• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • K Kalle
    K Kalle skrev 2017-03-08 13:43:05 följande:
    Ja, tack och lov är vi fortfarande det! Jag hoppas bara att mängden inflyttade med helt annan syn på män och kvinnor kommer att påverka detta negativt. Jag hoppas också att jämställdheten kan sippra ut i förorterna också.
    Ja, tack och lov är vi fortfarande det! Jag hoppas bara att mängden inflyttade med helt annan syn på män och kvinnor INTE kommer att påverka detta negativt. Jag hoppas också att jämställdheten kan sippra ut i förorterna också.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-03-08 13:41:28 följande:
    Och varför satsar kommunerna då inte på äldrevården och den kommunala assistansen?
    En av anledningarna är att politiker ett försiktigt släkte och att man för allt i världen vill undvika att höja skatten.

    Se bara på SD i Sollefteå, de skickade ut ett pressmeddelande om att det var bättre att lägga ner Sollefteå sjukhus (inkl BB) än att höja skatten lite grann..
  • FDFMGA

    En annorlunda käftsmäll till alla de undergångsprofeter som utgår från att alla människor i Rinkeby är kriminella stenkastare och bilbrännare. 

    Elever i Rinkeby är bättre på att stava och lyssna på tillsägelser än elever i Hammarby sjöstad. De är också mer drivna. Det skriver läraren Karin Nygårds i en krönika som väckt uppmärksamhet bland föräldrar. Nu vill hon uppmana alla innerstadsföräldrar att sluta oroa sig.

    www.dn.se/sthlm/lararen-foraldrar-i-innerstan-borde-ta-det-lite-lugnare/


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-10 23:10:17 följande:

    Byggbolaget Skanska har alltså drivit, och driver, projekt i krigsszoner som Colombia, Libyen, Sri Lanka, Libanon och Kashmir.

    Men i Rinkeby vågar de inte jobba, av säkerhetsskäl:

    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/inga-anbud-pa-ny-polisstation-i-rinkeby

    Dock har inget hänt med rödvinspriset på Södermalm, vad vi vet.


    Detta förklaras förmodligen av att det stora bostadsbyggandet i Sverige just nu. När byggbolagen har svårt att få tag i tillräckligt med personal så har man börjat välja och vraka mellan uppdragen och då lämnar man helt enkelt bara in anbud på de mest intressanta projekten. Hade inte byggmarknaden varit så het så hade det kommit in anbud även på detta byggprojekt.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-03-11 05:40:08 följande:
    Detta förklaras förmodligen av att det stora bostadsbyggandet i Sverige just nu. När byggbolagen har svårt att få tag i tillräckligt med personal så har man börjat välja och vraka mellan uppdragen och då lämnar man helt enkelt bara in anbud på de mest intressanta projekten. Hade inte byggmarknaden varit så het så hade det kommit in anbud även på detta byggprojekt.
    Mmm ...

    Precis.

    Polisen själva hänvisar till "komplikationer" och "alla säkerhetsarrangemang som krävs" när de förklarar varför de inte får fram en klar upphandling.
    https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/jan-mars/Rinkeby-nya-polisstation/

    Inte ens ett bolag som Skanska, med decennier av erfarenhet från jobb i krigszoner tar på sig jobbet som säkerligen hamnar en bit över en kvarts miljard. Kanske upp emot en halv.

    I sak kommer det så småningom givetvis att gå att få till projektet. Så småningom. Det blir bara lite udda för att vara i Sverige.

    Beväpnade vakter oh möjligen eskort in och ut ur området är sådant man håller sig med i vissa områden utomlands som Kashmir och Libanon. I Sverige blir det dock första gången. Men det är klart att det fungerar här också. 
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2017-03-11 05:40:08 följande:
    Detta förklaras förmodligen av att det stora bostadsbyggandet i Sverige just nu. När byggbolagen har svårt att få tag i tillräckligt med personal så har man börjat välja och vraka mellan uppdragen och då lämnar man helt enkelt bara in anbud på de mest intressanta projekten. Hade inte byggmarknaden varit så het så hade det kommit in anbud även på detta byggprojekt.
    Stämmer bra, för de uppgifterna har även jag fått från sk "säker källa".
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Kalle
    KillBill skrev 2017-03-08 18:43:39 följande:
    En av anledningarna är att politiker ett försiktigt släkte och att man för allt i världen vill undvika att höja skatten.

    Se bara på SD i Sollefteå, de skickade ut ett pressmeddelande om att det var bättre att lägga ner Sollefteå sjukhus (inkl BB) än att höja skatten lite grann..
    Jag röstar inte på SD så jag blir inte imponerad av vad de gör eller inte gör...

    Politikerna vore kloka om de höjde skatten om det enda sättet att håva in frukterna av att Sverige "går som tåget". Ett folk som har det de behöver - dvs får vård och handikappassistans när de behöver, får hjälp av polisen när de utsätts för brott, äldrevård när de behöver och bostad när de behöver - är ett nöjt folk. Nu fattas mycket på denna lista och därför är det många som inte märker att det "går bra för Sverige" och alltså är missnöjda.

    Själv har jag jobb och bostad, men behöver handikapphjälpmedel och vård och det är betydligt svårare numera. Jag har heller inte fått någon hjälp när jag utsatts för brott och barnen hittar inga lägenheter.
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2017-03-08 20:57:11 följande:

    En annorlunda käftsmäll till alla de undergångsprofeter som utgår från att alla människor i Rinkeby är kriminella stenkastare och bilbrännare. 

    Elever i Rinkeby är bättre på att stava och lyssna på tillsägelser än elever i Hammarby sjöstad. De är också mer drivna. Det skriver läraren Karin Nygårds i en krönika som väckt uppmärksamhet bland föräldrar. Nu vill hon uppmana alla innerstadsföräldrar att sluta oroa sig.

    www.dn.se/sthlm/lararen-foraldrar-i-innerstan-borde-ta-det-lite-lugnare/


    Rosengårdsskolan kanske skulle kunna få lite tips av dem med tanke på att få därifrån blir behöriga till gymnasiet.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-03-10 23:10:17 följande:
    Byggbolaget Skanska har alltså drivit, och driver, projekt i krigsszoner som Colombia, Libyen, Sri Lanka, Libanon och Kashmir.

    Men i Rinkeby vågar de inte jobba, av säkerhetsskäl:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/inga-anbu...

    Dock har inget hänt med rödvinspriset på Södermalm, vad vi vet.
    Och nu har du säkert även hört att det där var lögn, och att flera byggbolag är intresserade av att bygga och ska inkomma med anbud.
    Det finns även lokaler att tillgå om Polisen vill ha några "tills vidare" lokaler att använda innan bygget är klart, men det har Polisen ännu inte svarat på, vilket jag tycker är minst sagt märkligt.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna