• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • nattuw
    nihka skrev 2021-09-18 17:46:39 följande:
     För mig är SD allt annat än helig.
    För dig är SD allt.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-09-19 21:51:40 följande:
    Fast det ju just det som sägs vara meningen med Public Service. Att de skall göra de där studiosamtalen som kommersiell tv inte gör. För det kan väl ändå inte var så illa att public service inte levererar det de borde leverera?
    Enklaste sättet att förutspå framtiden är att titta framåt i tangentens riktning.

    Public Service kommer att förändras. Det blir mindre Doobidoo. Mer SVT Forum.

    Får vi en blå-gul regering så kommer utvecklingen att gå fortare men oavsett regering så har utvecklingen samma riktning.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • nihka
    nattuw skrev 2021-09-19 22:02:04 följande:

    För dig är SD allt.


    Det bara verkar så för dig eftersom andras motstånd till SD trampar på en öm tå. Du är inte den första som inte gillar att andra inte gillar SD. Det är ett märkligt fenomen med ett parti som anser att det är odemokratiskt att de inte får vara med överallt för att de blir bortvalda och att public service felar som inte är pro-SD. Ofta är det just avsaknaden av partiskhet som uppfattas som partiskhet precis som avsaknaden av diktatur där SD får bestämma över huvudet på den folkvalda församlingen uppfattas som odemokratiskt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-09-19 22:33:30 följande:

    Enklaste sättet att förutspå framtiden är att titta framåt i tangentens riktning.

    Public Service kommer att förändras. Det blir mindre Doobidoo. Mer SVT Forum.

    Får vi en blå-gul regering så kommer utvecklingen att gå fortare men oavsett regering så har utvecklingen samma riktning.


    Naturligtvis kommer PS att fortsätta utvecklas och förändras på olika sätt precis som allt annat. Inget står still och det är knappast någon revolutionerande tanke och inget som har något med din fantasi om någon brun-blå regering att göra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    nattuw skrev 2021-09-19 21:53:47 följande:
    Båda påståenden är felaktiga.
    Det är vad konsensusens procentnivå berättar för oss, och även den förnekar du utan veta varför.
    Flash Gordon skrev 2021-09-19 22:33:30 följande:
    Enklaste sättet att förutspå framtiden är att titta framåt i tangentens riktning.

    Public Service kommer att förändras. Det blir mindre Doobidoo. Mer SVT Forum.

    Får vi en blå-gul regering så kommer utvecklingen att gå fortare men oavsett regering så har utvecklingen samma riktning.

    Till den partiskhet du vill de ska ha?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-09-20 21:05:10 följande:
    Fantastiskt!

    Mannen på gatan råkar IGEN vara vänsterpolitiker. Som av en slump.

    SVT intervjuar slumpvis utvald småbarnsförälder och råkar välja ut Vänsterpartiets gruppledare - givetvis utan att informera om hans politiska roll

    twitter.com/avPublicService/status/1440000331...

    Det är förstås bara viktigt att veta om en intervjuad person är politiskt engagerad om personen uttalar sig i politiska frågor. I andra frågor är det oväsentlig information. I det aktuella exemplet uttalar sig personen inte i en politisk fråga och politisk hemvist var därför inte viktig.


    Det är väldigt många brunhögersympatisörer som agerar ängsligt just nu. Till slut kommer ingen ta dem på allvar.  



    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mentat
    KillBill skrev 2021-09-21 08:28:09 följande:

    Det är förstås bara viktigt att veta om en intervjuad person är politiskt engagerad om personen uttalar sig i politiska frågor. I andra frågor är det oväsentlig information. I det aktuella exemplet uttalar sig personen inte i en politisk fråga och politisk hemvist var därför inte viktig.


     


    Han kommenterar alltså budgeten. För mig känns det som en politisk fråga.
  • KillBill
    Mentat skrev 2021-09-21 10:01:48 följande:
    Han kommenterar alltså budgeten. För mig känns det som en politisk fråga.
    Han kommenterar utifrån sin roll som småbarnsförälder. Nedan ser du ordagrant vad som sägs i intervjun. Det fetmarkerade sägs av den s.k. vänsterpolitikern. Hans kommentarer är neutrala. Jag hade förstått kritiken om han varit kritiskt mot att höginkomsttagare får så mycket mer i plånboken eller om han öst beröm över regeringen men det gör han som sagt var inte och de som kritiserar SVT för att inte ange detta intervjuoffers politiska preferenser är inget annat än larviga. 

    Start på intervjun

    -Gruppen barnfamiljer får mer pengar. För en tvåbarnsfamilj med två vuxna med en lön på 37 000 kr vardera före skatt landar höjningen på totalt 180 kr per månad.


    -Det blir kanske ett extra besök på skansen eller något sånt.


    Ni är en genomsnittsfamilj med två vuxna och två barn, är det svårt att få ekonomin att gå ihop?


    -Man får hålla i slantarna med det funkar ok


    -Sveriges höginkomsttagare alltså dom med en inkomst på över 60 000 kr före skatt per månad kommer även dom att få extra pengar i plånboken. Skattesänkningar leder här till 470 kr extra i månaden


    Slut på intervju
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mentat
    KillBill skrev 2021-09-21 11:53:15 följande:
    Han kommenterar utifrån sin roll som småbarnsförälder. Nedan ser du ordagrant vad som sägs i intervjun. Det fetmarkerade sägs av den s.k. vänsterpolitikern. Hans kommentarer är neutrala. Jag hade förstått kritiken om han varit kritiskt mot att höginkomsttagare får så mycket mer i plånboken eller om han öst beröm över regeringen men det gör han som sagt var inte och de som kritiserar SVT för att inte ange detta intervjuoffers politiska preferenser är inget annat än larviga. 

    Start på intervjun

    -Gruppen barnfamiljer får mer pengar. För en tvåbarnsfamilj med två vuxna med en lön på 37 000 kr vardera före skatt landar höjningen på totalt 180 kr per månad.


    -Det blir kanske ett extra besök på skansen eller något sånt.


    Ni är en genomsnittsfamilj med två vuxna och två barn, är det svårt att få ekonomin att gå ihop?


    -Man får hålla i slantarna med det funkar ok


    -Sveriges höginkomsttagare alltså dom med en inkomst på över 60 000 kr före skatt per månad kommer även dom att få extra pengar i plånboken. Skattesänkningar leder här till 470 kr extra i månaden


    Slut på intervju
    Jo tack, jag hade just kollat inslaget i Rapport. Det hindrar inte att han intervjuades för att kommentera budgeten och att den i högsta grad är en politisk fråga.
    Att du sedan tycker att hans uttalanden inte är särskilt politiskt färgade är en annan sak som leder oss in i den sedvanliga hårklyvningen som inte är särskilt intressant för min del.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?