• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-05 19:51:28 följande:
    Omkostnaderna ökar inte proportionellt mot vare sig prisökningar i samhället eller ökad folkmängd.

    Vi har haft högre skatteintäkter än någonsin under Aliansen budgetar. Trots sänkta skattesatser. De där dynamiska effekterna, du vet ...

    Så vi har mer pengar än någonsin att köpa välfärd för men vi vet också alla varför vi trots det inte har råd med välfärd. För att ett delområde på utgiftssidan dragit iväg nåt alldeles enorm de senaste åren.

    Du vet  mycket väl  att invandring INTE finansieras via landstingsskatten



    Vi vet bägge två att situationen har varit ganska oförändrad för vårdpersonal de senaste 10 åren. Det har iofs anställts mer personal det senaste året men långt ifrån tillräckligt. Kvinnolöner är fortfarande på tok för låga.

    Tand och sjukvård finansieras genom landstingsskatten en skatt som i princip inte används till annat. Hur ska landstingen få råd att anställa mer personal i vården och hur ska  landstingen få råd att öka kvinnolönerna med bibehållen skatt? Vad har du för idéer? 


     


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rataxes

    Och att avskaffa landstingen är naturligtvis ingenting någon har tänkt på? En enorm koloss av byråkrati befolkad av inkompetenta politiker.


    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-05 20:46:48 följande:

    Du vet  mycket väl  att invandring INTE finansieras via landstingsskatten


    Vi vet bägge två att situationen har varit ganska oförändrad för vårdpersonal de senaste 10 åren. Det har iofs anställts mer personal det senaste året men långt ifrån tillräckligt. Kvinnolöner är fortfarande på tok för låga.

    Tand och sjukvård finansieras genom landstingsskatten en skatt som i princip inte används till annat. Hur ska landstingen få råd att anställa mer personal i vården och hur ska  landstingen få råd att öka kvinnolönerna med bibehållen skatt? Vad har du för idéer? 


     


     


    Alla skattepengar kommer ur samma börs. Folkets.

    Alla kostander drabbar därför över hela linjen.

    Måste staten betala mer för någonting annat finns det mindre pengar kvar till statsbidragen till landstingen. Vilket i sin tur ger färre sjuksköterskor.

    .
    Inte för att jag nu begränsat mig till just landstingen när jag beskrivit hur samhället har mer pengar än någonsin i intäkter men ändå inte verkar ha råd.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-05 21:03:47 följande:
    Alla skattepengar kommer ur samma börs. Folkets.

    Alla kostander drabbar därför över hela linjen.

    Måste staten betala mer för någonting annat finns det mindre pengar kvar till statsbidragen till landstingen. Vilket i sin tur ger färre sjuksköterskor.

    .
    Inte för att jag nu begränsat mig till just landstingen när jag beskrivit hur samhället har mer pengar än någonsin i intäkter men ändå inte verkar ha råd.
    Men då håller du ju med om att sjukvården behöver mer skatteintäkter. 

    SDs budgetmotion i Stockholm 2017
    - Inte mer resurser till vården
    - inte mer personal i vården
    - ingen satsning på att få upp de låga kvinnolönerna
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-05 21:15:58 följande:
    Men då håller du ju med om att sjukvården behöver mer skatteintäkter. 
    Förvisso skulle de säkert vilja ha mer skatteintäkter men ett sådant scenario innebär ju inte med automatik att man behöver höja skatterna.

    Man kan till exempel lika väl ta nuvarande rekordstora skatteintäkter och fördela om dem.
  • Gung Ho
    Rataxes skrev 2016-09-05 21:01:30 följande:

    Och att avskaffa landstingen är naturligtvis ingenting någon har tänkt på? En enorm koloss av byråkrati befolkad av inkompetenta politiker.


    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
    Det är under förvandling..
    Vad det i praktiken mynnar ut i är ju en annan sak..
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-06 07:51:01 följande:
    Förvisso skulle de säkert vilja ha mer skatteintäkter men ett sådant scenario innebär ju inte med automatik att man behöver höja skatterna.

    Man kan till exempel lika väl ta nuvarande rekordstora skatteintäkter och fördela om dem.

    Du menar SDs förslag till massiv sänkning av statsbidragen till kommun- och landstingssektorn med på 56% något som kommer att drabba skolväsendet, åldringsvården och handikappomsorgen hårt?

    www.dagenssamhalle.se/debatt/massiva-besparingar-pa-vaelfaerden-i-sds-budget-17952


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-06 08:25:40 följande:

    Du menar ...


    Jag menar det jag skriver. Inget annat.

    Vi behöver inte höja skatterna för att öka resurserna till sjukvård. Om du nu vill fokusera på sjukvård.

    vi skulle istället kunna hejda den okontrollerade kostnadsexplosion som skett inom ett enskilt politikområde de senaste åren och omfördela de pengarna.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-06 08:44:39 följande:
    Jag menar det jag skriver. Inget annat.

    Vi behöver inte höja skatterna för att öka resurserna till sjukvård. Om du nu vill fokusera på sjukvård.

    vi skulle istället kunna hejda den okontrollerade kostnadsexplosion som skett inom ett enskilt politikområde de senaste åren och omfördela de pengarna.

    Jaja,  men det parti som jag uppfattat att du stödjer föreslår massiva sänkningar av statsbidragen till kommuner och landsting vilket kommer att drabba välfärden. det måste du förstå.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • JTA
    KillBill skrev 2016-09-06 10:00:39 följande:

    Jaja,  men det parti som jag uppfattat att du stödjer föreslår massiva sänkningar av statsbidragen till kommuner och landsting vilket kommer att drabba välfärden. det måste du förstå.


    Hörru, kolla upp vad guilt-by-association och strawman innebär.


Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna