• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-02-05 19:28:04 följande:

    Shit pommfritt, jag upptäckte just att hela djävla internet är vänstervridet!

    Det blir samma skrämmande resultat när man söker på de andra kombinationerna...Flört


    Haha.

    Kan det möjligen bero på att det motsatsförhållande fokus i större utsträckning ligger på i Europa är det mellan högerextremism och islamism.

    Vänsterextremismen är inte lika i ropet för närvarande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-02-05 18:39:36 följande:

    FDFMGA har väldigt hög svansföring här och dömer ut alla som kritiserar SR/SVT för att vara vänmstervridna såsom antingen (sd)-anhängare eller tillhörande en grupp han kallar "skrikhögern" (och samtidigt talar om intellektuell slöhet hos sina motståndare...)

    Jag finner det symptomatiskt att ingen har brytt sig om att kommentera inlägg #169 som jag för er bekvämlighets skull kopierar här:

    "Om man skall lyssna på FDFMGA verkar alla som inte delar hans syn på SR/SVT tillhöra (sd) eller möjligen den grupp han insett inte är (sd) och då förklenande kallas "skrikhögern". Låt oss då kika på ett sifferunderlag från Google och se hur det skall bortförklaras.

    Sökning på orden vänsterextrem respektive högerextrem hos svt.se ger 872 resp 7660 träffar.
    vänsterextremist vs högerextremist: 549 och 3130.
    vänsterextremism vs högerextremism: 485 och 2980

    För SR är motsvarande siffror:
    403 vs 2440
    201 vs 909
    192 vs 901

    Detta är inget enskilt inslag som kan fällas i någon granskningsnämnd utan en helhetsbild, just det jag har hävdat tidigare att det är det samlade intrycket som visar public service' lutning åt vänster. Fast Google kanske tillhör Åkessons klan...? "


    Intressant övning.

    Tror du att det kan finnas andra förklaringar som bättre förklarar skillnaden än din om SVT:s och SR:s vänstervridna journalisters agenda :)
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Superbus
    FDFMGA skrev 2016-02-05 16:56:43 följande:
    Och vilken relevans har detta för diskussionen om SVT:s opartiskhet?

    Om det finns en regel för att en programledare inte får göra reklam för en kommersiell produkt i anslutning till uppdraget, så visar exemplet Perrelli - i den mån det visar något överhuvudtaget - att SVT tar de direktiv public service-uppdraget innebär på allvar.

    Som jag ser det samlar skrikhögern på enskilda exempel för skrikandets egen skull - medan relevanskontrollen lyser med sin frånvaro.

    SVT kommer för övrigt att bevaka och sända Melodifestivalen, vad som inträffat är att Perrelli inte får behålla engagemanget som programledare men i stället blir kvar som gästartist.
    Ingen alls! Med det va du som sa att man är intellektuellt slö om man inte förstår vad public service är. Så, vad är uppdraget när man tillhandahåller public service? Vill du inte diskutera saker utanför ämnet är det väl lika bra att lämna melodifestivalen därhän....
  • FDFMGA
    Superbus skrev 2016-02-05 21:44:39 följande:
    Ingen alls! Med det va du som sa att man är intellektuellt slö om man inte förstår vad public service är. Så, vad är uppdraget när man tillhandahåller public service? Vill du inte diskutera saker utanför ämnet är det väl lika bra att lämna melodifestivalen därhän....
    Nja, nu var det ju inte jag som tog upp Melodifestivalen i tråden utan Flash.

    Du ansåg tydligen att det var en del av SVT:s publicistiska uppdrag att bevaka den.

    Och då förklarade jag nog att den bevakas av SVT :)
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Superbus
    FDFMGA skrev 2016-02-05 22:01:45 följande:
    Nja, nu var det ju inte jag som tog upp Melodifestivalen i tråden utan Flash.

    Du ansåg tydligen att det var en del av SVT:s publicistiska uppdrag att bevaka den.

    Och då förklarade jag nog att den bevakas av SVT :)
    Ja, det anser jag, även om det inte är mitt program. Något ska väl de musikaliska ha för sina licenspengar.

    Ett av de mer opartiska inslagen i public service eftersom det är folket som röstar. Skål
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-02-05 19:28:04 följande:

    Shit pommfritt, jag upptäckte just att hela djävla internet är vänstervridet!


    Inte internet men däremot de svenska träffarna vilket återspeglar samhällsdebatten där extremhögern ges ett oproportionerligt stort utrymme . Extremvänstern problematiseras inte på samma sätt eftersom den anses mer rumsren. När en högergruppering demonstrerar blir det rubriker om nazism. När en vänstergruppering demonstrera blir det hyllningar för att de står upp mot nazismen trotts att de i grund och botten är samma skrot och korn.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2016-02-05 21:15:22 följande:
    Intressant övning.

    Tror du att det kan finnas andra förklaringar som bättre förklarar skillnaden än din om SVT:s och SR:s vänstervridna journalisters agenda :)
    Övningen visar antingen att public service bevakar högerextrema betydligt hårdare än vänsterextrema eller att deras definition av vad som är extremt omfattar fler på högersidan än på vänstersidan - möjligen en kombination av dessa faktorer.

    Det är inget förvånande, eftersom journalistkåren är så pass vänstervriden i stort. Det märks i nyhetsrapporteringen och det är exakt det tråden handlar om. Siffrorna bevisar det.
  • KillBill
    Mentat skrev 2016-02-06 07:28:28 följande:
    Övningen visar antingen att public service bevakar högerextrema betydligt hårdare än vänsterextrema eller att deras definition av vad som är extremt omfattar fler på högersidan än på vänstersidan - möjligen en kombination av dessa faktorer.

    Det är inget förvånande, eftersom journalistkåren är så pass vänstervriden i stort. Det märks i nyhetsrapporteringen och det är exakt det tråden handlar om. Siffrorna bevisar det.
    I stället för att sitta här och tramsa om att public service är vänstervridet tycker jag att du ska anmäla de exempel du bygger din tes på till granskningsnämnden.

    Good luck!
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2016-02-02 08:41:41 följande:
    Sökning på orden vänsterextrem respektive högerextrem hos svt.se ger 872 resp 7660 träffar.
    vänsterextremist vs högerextremist: 549 och 3130.
    vänsterextremism vs högerextremism: 485 och 2980

    För SR är motsvarande siffror:
    403 vs 2440
    201 vs 909
    192 vs 901

    Detta är inget enskilt inslag som kan fällas i någon granskningsnämnd utan en helhetsbild, just det jag har hävdat tidigare att det är det samlade intrycket som visar public service' lutning åt vänster. Fast Google kanske tillhör Åkessons klan...? smile5.gif
    ATT media generellt, och public service speciellt, har en vänstervinkling är det nog trots allt rätt få som förnekar idag, februari 2016. Så pass långt har vi ändå kommit i debatten.

    .
    Någonstans i flödet de senaste veckorna läste jag en krönika av en journalist.

    Han menade att denna vridning är en följd av en journalistisk reflex att ta ställning för "den svage" och då vänsterns perspektiv oftast sågs som "den svages" perspektiv så blev rapporteringen vänster.

    Visserligen, menade han, kanske man borde eftersträva konsekvensneutralitet för att behålla sin trovärdighet men samtidigt så fanns det någonting i ryggmärgen som ville annorlunda.

    Och så blir det som det blir.

    Så, till exempel, trots att Säpo menar att vänsterextremismen är ett större hot mot vårt samhälle och vår demokrati än högerextremismen så fokuserar media (public service i det här fallet) istället på högerextremismen.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-02-06 07:28:28 följande:
    Övningen visar antingen att public service bevakar högerextrema betydligt hårdare än vänsterextrema eller att deras definition av vad som är extremt omfattar fler på högersidan än på vänstersidan - möjligen en kombination av dessa faktorer.

    Det är inget förvånande, eftersom journalistkåren är så pass vänstervriden i stort. Det märks i nyhetsrapporteringen och det är exakt det tråden handlar om. Siffrorna bevisar det.
    Tja, då är vi tillbaka vid utgångspunkten - att du tror att det är de anställda som styr inriktningen på ett företag eller för en organisation. Du tror dig också ha bevisat detta genom att söka på högerextremism respektive vänsterextremism.

    Jag, anser att ditt bevis skulle underkännas redan om din övning var en uppgift på grundskolenivå, ja, alltså att din lärare skulle ge dig alternativa förklaringar.

    Du skulle kanske få höra en jämförelse som utgick från skolan, typ:

    "Jämför public service med skolan, Mentat. Fundera på styrdokument, om det är eleverna eller lärarna som bestämmer undervisningen och utifrån vilka riktlinjer. Det fungerar ungefär på samma sätt ute i arbetslivet, det är chefer och ägare som bestämmer innehållet, inte de anställda. Mot den bakgrunden bör du kunna komma på alternativa förklaringar till ditt sökresultat, Mentat"

    Alltså fundera på det samhälle media ska avspegla, hur det ser ut, vilka frågor som är aktuella och varför. Jag gav dig ju ett tips om motsatsparen islamism-högerextremism tidigare. Du kan få ett till: invandring-högerextremism. För närvarande finns det inte lika tydliga publicistiska antiteser till vänsterextremism.

    Sysslar man med teorier som tangerar konspiration bör man vara mer omsorgsfull än du är, Mentat. Annars blir det som att man förbiser förklaringen vattenånga när man försöker bevisa att vi besprutas med farliga chemikalier.

    Kondens, Mentat.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?