sverige upplevt under efterkrigstiden i term av produktivitetsutveckling och tillväxt av BNP per capita. Detta har sammanfallit med den snabbaste invandringen i Sveriges historia. Detta bevisar inte i sig att rekordinvandringen orsakade den dåliga ekonomiska utvecklingen, post hoc ergo propter hoc. Det går att indirekt räkna ut att invandring troligen bara är en bidragande förklaring för den usla tillväxten. Andra förklaringar inkluderar krisen i omvärlden, svag exportutveckling samt en restriktiv penningpolitik relaterat till ohälsosamma tecken på bostadsmarknaden. Framtiden får utvisa om en mer expansiv penningpolitik och återhämtning av konjunkturen i omvärlden kommer att lyfta BNP-tillväxten igen."

    Observera: BNP är ett mått på hur mycket pengar som spenderas. Om jag lånar 4 miljoner och köper krukväxter för hela skiten och ställer ut på verandan för att ruttna, skulle du säga att min ekonomi är bra då? För det är ungefär vad som sägs i Sverige idag om ekonomin, om än kraftigt överdrivet.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2015-12-24 00:08:37 följande:
    Det är inte jag som varnar. Det är finansdepartementet, AMS/AF, finanspolitiska rådet ...

    Men det är bra att du lever i nuet, för det är nu vi har chansen att vara proaktiva, att agera och försöka lindra effekterna av det som kommer.
    Vilka siffror från AMS är det som du refererar till? Jag hittar bara denna prognos och det är ju en positiv prognos:

    www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Statistik-prognoser/Prognoser/Prognoser/Riket/2015-12-09-Stor-okning-av-nya-jobb.html
     
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2015-12-24 00:08:37 följande:
    Det är inte jag som varnar. Det är finansdepartementet, AMS/AF, finanspolitiska rådet ...

    Men det är bra att du lever i nuet, för det är nu vi har chansen att vara proaktiva, att agera och försöka lindra effekterna av det som kommer.
    Även Finanspolitiska rådet är i grunden positiva:

    "Sverige har idag, med hjälp av det ramverk som riksdag och regering satt upp för finanspolitiken, starka offentliga finanser och kan därför hantera den ekonomiska belastning som den höga flyktingvandringen innebär"

    www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3954022.ece


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Prime skrev 2015-12-25 09:33:52 följande:
    Med tanke på att flyktingar inte räknas med i statistiken så är denna info rätt undermålig.
    Jag tror att du har fel. Återkom med källa så kan vi diskuttera saken!
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Prime skrev 2015-12-25 09:09:23 följande:
    Vilket land lever du i egentligen? Om man inte ser de kraftigt ökade problemen som avkumuleras i detta land måste man antingen vara riktigt naiv eller korkad.

    "De senaste åren har varit de sämsta Sverige upplevt under efterkrigstiden i term av produktivitetsutveckling och tillväxt av BNP per capita. Detta har sammanfallit med den snabbaste invandringen i Sveriges historia. Detta bevisar inte i sig att rekordinvandringen orsakade den dåliga ekonomiska utvecklingen, post hoc ergo propter hoc. Det går att indirekt räkna ut att invandring troligen bara är en bidragande förklaring för den usla tillväxten. Andra förklaringar inkluderar krisen i omvärlden, svag exportutveckling samt en restriktiv penningpolitik relaterat till ohälsosamma tecken på bostadsmarknaden. Framtiden får utvisa om en mer expansiv penningpolitik och återhämtning av konjunkturen i omvärlden kommer att lyfta BNP-tillväxten igen."

    Observera: BNP är ett mått på hur mycket pengar som spenderas. Om jag lånar 4 miljoner och köper krukväxter för hela skiten och ställer ut på verandan för att ruttna, skulle du säga att min ekonomi är bra då? För det är ungefär vad som sägs i Sverige idag om ekonomin, om än kraftigt överdrivet.

    BNP per capita har globalt utvecklats mycket långsamt efter den lågkonjunktur som inträffade 2007 (inte beroende på invandring). Även om Sveriges BNP per capita också har utvecklats långsammare under denna lågkonjunktur (+2%) så har Sveriges BNP utvecklats mer positivt än exempelvis Danmark (som har en mycket restriktiv invandringspolitik). Danmarks BNP per capita har minskat med 6% under perioden.


    BNP per capita (fasta US $ 2000) 2006-2014




    www.google.se/publicdata/explore&met_y=ny_gdp_pcap_cd&idim=country:SWE:CHE:DNK&hl=sv&dl=sv#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_kd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=country:SWE:DNK&idim=region:ECS:NAC:LCN:MEA:SAS:EAS&ifdim=region&tstart=1167001200000&tend=1419462000000&hl=sv&dl=sv&ind=false


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • themia
    krzyzac skrev 2015-12-25 09:41:47 följande:

    Den enda käftsmällen här är lögnerna om att arbetslöshet och bidragstagare skulle vara lönsamt för landet.


    Tur i oturen är att landet havererar så snabbt nu att folket öppnar sina ögon i rasande takt.


    Ytterligare en undergångsprofet som inte fattat poängen.
    Käftsmällen är att det går bra för landet trots arbetslöshet och bidragstagare.

    "Lönsamhet" på nationell nivå är f.ö. ett mycket diskutabelt begrepp. Det handlar bland annat om tidsperspektiv.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna