• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Intenuigen skrev 2017-03-01 20:14:09 följande:
    T

Man måste ju alltid ställa grupper mot varandra, så gamla floskler håller inte längre. Det är ju 2017 nu. Du känner inte att de 73 miljarder kr som imigationsverket verkar göra av med i år skulle kunna behövas, iaf en del av det till tex sjukvård låga kvinnolöner skola eller polis?

Så att det skulle vara en vinst eller positivt för Sveriges ekonomi är helt hjärndött att tro.

Man hjälper människor för att man är snäll inget annat, hoppas du kan förstå det någon ggn.

Och hade vi hjälpt kvinnor och barn som flyr krig så fanns det ju en poäng. Men när de flesta ensamkommande inte ens kommer från Syrien så blir det ju bara en kostsam och tragisk parodi.
    KillBill skrev 2017-02-24 14:30:23 följande:

Det märkliga är väl att du fortsätter att sprida en felaktig uppgift trots att jag har förklarat för dig att du har fel?

www.regeringen.se/debattartiklar/2016/10/regner-nej-vi-skar-inte-ned-pa-assistansen/

[quote=77443642][quote-nick]KillBill skrev 2017-02-24 14:30:23 följande:[/quote-nick]

Det märkliga är väl att du fortsätter att sprida en felaktig uppgift trots att jag har förklarat för dig att du har fel?

www.regeringen.se/debattartiklar/2016/10/regner-nej-vi-skar-inte-ned-pa-assistansen/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6554790

Här svarar regeringen. Regeringen har varken sänkt antalet assistanstimmar eller ersättningen per assistanstimme. www.regeringen.se/debattartiklar/2016/11/asa-regner-den-som-har-ett-faktiskt-behov-av-stod-ska-fa-det/

SD däremot har budgeterat om att sänka assistansersättningen för perioden 2016-2019. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    Intenuigen skrev 2017-03-01 20:14:09 följande:
    T

Man måste ju alltid ställa grupper mot varandra, så gamla floskler håller inte längre. Det är ju 2017 nu. Du känner inte att de 73 miljarder kr som imigationsverket verkar göra av med i år skulle kunna behövas, iaf en del av det till tex sjukvård låga kvinnolöner skola eller polis?

Så att det skulle vara en vinst eller positivt för Sveriges ekonomi är helt hjärndött att tro.

Man hjälper människor för att man är snäll inget annat, hoppas du kan förstå det någon ggn.

Och hade vi hjälpt kvinnor och barn som flyr krig så fanns det ju en poäng. Men när de flesta ensamkommande inte ens kommer från Syrien så blir det ju bara en kostsam och tragisk parodi.
    KillBill skrev 2017-02-24 14:30:23 följande:

[quote=77443642][quote-nick]KillBill skrev 2017-02-24 14:30:23 följande:[/quote-nick]

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6554790
    Jo, tack. Jag mins 2015 och regeringens "först till kvarn"-politik.

Jag tror att regeringen resonerade som så att de som snabbast tog sig hit - via tåg, färja och flyg - hade mest bråttom med att få hjälp.

Tomte
  • Intenuigen
    Digestive skrev 2017-03-02 01:28:09 följande:

Jag tror att regeringen resonerade som så att de som snabbast tog sig hit - via tåg, färja och flyg - hade mest bråttom med att få hjälp.

De kanske tänkte att de snabbaste skulle va flinkast och jobba billigast, de verkar ju inte varit så intresserade utav att hjälpa kvinnor och barn, iof en del va ju "barn"

Och inte ens när Calle säger i intervjuer att man vill ha en höginvandring för att överbelasta välfärden så att man kan minska den och fackens inflytande så stämmer det, nejdå här skyndar vänstern till försvar och säger att man hjälper folk som flyr från krig.

Trotts att de flesta som kom i början övht inte kom från Syrien ( vet ej vad statistisken landade på när jippot va klart )

Tycker att det är bättre att de förklarar fördelarna med agenda 2030 och upp höradet av nationalstater och en FN ledd världregering som de 7 partierna verkar ha kåtat upp sig på, några bra argument borde det ju finnas tycker jag om man nu köper det med hull och hår.

Kanske jag som är mossigt och trög som inte inser att det är så enkelt som att skapa en ny svensk super-ras som åker planeten runt och frälser planeten och löser samtliga problem och konflikter. Vem skulle liksom inte lyssna på en svensk-arabisk-afrikansk människa, alla vill ju vara och tänka som super-svensken .

Personligen känns det som de har fått hybris med en släng av psykopati, men men öppnar för att jag kan bara är gammalmodig och trög som inte förstår att det är så enkelt.

Sedan att "amerikanska" bankirer och krigshetsare verkar gå i bräsch är ju inget konstigt,

Antar att det bara är ledsna och vill gottgöra för de problem de varit med om att skapa.
  • KillBill
    Digestive skrev 2017-03-02 01:28:09 följande:

Tomte
    Anser du att Sverige ska bryta mot artikel 14 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och i EU-stadgan om mänskliga rättigheter eller vad är du kritisk emot?
  • Digestive
    KillBill skrev 2017-03-02 13:06:23 följande:
    Anser du att Sverige ska bryta mot artikel 14 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och i EU-stadgan om mänskliga rättigheter eller vad är du kritisk emot?
    Nej...

Vad jag var kritisk emot framkom men jag kan ta det igen;

"Jo, tack. Jag mins 2015 och regeringens "först till kvarn"-politik."

Det hade naturligtvis varit bättre om Sverige hade tagit efter den modell som Tyskland använde sig utav på flera håll. Med en sådan modell så hade Sverige kunnat förhindra att barn försvann iväg med okända och effektivare kunnat se till att faktiska flyktingar hamnade i våra system.
  • Digestive
    Intenuigen skrev 2017-03-02 12:30:09 följande:
    De kanske tänkte att de snabbaste skulle va flinkast och jobba billigast, de verkar ju inte varit så intresserade utav att hjälpa kvinnor och barn, iof en del va ju "barn"

Och inte ens när Calle säger i intervjuer att man vill ha en höginvandring för att överbelasta välfärden så att man kan minska den och fackens inflytande så stämmer det, nejdå här skyndar vänstern till försvar och säger att man hjälper folk som flyr från krig.

Trotts att de flesta som kom i början övht inte kom från Syrien ( vet ej vad statistisken landade på när jippot va klart )

Tycker att det är bättre att de förklarar fördelarna med agenda 2030 och upp höradet av nationalstater och en FN ledd världregering som de 7 partierna verkar ha kåtat upp sig på, några bra argument borde det ju finnas tycker jag om man nu köper det med hull och hår.

Kanske jag som är mossigt och trög som inte inser att det är så enkelt som att skapa en ny svensk super-ras som åker planeten runt och frälser planeten och löser samtliga problem och konflikter. Vem skulle liksom inte lyssna på en svensk-arabisk-afrikansk människa, alla vill ju vara och tänka som super-svensken .

Personligen känns det som de har fått hybris med en släng av psykopati, men men öppnar för att jag kan bara är gammalmodig och trög som inte förstår att det är så enkelt.

Sedan att "amerikanska" bankirer och krigshetsare verkar gå i bräsch är ju inget konstigt,

Antar att det bara är ledsna och vill gottgöra för de problem de varit med om att skapa.
    De flesta inblandade borde vränga underläppen över huvudet och svälja.

Flyktingmottagandet som Sverige hade när flyktingkatastrofen begav sig, 2015 - var den mest hänsynslösa politiken som jag personligen har upplevt i Sverige.

Barn försvann under den intensiva perioden, mitt framför näsan på den hjälplösa polisen, och totalt okända människor förde bort dem. Nu i efterhand - när läget även är betydligt lugnare - så kan man läsa om bland annat ett pedofilnätverk som har riktat in sig på att kidnappa flyktingbarn.

Man vill nog inte veta hur verkligheten begav sig bakom regeringens politik. Fy fan för sådan nonchalans och brist på hänsyn.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2017-03-01 15:31:13 följande:
    Jaså, menar du att den plötsliga befolkningsökningen kan ge problem eftersom vi inte har tillräckligt många sjuksköterskor, läkare, tandläkare, socionomer mm. Kan det vara sant?

Eh...
    Vad jag sett/tror så riktas din kritik mot dina folkvalda i din kommun och ditt landsting, ändå så är det regeringen du vill byta ut.
    Du bör nog titta på valsedlarna nästa gång det är val, så att du inte väljer bort en regering som bevisligen sköter sig utmärkt, och istället väljer bort de politiker som står för de beslut som ger dig de problem du nu har.

För mig är det viktigast med en regering som skapar förutsättningarna för att Sverige ska kunna forma en bra framtid.
    Men framtiden och utvecklingen i kommuner och landsting kan inte en regering styra så mycket över, mer än ge dom vissa försutsättningar för att lyckas.

Och idag är det väldigt tydligt att det skiljer otroligt mycket i kunnande hos kommun och landstingspolitiker. 
    Många är kompetenta och sköter sina åtsaganden bra, medans andra är riktigt usla, och borde inte få mandat efter nästa val att inneha makten.

Och som sagt, att rösta bort en duglig regering, när problem finns hos helt andra makthavare, det kommer inte att förändra något i din kommun eller i ditt landsting.
    Dina problem kommer att finnas kvar, eftersom du angriper fel makthavare.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Intenuigen
    Digestive skrev 2017-03-02 16:10:45 följande:

Flyktingmottagandet som Sverige hade när flyktingkatastrofen begav sig, 2015 - var den mest hänsynslösa politiken som jag personligen har upplevt i Sverige.

Barn försvann under den intensiva perioden, mitt framför näsan på den hjälplösa polisen, och totalt okända människor förde bort dem. Nu i efterhand - när läget även är betydligt lugnare - så kan man läsa om bland annat ett pedofilnätverk som har riktat in sig på att kidnappa flyktingbarn.

Man vill nog inte veta hur verkligheten begav sig bakom regeringens politik. Fy fan för sådan nonchalans och brist på hänsyn.

Ja vidrigt är vad det är, men samtidigt så har ju aldrig politikerna brytt sig om " invandrare"

Antar att sossar tänker att de får nya röster och moderaterna tänker att värlfärden och facken rasar ihop. Så antagligen bryr de sig inte om mera en att sitta på sina feta-rövar och fortsätta försöka behålla jobben, och plocka ut en riktigt höglön för ja absolut ingenting.
  • KillBill
    Digestive skrev 2017-03-02 16:10:45 följande:

Du pratar om några månader när hela Europa (efter det att Schengensamarbetet hade kollapsat) var lamslaget pga den stora flyktingkatastrofen. Den kritik som du riktar mot regeringen är också kritik mot alla andra länder i Europa vars gränser flyktingbarnen hade passerat exempelvis Ungern, Grekland, Österrike, Tyskland och Danmark som lät flyktingbarn passera landet utan att någon brydde sig.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna