• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • nihka
    nattuw skrev 2021-08-05 14:42:05 följande:
    Skulle du kunna redogöra för källor som visar att "Samhällsnytt" inte är objektiv? Källor som ligger på en sådan nivå att du skulle godkänna samma nivå även för annan media.

    Eftersom jag antar att "Samhällsnytt" tillhör gruppen längst ut till höger så borde det inte innebära något större problem att visa deras brist på objektivitet samtidigt som vi får ta del av hur du tänker runt frågan om gränsdragningen mellan objektivitet och subjektivitet.
    Absolut. De har kallat personal på asylboende för butlers, de asylsökande för skäggbarn och asylboendet för slott.

    Tyvärr är det emot forumreglerna att länka till hatsajter. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-08-05 15:08:06 följande:
    Du vet den där Padirac spinner ihop något parallell till Breiviks utsagor under rättegång. Så urdåligt och genomskinligt att det inte ens är i närheten av topic. Vi kan ta något i samma gata: När tänker du, snurrige klyban, svara på om du planerar ett terrordåd? Vi har väntat länge nu.

    P.S. Man kan fråga sig om Padirac är så hypp på att ha dig som ständig följeslagare, med tanke på hur du tycker att islamistdåd är "självförklarande" och "självförvållade" och att man ska "sluta provocera muslimer" för att få slut på terrorn. Exakt samma retorik som den högerextrem i parallekltråden som tyckte Breiviks dåd var "självförvållade".
    På ett öppet forum får i öppna trådar får alla som inte bryter moit reglerna delta i samtal, debatt och diskussioner. De som bryter mot reglerna får inlägg borttagna, får skrivrättigheter indragna eller får konton låsta.

    Jag tycker fortfarande att min fråga till dig är relevant ...
    Padirac skrev 2021-08-02 15:07:52 följande:
    Är SVT och/eller SVTs journalist partiska eller opartiska i den här artikeln? Är artikeln partisk eller opartisk?

    www.svt.se/nyheter/utrikes/de-var-inte-oskyld...

    Mer eller mindre partiska eller opartiska än Ekot och journalisten  och än journalistens artiklar?
  • En blå väljare
    nihka skrev 2021-08-05 15:27:35 följande:
    Absolut. De har kallat personal på asylboende för butlers, de asylsökande för skäggbarn och asylboendet för slott.

    Tyvärr är det emot forumreglerna att länka till hatsajter. 
    På vad sätt är det opartiskt att kalla barn med ovanligt mycket skägg för skäggbarn? Det var ju ett tag så vanligt att det blev komiskt för alla. En kompis dotter (14 år) blev plötsligt klasskompis med en15-åring med med såväl rynkor som skägg. Han visade sig vara 24 år berättade han senare.

    Är din definition på opartisk att förtiga sanningen som inte faller vänstern i smaken?
  • En blå väljare
    Padirac skrev 2021-08-05 15:27:11 följande:
    Två av samnytts mindre begåvade alster - ren desinformation om inte stupiditet

    SDs nättidning samnytt påstår att sjukvpåreden infört dödsblanketter för sjuka

    kallkritikbyran.se/nej-sjukvarden-har-inte-infort-dodsblanketter/

    SDs nättidning samnytt påstår att MSB förbereder en antidemokratisk kupp iom inrättande av ett psykologiskt försvar för att försvåra spedning av desinformation

    web.archive.org/web/20190128203658/https://samnytt.se/msbs-interna-mejl-avslojar-myndigheten-forbereder-antidemokratisk-kupp/

    Finns helt säkert oceaner med sk*t att ösa ur avpixlat/samnytt
    Men det där är ju bara lösryckta exempel. Anekdotisk bevisföring. Har plötsligt beviskraven gått ned får att påvisa att rapportering är partisk.

    Dessutom kan det ju bli fel ibland. Oj så olyckligt.

    Själv anser jag att både SVT och samnytt är partiska.
  • nihka
    En blå väljare skrev 2021-08-05 15:43:15 följande:
    På vad sätt är det opartiskt att kalla barn med ovanligt mycket skägg för skäggbarn? Det var ju ett tag så vanligt att det blev komiskt för alla. En kompis dotter (14 år) blev plötsligt klasskompis med en15-åring med med såväl rynkor som skägg. Han visade sig vara 24 år berättade han senare.

    Är din definition på opartisk att förtiga sanningen som inte faller vänstern i smaken?
    Det är inte objektivt att kalla en asylsökande person för skäggbarn eftersom det ligger en värdering i ordet skäggbarn. En åsikt om du vill.

    Baserat på vad du skriver tror jag att du kommer att ha mycket svårt att att greppa konceptet med objektivitet. Du blandar också ihop partisk och opartisk och höger och vänster. Och säkert fler saker, men fråga på. Det är så man lär sig
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    En blå väljare skrev 2021-08-05 15:46:11 följande:
    Men det där är ju bara lösryckta exempel. Anekdotisk bevisföring. Har plötsligt beviskraven gått ned får att påvisa att rapportering är partisk.

    Dessutom kan det ju bli fel ibland. Oj så olyckligt.

    Själv anser jag att både SVT och samnytt är partiska.
    Då får du väl länka till din hjärna då för att bevisa det
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    pyssel skrev 2021-08-05 15:08:06 följande:
    Du vet den där Padirac spinner ihop något parallell till Breiviks utsagor under rättegång. Så urdåligt och genomskinligt att det inte ens är i närheten av topic. Vi kan ta något i samma gata: När tänker du, snurrige klyban, svara på om du planerar ett terrordåd? Vi har väntat länge nu.

    P.S. Man kan fråga sig om Padirac är så hypp på att ha dig som ständig följeslagare, med tanke på hur du tycker att islamistdåd är "självförklarande" och "självförvållade" och att man ska "sluta provocera muslimer" för att få slut på terrorn. Exakt samma retorik som den högerextrem i parallekltråden som tyckte Breiviks dåd var "självförvållade".

    Du citerade Padiracs fråga, men valde inte svara på den.
    Och vi alla finner det intressant att du inte vill svara på det enda som stod i det citerade, utan valde istället att börja prata om annat.


     


    Jag tror inte padirac ens bryr sig, och när padiraf bryr sig så citerar h*n mig och svarar på det som ska svaras på.
    Du vet, det precis omvända som för dig.


     


    Jag är verkligen perpelxad över att du aldrig påvisar det som du extremt brinner för.
    Sånt är galet intressant att när det ska komma till skott, så blir det ett hål i luften.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    pyssel skrev 2021-08-05 15:52:15 följande:
    Ja, du väljer ju själv vilken extremism du vill reagera på.

    Det tycker du, men det tycker inte jag. Den saknar relevans i det vi diskuterar för den bygger på ett resonemang mellan dig och nikha om vad jag "måste mena" är partiskt. Löjligt påstående som du sedan mödosamt krystat din "ta-da-da-fråga" ur.

    Att sedan klyban låter den åka upp och ner på ett snöre i halsen sätter i viss mån ett betyg på kvaliteten på dina "undringar", som är allt annat än det. Att mästra, på tå (klack?), med låtsasfrågor för att försöka bevisa din poäng får du göra med intellektuellt underlägsna. Just nu har du ju vederbörande i båten, så det blir ju helt fruktlöst.

    Det är ingen låtsas fråga och när Padirac frågade dig vad som var partiskt och vad som inte var.
    Vi står här fortfarande med inget svar på den frågan du citerade.

    Rätt talande med tidigare erfarenheter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-08-05 15:52:15 följande:
    Ja, du väljer ju själv vilken extremism du vill reagera på.

    Det tycker du, men det tycker inte jag. Den saknar relevans i det vi diskuterar för den bygger på ett resonemang mellan dig och nikha om vad jag "måste mena" är partiskt. Löjligt påstående som du sedan mödosamt krystat din "ta-da-da-fråga" ur.

    Att sedan klyban låter den åka upp och ner på ett snöre i halsen sätter i viss mån ett betyg på kvaliteten på dina "undringar", som är allt annat än det. Att mästra, på tå (klack?), med låtsasfrågor för att försöka bevisa din poäng får du göra med intellektuellt underlägsna. Just nu har du ju vederbörande i båten, så det blir ju helt fruktlöst.
    Ja, det dräller ju av islamister här som vill sprida 'sitt ljus' och förneka terrorism och förtryck och antidemokratiska ideer

    Du är inte på något sätt tvingad att svara på mina frågor - det är helt upp till varje skribent att delta på det sätt denne vill under förutsättningar att regler för FL följs.

    Det är synd att du känner dig mästrad av vaj jag anser är en relevant fråga - du har chansen att peka på vad som skiljer mellan de olika reapporteringarna och ge motiveringar för din åsikt - istället för att svara på sak så drar du in person.. nu anger du tex tre olika personer istället för att diskutera sak., dessutom är det samma typ  av värdering av sak genom personassociation som verkar göras...
  • En blå väljare
    nihka skrev 2021-08-05 15:59:46 följande:
    Det är inte objektivt att kalla en asylsökande person för skäggbarn eftersom det ligger en värdering i ordet skäggbarn. En åsikt om du vill.

    Baserat på vad du skriver tror jag att du kommer att ha mycket svårt att att greppa konceptet med objektivitet. Du blandar också ihop partisk och opartisk och höger och vänster. Och säkert fler saker, men fråga på. Det är så man lär sig
    Är det objektivt att kalla en spade för en spade?

    I ditt exempel är det svårt att veta om det är objektivt när man inte har kontexten.

    Är det inte fakta att många ljög om sin ålder för att få asyl? Kan bli jobbigt när man ska gå i pension. Jobba till 75. Grattis.

    Men du tycker alltså att samnytt måste vara objektiva för att inte betraktas som partiska. Men i SR-fallet var det helt okej att publicera det islamistiska säkerhetshotets version, utan att verifiera uppgifterna. Intressant. Det var ju väldigt objektivt. Ja jag fortsätter fråga på.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?