• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • felix le chat
    FDFMGA skrev 2017-02-22 21:29:18 följande:
    Ja och det är därför skrikhögern hatar Sverige så till den milda grad att Fox sänder fejkreportage om Sverige eller sverigehatarna från SD serverar Breitbart tillrättalagda spyor.

    Det måste reta gallfeber på sverigehatarna att Sverige ligger i världstopp inom nästan alla områden - ja, gallfeber på de få inom den globala skrikhögern som känner till detta.
    Om det går så bra varför tvingas vi låna 29 miljarder till flyktingmottagandet och spara på sjukförsäring , assistans mm

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-behover-lana-for-att-klara-flyktingkrisen/

    Att låna till flyktingmottagande är som att köpa semesterresan med sms lån.

  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2017-02-23 13:34:04 följande:
    Om det går så bra varför tvingas vi låna 29 miljarder till flyktingmottagandet och spara på sjukförsäring , assistans mm

    www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-behover-.../

    Att låna till flyktingmottagande är som att köpa semesterresan med sms lån.

    De senaste åren har vi, dvs Sverige, gått med överskott. 

    Det kan mycket väl bli så i år också, Riksgäldens prognoser brukar vara rätt försiktiga.

    Sveriges statsskuld ligger ungefär på 30 procent av BNP, något som internationellt sätt är synnerligen lågt. Därför kan vi också låna pengar vid behov mycket billigt, Sverige är ett av få länder som har högsta tänkbara kreditvärdighet.

    Jämför gärna med USA som har en statsskuld som snällt räknat vida överskrider BNP och där landet finansierar konsumtion genom att ständigt låna alltmer.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2017-02-23 13:34:04 följande:
    Om det går så bra varför tvingas vi låna 29 miljarder till flyktingmottagandet och spara på sjukförsäring , assistans mm

    www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-behover-.../

    Att låna till flyktingmottagande är som att köpa semesterresan med sms lån.

    Och varför hänvisar du till en artiklar som är mer än 1 år gammal?

    Om frågan är generell, och handlar om att låna, så är svaret, lånar gör man för att man behöver pengar nu.
    Vilket inte direkt kan översättas till = pengar saknas.

    Fundera på vad det betyder, återkom med svaret, så får vi se vad du kan om lån.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-02-23 14:52:58 följande:

    Och varför hänvisar du till en artiklar som är mer än 1 år gammal?

    Om frågan är generell, och handlar om att låna, så är svaret, lånar gör man för att man behöver pengar nu.
    Vilket inte direkt kan översättas till = pengar saknas. smile1.gif

    Fundera på vad det betyder, återkom med svaret, så får vi se vad du kan om lån. smile1.gif


    Sannolikt för att det blir helt fel om hen citerar en senare artikel.

    Så här sa Magdalena Andersson för en dag sen apropå fejknyheter:

    "Vi hade överskott i statsfinanserna både 2015 och 2016. Det är inte något som jag hittat på utan är fakta från myndigheter som Konjunkturinstitutet, Ekonomistyrningsverket, Riksgälden men även Riksbanken. Så möter jag ändå människor som säger "det är väl bra men vi lånar ju till flyktingmottagandet". Nej, det gör vi inte."

    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/KJvx6/sa-ska-s-stoppa-fake-news-pa-natet

    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Intenuigen

    [quote=77440320][quote-nick]FDFMGA skrev 2017-02-23 14:00:29 följande:[/quote-nick]

    De senaste åren har vi, dvs Sverige, gått med överskott. 

    Det kan mycket väl bli så i år också, Riksgäldens prognoser brukar vara rätt försiktiga.

    Sveriges statsskuld ligger ungefär på 30 procent av BNP, något som internationellt sätt är synnerligen lågt. Därför kan vi också låna pengar vid behov mycket billigt, Sverige är ett av få länder som har högsta tänkbara kreditvärdighet.

    Jämför gärna med USA som har en statsskuld som snällt räknat vida överskrider BNP och där landet finansierar konsumtion genom att ständigt låna alltmer.

    [/

    Hur tänker du när du jämför Sverige med USA ?

    Du får gärna visa ett enda ytterområde som bär sig självt . Ett enda räcker! Är nyfiken och vill verkligen se det. Det skulle faktiskt glädja mig om du hade rätt! Men då du inte har haft rätt i sak någon ggn på fyra år så är jag faktiskt skeptisk. Så kom igen, inga fake-news eller globalist-propaganda utan riktig statistik tack.

  • FDFMGA
    Intenuigen skrev 2017-02-23 22:55:57 följande:
    [quote=77440320][quote-nick]FDFMGA skrev 2017-02-23 14:00:29 följande:[/quote-nick]
    De senaste åren har vi, dvs Sverige, gått med överskott. 

    Det kan mycket väl bli så i år också, Riksgäldens prognoser brukar vara rätt försiktiga.

    Sveriges statsskuld ligger ungefär på 30 procent av BNP, något som internationellt sätt är synnerligen lågt. Därför kan vi också låna pengar vid behov mycket billigt, Sverige är ett av få länder som har högsta tänkbara kreditvärdighet.

    Jämför gärna med USA som har en statsskuld som snällt räknat vida överskrider BNP och där landet finansierar konsumtion genom att ständigt låna alltmer.
    [/

    Hur tänker du när du jämför Sverige med USA ?
    Du får gärna visa ett enda ytterområde som bär sig självt . Ett enda räcker! Är nyfiken och vill verkligen se det. Det skulle faktiskt glädja mig om du hade rätt! Men då du inte har haft rätt i sak någon ggn på fyra år så är jag faktiskt skeptisk. Så kom igen, inga fake-news eller globalist-propaganda utan riktig statistik tack.
    Jag ser inte Sverige som ett ytterområde och har heller inte för avsikt att likt en föryckt sverigedemokrake ställa grupper eller områden i Sverige mot varandra.

    Jag valde att citera Magdalena Anderssons uttalande om att Sverige inte behöver låna för att finansiera invandringen eftersom påståendet att så är fallet  är en av flera alternativa sanningar som sverigefienderna från SD ofta kommer med.

    Sverige behöver för övrigt inte heller låna för att finansiera bidragen till sverigedemokrater som inte klarat av att etablera sig på arbetsmarknaden.

    Sverige tillhör världstoppen inom de allra flesta områden - ett faktum som vi Sverigevänner är stolta över.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2017-02-23 23:06:58 följande:
    Jag ser inte Sverige som ett ytterområde och har heller inte för avsikt att likt en föryckt sverigedemokrake ställa grupper eller områden i Sverige mot varandra.

    Jag valde att citera Magdalena Anderssons uttalande om att Sverige inte behöver låna för att finansiera invandringen eftersom påståendet att så är fallet  är en av flera alternativa sanningar som sverigefienderna från SD ofta kommer med.

    Sverige behöver för övrigt inte heller låna för att finansiera bidragen till sverigedemokrater som inte klarat av att etablera sig på arbetsmarknaden.

    Sverige tillhör världstoppen inom de allra flesta områden - ett faktum som vi Sverigevänner är stolta över.
    Men det jag inte fattar är hur det hänger ihop: Alltså om ekonomin går så bra som den sägs göra, hur kommer det sig då att staten samtidigt drar ner på polis och rättsväsende, trots att det är kris,och försvar, trots att det saknas medel att uppfylla Försvarsbeslut 2015, och sjukvård, trots att människor bokstavligt talat dör i väntan på vård?
    Varför satsar man inte pengar på höjda löner för sjuksköterskor, mer pengar till försvaret, och höjda löner till poliserna?

    Jag får inte ihop bilden, detta är alltså statens kärnområden och de går alla på knäna av resursbrist, samtidigt pumpas bilden ut att ekonomin går bra?
  • KillBill
    Ascendere skrev 2017-02-24 09:53:05 följande:
    Men det jag inte fattar är hur det hänger ihop: Alltså om ekonomin går så bra som den sägs göra, hur kommer det sig då att staten samtidigt drar ner på polis och rättsväsende, trots att det är kris,och försvar, trots att det saknas medel att uppfylla Försvarsbeslut 2015, och sjukvård, trots att människor bokstavligt talat dör i väntan på vård?
    Varför satsar man inte pengar på höjda löner för sjuksköterskor, mer pengar till försvaret, och höjda löner till poliserna?

    Jag får inte ihop bilden, detta är alltså statens kärnområden och de går alla på knäna av resursbrist, samtidigt pumpas bilden ut att ekonomin går bra?

    Men det är väl inte så konstigt att du har svårt att fatta hur det hänger ihop om du baserar ditt resonemang på felaktiga uppgifter? Regeringen har ju både tillfört mer pengar både till rättsväsendet och till försvaret.


     


    När det gäller resurser till vården så beslutas detta av Sveriges landsting och många landsting har tyvärr prioriterat oförändrad skatt i stället för mer resurser till vården. Se bara på Stockholms län. Där styr Alliansen med stöd av SD och där är det tydligt att man prioriterar låg skatt och privat sjukvård.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ascendere
    KillBill skrev 2017-02-24 10:21:53 följande:

    Men det är väl inte så konstigt att du har svårt att fatta hur det hänger ihop om du baserar ditt resonemang på felaktiga uppgifter? Regeringen har ju både tillfört mer pengar både till rättsväsendet och till försvaret.


     


    När det gäller resurser till vården så beslutas detta av Sveriges landsting och många landsting har tyvärr prioriterat oförändrad skatt i stället för mer resurser till vården. Se bara på Stockholms län. Där styr Alliansen med stöd av SD och där är det tydligt att man prioriterar låg skatt och privat sjukvård.


    Nej.
    cornucopia.cornubot.se/2017/02/regeringen-drog-in-900-msek-fran.html

    Det jag menar är att regeringens satsningar är helt och hållet ämnade att lugna opinionen, men det saknas helt en genuin vilja att faktiskt förbättra dessa områden.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna