• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Moderno
    KillBill skrev 2016-09-20 14:20:20 följande:

    En sån här dag så är det mycket diskussioner om vilken regering som driver den mest ansvarsfulla politiken. Då kan det vara intressant att se på hur statsskulden har förändrats under de 16 senast åren med socialdemokratiskt-, allians- och rödgrönt budget. Trots att Alliansen sålde ut statliga företag för mer än 160 miljarder under sin tid vid makten så lyckades man med konststycket att kraftigt öka statsskulden. Jag vet inte vad ni andra säger men jag anser det är tydligt att när det kommer till alliansens ansvarskänsla så är det mycket snack och lite verkstad. 


    Det var en rejäl uppgång efter 2012. Men annars måste man nog erkänna att ekonomin sköttes bra under perioden innan med hänsyn till den globala ekonomiska kris som rådde.
  • KillBill
    Moderno skrev 2016-09-20 20:37:56 följande:
    Det var en rejäl uppgång efter 2012. Men annars måste man nog erkänna att ekonomin sköttes bra under perioden innan med hänsyn till den globala ekonomiska kris som rådde.

    Ja och 2012 var finanskrisen över. Alliansen valde efter den rusning av statsskuldens som syns i mitt diagram  att införa ett femte jobbskatteavdrag  i början av 2014 i stället för att beta av på statsskulden. Där ser man vad ansvarsfull finanspolitik betyder för alliansen i praktiken. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Moderno
    KillBill skrev 2016-09-20 20:53:47 följande:

    Ja och 2012 var finanskrisen över. Alliansen valde efter den rusning av statsskuldens som syns i mitt diagram  att införa ett femte jobbskatteavdrag  i början av 2014 i stället för att beta av på statsskulden. Där ser man vad ansvarsfull finanspolitik betyder för alliansen i praktiken. 


    Ja, det kan jag hålla med om var en onödig åtgärd, utan att ha analyserat saken närmare.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-09-20 14:20:20 följande:
    En sån här dag så är det mycket diskussioner om vilken regering som driver den mest ansvarsfulla politiken. Då kan det vara intressant att se på hur statsskulden har förändrats under de 16 senast åren med socialdemokratiskt-, allians- och rödgrönt budget. Trots att Alliansen sålde ut statliga företag för mer än 160 miljarder under sin tid vid makten så lyckades man med konststycket att kraftigt öka statsskulden. Jag vet inte vad ni andra säger men jag anser det är tydligt att när det kommer till alliansens ansvarskänsla så är det mycket snack och lite verkstad. 
    Om det nu fortfarande finns någon som tror att Kill Bill är ärlig om detta:

    Dels blandar diagramet ihop vems budget som gällde när.

    Dels "glömmer" Kill Bill att upplysa om att 100 av dessa miljarder härrör sig från att Riksbanken, regeringen oförskylt, tog ett extra lån på 100 miljarder för att ha mer i kassakistan.

    Enligt KB:s diagram har alltså den förra regeringen tagit Sverige genom den värsta ekonomiska krisen sedan 30-talet plus tagit de kraftigt ökade kostnaderna för invandringen och trots det enbart ökat statsskulden med ca 258-30 miljarder.
  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2016-09-20 20:37:56 följande:
    Det var en rejäl uppgång efter 2012. Men annars måste man nog erkänna att ekonomin sköttes bra under perioden innan med hänsyn till den globala ekonomiska kris som rådde.
    Som skrivet: 100 av de där miljarderna har överhuvudtaget inget med någon regeringspolitik att göra.

    Men det ser mer spektakulärt ut om man fejkar och påstår att så är fallet.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-22 12:30:32 följande:
    Som skrivet: 100 av de där miljarderna har överhuvudtaget inget med någon regeringspolitik att göra.

    Men det ser mer spektakulärt ut om man fejkar och påstår att så är fallet.
    Statsskulden ökade med 100 miljarder år 2013 eftersom Riksbanken behövde stärka sin kassa. Ett år senare väljer alliansregeringen att genomföra det 5:e jobbskatteavdraget till en kostnad av 12 miljarder kronor per år. Ursäkta mig men självklart måste regeringen ta ansvar för omvärldsfaktorer som påverkar statsskulden och om alliansregeringen hade varit ansvarsfull så hade man börjat betala av på statsskulden i stället för att införa ett 5:e jobbskatteavdrag.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-22 12:22:47 följande:
    Om det nu fortfarande finns någon som tror att Kill Bill är ärlig om detta:

    Dels blandar diagramet ihop vems budget som gällde när.
    Jasså, stämmer det inte att alliansen budget gällde från 2007 tom 2015?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-22 12:22:47 följande:
    Om det nu fortfarande finns någon som tror att Kill Bill är ärlig om detta:

    Dels blandar diagramet ihop vems budget som gällde när.

    Dels "glömmer" Kill Bill att upplysa om att 100 av dessa miljarder härrör sig från att Riksbanken, regeringen oförskylt, tog ett extra lån på 100 miljarder för att ha mer i kassakistan.

    Enligt KB:s diagram har alltså den förra regeringen tagit Sverige genom den värsta ekonomiska krisen sedan 30-talet plus tagit de kraftigt ökade kostnaderna för invandringen och trots det enbart ökat statsskulden med ca 258-30 miljarder.
    Du är väldigt tyst om att alliansen sålde ut statliga tillgångar för 160 miljarder kronor.
  • Rataxes

    Hatar uttrycket "finansiera skattesänkningar".
    Som om alla pengar egentligen är statens och att sänka skatten är en utgiftspost.


    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna