• myrslok

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • lejonhjärtat
    surtanten skrev 2019-09-26 12:32:19 följande:
    Jag fick inte ens frågan om moderkaksprov, de bokade in fvp direkt men då jag inte var i v 15 än så tiggde jag till mig NIPT innan och vi fick svar samma dag på NIPT som det tänkta fvp. Så vi förlorade ingen tid på att ta NIPT.

    Nu visade sig det sig att fvp bekräftade det KUB och NIPT visat så igår gjorde vi aborten. Vi valde att kolla på våran pojke efteråt och han var helt perfekt, man kunde inte se något att han hade kromosonavvikelse, men vi visste ju att han hade det så även om det var ett fruktansvärt beslut att ta så känner vi ändå att vi gjorde rätt. Självklart är vi ledsna över vårat barn som inte blev och känner stor sorg. Men personalen var helt underbar och stöttade oss i detta och var behjälpliga på alla sätt både fysiskt och psykiskt så all heder åt dem!
    får jag fråga vilken kromosonavvikelse de var? jag har valt att inte gå vidare med vare sig nipt, mkp eller fvp. fick 1:4 på kub
  • Viennah

    Nu fick jag besked igår efter moderkaksprov pga mycket bred nackspalt. Läkaren ringde mig, kände direkt att något var fel. Har loggat in på Patientportalen varje dag denna vecka, inte sett något svar. Jag har jobbat på som vanligt för att tänka på annat, men oron har legat och gnagt och tärt så på mig.

    Minns knappt hälften av vad läkaren sa. Trisomi 18... extremt ovanligt... inte förenligt med liv...

    Min första graviditet som varit såå efterlängtad slutar nu med en framkallad abort på sjukhus nästa vecka. Vi är helt förkrossade. Jag har en blogg där jag skriver om detta om någon vill veta mer:

    graviditetiallsinnakenhet.blogspot.com/

  • Anonym (Förtvivlad)
    Viennah skrev 2019-10-04 08:27:18 följande:

    Nu fick jag besked igår efter moderkaksprov pga mycket bred nackspalt. Läkaren ringde mig, kände direkt att något var fel. Har loggat in på Patientportalen varje dag denna vecka, inte sett något svar. Jag har jobbat på som vanligt för att tänka på annat, men oron har legat och gnagt och tärt så på mig.

    Minns knappt hälften av vad läkaren sa. Trisomi 18... extremt ovanligt... inte förenligt med liv...

    Min första graviditet som varit såå efterlängtad slutar nu med en framkallad abort på sjukhus nästa vecka. Vi är helt förkrossade. Jag har en blogg där jag skriver om detta om någon vill veta mer:

    graviditetiallsinnakenhet.blogspot.com/


    Jag är verkligen ledsen att höra att du fick ett sånt tråkigt besked. Vi gjorde abort igår! Fruktansvärt men också ngt fint i att ta farväl! Jag hoppas vi får nya chanser och friska bebisar! Massa styrkekramar till dig <3
  • Viennah
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-10-04 09:40:15 följande:

    Jag är verkligen ledsen att höra att du fick ett sånt tråkigt besked. Vi gjorde abort igår! Fruktansvärt men också ngt fint i att ta farväl! Jag hoppas vi får nya chanser och friska bebisar! Massa styrkekramar till dig <3


    Beklagar verkligen - vet hur det känns <3 jag hoppas också på frisk bebis snart för dig å mig. Kram till dig!
  • Stormigt
    Viennah skrev 2019-10-04 08:27:18 följande:

    Nu fick jag besked igår efter moderkaksprov pga mycket bred nackspalt. Läkaren ringde mig, kände direkt att något var fel. Har loggat in på Patientportalen varje dag denna vecka, inte sett något svar. Jag har jobbat på som vanligt för att tänka på annat, men oron har legat och gnagt och tärt så på mig.

    Minns knappt hälften av vad läkaren sa. Trisomi 18... extremt ovanligt... inte förenligt med liv...

    Min första graviditet som varit såå efterlängtad slutar nu med en framkallad abort på sjukhus nästa vecka. Vi är helt förkrossade. Jag har en blogg där jag skriver om detta om någon vill veta mer:

    graviditetiallsinnakenhet.blogspot.com/


    Beklagar fina du ?
  • Stormigt
    Viennah skrev 2019-10-04 08:27:18 följande:

    Nu fick jag besked igår efter moderkaksprov pga mycket bred nackspalt. Läkaren ringde mig, kände direkt att något var fel. Har loggat in på Patientportalen varje dag denna vecka, inte sett något svar. Jag har jobbat på som vanligt för att tänka på annat, men oron har legat och gnagt och tärt så på mig.

    Minns knappt hälften av vad läkaren sa. Trisomi 18... extremt ovanligt... inte förenligt med liv...

    Min första graviditet som varit såå efterlängtad slutar nu med en framkallad abort på sjukhus nästa vecka. Vi är helt förkrossade. Jag har en blogg där jag skriver om detta om någon vill veta mer:

    graviditetiallsinnakenhet.blogspot.com/


    Beklagar fina du ?
  • Stormigt

    Idag gjort fvp, grät under hela processen så fruktansvärt psykiskt jobbigt samtidigt som jag avskyr nålar.

    Den läkare som vi hade var jättebra och sa allt anatomiskt vad han kunde se såg normalt ut o menade på att största chansen är ju att barnet är friskt. Han kollade även om bebis öppnade händerna och fingrarna vet med kromosonavikelser kniper de oftast handen ist. Bebis öppnade hela handen det lugnade mig lite. Såg även nåt jag aldrig sett innan på min 7 ul.. en pung ????

    Manliga läkaren sa så nog är fallet ? nu ovissheten till i nästa vecka:/

  • Stormigt

    Ot men vilken länk går ni in på för att se om resultatet kommit upp? De sa brev skickas ut, samtal om de ser nåt eller några tekniska fel

  • Stormigt

    Idag kom resultatet som visar allt normalt på trimosornerna????

    Lyckan är stor, större är när jag läste trodde inte det var sant. Ska ringa näl sen för att se vad som skrevs mer i analysen tex kön mm. Men lyckan och stressen som släppte. Lycka till ni Alla andra?

  • Anonym (Grattis)
    Stormigt skrev 2019-10-16 11:59:53 följande:

    Idag kom resultatet som visar allt normalt på trimosornerna????

    Lyckan är stor, större är när jag läste trodde inte det var sant. Ska ringa näl sen för att se vad som skrevs mer i analysen tex kön mm. Men lyckan och stressen som släppte. Lycka till ni Alla andra?


    Grattis!!!
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.