• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Dfeat
    KillBill skrev 2016-09-04 15:41:19 följande:
    Jag tycker att det är bra att sjuksköterskorna protesterar mot den politik som går ut på att under inga omständigheter höja skatten, en politik som leder till att det blir omöjligt att höja exempelvis sjuksköterskors löner. Detta är en politik som på många håll (exempelvis i Stockholms län) stödjs av Sverigedemokraterna.
    Ni som resonerar så här, hur tänker ni? Sverige har redan ett av världens högsta skattetryck, vi är mitt i en högkonjunktur och staten tvingas ändå LÅNA för att ekonomin ska gå ihop. Ändå har vi västvärldens sämsta skolor, värdelös sjukvård, inget försvar mm.

    Vill ni höja skatten ännu mer och strypa ekonomin fullständigt?

    Ganska intressant fråga att ställa: När vi nu har ett av världens högsta skattetryck, och vi har blivit så mycket rikare, hur kommer det sig att det fattas pengar till allt och allt har blivit så mycket sämre? 

    De flesta förstår inte hur mycket invandringen faktiskt kostar. De stora kostnaderna syns inte. Ökade kostnader inom vården, polisen, socialbidrag, fängelser, skola etc ligger knappast i migrationsverkets budget.. 

    Invandrare som grupp kostar staten mer per person än en Svenskfödd. De utnyttjar generellt vården mer, är överrepresenterade i brottsstatistik, behöver extra resurser i skola etc. Samtidigt är de i högre grad arbetslösa eller har ofta lågavlönade jobb = de som faktiskt jobbar betalar in mindre skatt. 

    All logik säger ju att invandringen måste dränera samhället på enorma resurser, alla seriösa studier visar ju det också..
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-04 15:59:17 följande:
    www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Kommunalskatter/

    Här är ett diagram som visar kommunalskatter, inklusive landstingsskatt, år för år:

     


    Som vi ser kan rimligtvis inte "för låga skatter" vara orsaken till de problem som uppstått inom vården på senare tid . Mer från ekonomifakta:

    Den genomsnittliga kommunalskatten, inklusive landstingsskatt men exklusive begravningsavgift, uppgår år 2016 till 32,10 procent. Det är mer än en fördubbling sedan 1960 då den uppgick till 14,63 procent.

    Landstingsskatten har överlag ökat snabbast - den nästan fyrdubblades från 1960 fram till slutet av 1970-talet.

    Även under senare år har tendensen varit stigande skatter.

    Intressant att du plockar fram ett diagram som i huvudsak visar kommunalskatt och som visar statistiken från 30 talet fram till idag (antagligen för att det ska se dramatiskt ut). Ja tror jag inte att de sjuksköterskor som nu protesterar sneglar på hur det var på jobbet för 80-90 år sedan utan hur det såg ut för 10-20 år sedan. De flesta sjuksköterskor har Landstingen som arbetsgivare och tittar på på landstingsskattens utveckling de senaste 10 åren så har den legat på en stabil nivå på omkring 11%. En utmaning för Sveriges Landsting är att de är arbetsgivare för många kvinnodominerade yrken som tidigare har varit underbetalda. I takt med att dessa kvinnors löner med all rätt ökar så tror jag att vi får acceptera att landstingsskatten ökar.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rataxes
    Kung Markatta skrev 2016-09-04 15:59:17 följande:
    www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Kommunalskatter/

    Här är ett diagram som visar kommunalskatter, inklusive landstingsskatt, år för år:

     


    Som vi ser kan rimligtvis inte "för låga skatter" vara orsaken till de problem som uppstått inom vården på senare tid . Mer från ekonomifakta:

    Den genomsnittliga kommunalskatten, inklusive landstingsskatt men exklusive begravningsavgift, uppgår år 2016 till 32,10 procent. Det är mer än en fördubbling sedan 1960 då den uppgick till 14,63 procent.

    Landstingsskatten har överlag ökat snabbast - den nästan fyrdubblades från 1960 fram till slutet av 1970-talet.

    Även under senare år har tendensen varit stigande skatter.
    Antar att det inte är riktigt populärt hos forumsåssarna att påpeka att de svenska skatterna var lägre än USA's fram till 60-talet.
    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-09-04 16:31:26 följande:

    Intressant att du plockar fram ett diagram som i huvudsak visar kommunalskatt och som visar statistiken från 30 talet fram till idag (antagligen för att det ska se dramatiskt ut). Ja tror jag inte att de sjuksköterskor som nu protesterar sneglar på hur det var på jobbet för 80-90 år sedan utan hur det såg ut för 10-20 år sedan. De flesta sjuksköterskor har Landstingen som arbetsgivare och tittar på på landstingsskattens utveckling de senaste 10 åren så har den legat på en stabil nivå på omkring 11%. En utmaning för Sveriges Landsting är att de är arbetsgivare för många kvinnodominerade yrken som tidigare har varit underbetalda. I takt med att dessa kvinnors löner med all rätt ökar så tror jag att vi får acceptera att landstingsskatten ökar.


    Försöker du misstänkliggöra mig för att jag presenterar korrekt och fullständig statistik? Det är ju stor humor Glad

    Tittar du enbart på landstingsskatten har den utvecklats på liknande sätt som i diagrammet jag postade. Möjligtvis är ökningen där ännu mer dramatisk. Hur som helst blir det svårt att i statistiken finna något stöd för uppfattningen att det är för låga skatter som orsakat problemen inom vården.
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2016-09-04 16:13:25 följande:
    Framförallt har samhället i kronor och ören haft mer skatteintäkter än någonsin under de senaste åren (åtminstone så länge Alliansens budget gällde).

    Och ändå finns det inga pengar.
    Det är för att "i kronor och ören" inte tar hänsyn till att omkostnader ökar. Det kan vara så att det siffermässigt är högre intäkter nu än tidigare (något jag gärna läser mer om, jag är milt sagt skeptisk till det), men om priserna ökat så kanske det i realiteten är lägre skatteintäkter än tidigare. Man kan inte bara räkna just kronor och ören, man måste veta vad man kan får för pengarna också. Om det är mindre spelar summan ingen roll liksom.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-04 17:22:29 följande:
    Försöker du misstänkliggöra mig för att jag presenterar korrekt och fullständig statistik? Det är ju stor humor Glad

    Tittar du enbart på landstingsskatten har den utvecklats på liknande sätt som i diagrammet jag postade. Möjligtvis är ökningen där ännu mer dramatisk. Hur som helst blir det svårt att i statistiken finna något stöd för uppfattningen att det är för låga skatter som orsakat problemen inom vården.

    Jag tycker bara att det är ganska ointressant att jämföra dagens skattenivåer med skattenivån under en period innan Sverige blev en  välfärdsnation (från tiden då man kallade Sverige för lortsverige). Jag kan titta på grafen och komma till slutsatsen att det finns en korrelation mellan välfärd och skattesatser men det är ju inte det som du vill säga.


    Landstingskatten har legat på en relativt stabil nivå de senaste 10 åren och det är tydligt att dagens skattenivåer inte räcker till för att höja exempelvis sjuksköterskornas löner eller för att utöka personalstyrkan. Ett landstings största utgiftspost är kostnader för sjukvård och frågan är hur man ska klara av att öka personaltätheten och öka lönen bland de kvinnodominerande och underbetalda yrkesgrupperna om man inte gör det genom att öka skatten?


    I Stockholm har Alliansen styrt landstinget i 10 år och tro mig, de har hållit tillbaka alla former av skattehöjningar och misslyckats totalt med att förbättra vårdpersonalens arbetssituation.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-09-04 19:08:14 följande:

    Jag tycker bara att det är ganska ointressant att jämföra dagens skattenivåer med skattenivån under en period innan Sverige blev en  välfärdsnation (från tiden då man kallade Sverige för lortsverige). Jag kan titta på grafen och komma till slutsatsen att det finns en korrelation mellan välfärd och skattesatser men det är ju inte det som du vill säga.


    Landstingskatten har legat på en relativt stabil nivå de senaste 10 åren och det är tydligt att dagens skattenivåer inte räcker till för att höja exempelvis sjuksköterskornas löner eller för att utöka personalstyrkan. Ett landstings största utgiftspost är kostnader för sjukvård och frågan är hur man ska klara av att öka personaltätheten och öka lönen bland de kvinnodominerande och underbetalda yrkesgrupperna om man inte gör det genom att öka skatten?


    I Stockholm har Alliansen styrt landstinget i 10 år och tro mig, de har hållit tillbaka alla former av skattehöjningar och misslyckats totalt med att förbättra vårdpersonalens arbetssituation.


    Jepp.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-04 18:25:50 följande:
    Det är för att "i kronor och ören" inte tar hänsyn till att omkostnader ökar. Det kan vara så att det siffermässigt är högre intäkter nu än tidigare (något jag gärna läser mer om, jag är milt sagt skeptisk till det), men om priserna ökat så kanske det i realiteten är lägre skatteintäkter än tidigare. Man kan inte bara räkna just kronor och ören, man måste veta vad man kan får för pengarna också. Om det är mindre spelar summan ingen roll liksom.
    Omkostnaderna ökar inte proportionellt mot vare sig prisökningar i samhället eller ökad folkmängd.

    Vi har haft högre skatteintäkter än någonsin under Aliansen budgetar. Trots sänkta skattesatser. De där dynamiska effekterna, du vet ...

    Så vi har mer pengar än någonsin att köpa välfärd för men vi vet också alla varför vi trots det inte har råd med välfärd. För att ett delområde på utgiftssidan dragit iväg nåt alldeles enorm de senaste åren.


Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna