• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 19:18:15 följande:
     Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?
    Då är din svärdotter uppfostrad av vettiga föräldrar iallfall. En förälders uppgift är att lära sina barn att bli vuxna självständiga individer som står på egna ben och inte är beroende av andra,

    Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker är mest patetiskt, föräldrar som inte inser att barnen är vuxna eller vuxna som fortfarande förlitar sig på sina föräldrar för att klara sig. 
  • Aniiee

    Är det tredje eller fjärde tråden du skiver och ältar detta, TS? Helt ärligt och i all välmening, men du behöver nog skaffa dig en terapeut och ett liv. Du verkar inte må så bra i dig själv.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:12:02 följande:
    Jag har aldrig sagt att vi inte kunde, bara att vi fick mycket hjälp.
    Du svarade inte på frågan.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:12:02 följande:
    Jag har aldrig sagt att vi inte kunde, bara att vi fick mycket hjälp.
    Och nej, om man hela tiden anser att de äldre per automatik vet bättre så kan man inte för man har inte kommit så långt i frigörelseprocessen för att bli självständig.
  • Fiona M
    Aniiee skrev 2016-04-17 16:47:07 följande:

    Är det tredje eller fjärde tråden du skiver och ältar detta, TS? Helt ärligt och i all välmening, men du behöver nog skaffa dig en terapeut och ett liv. Du verkar inte må så bra i dig själv.


    Ja, TS har ju i de andra trådarna skrivit hur hon känner sig "förbrukad" när hon inte behövs, så det vore nog bra innan hon helt förstör barnbarnen med...
  • Anonym (herregud!)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:09:41 följande:
    Ja de har gått ner i tid
    Hur stämmer detta överens med dina åsikter ts om att svärdottern är en karriärkvinna som kan behöva ledigt för att roa sig?
  • Anonym (nopp)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:09:41 följande:

    Ja de har gått ner i tid


    Men då anser ju dom att dom har råd att spendera mer tid med sitt barn för att det är det dom vill göra. Alltså behöver dom ingen ekonomisk eller materiell hjälp från dig. Och har dom valt att arbeta mindre för att kunna va mer med barnet så vill dom troligen inte ha barnvakt i tid och otid.
  • Hannah76

    Låt dem inreda sitt eget hem med möbler de själva väljer.

    Du har antagligen varit alldeles för på o krävande att de hat gjort sitt bästa för att minska umgänget o tillgängligheten.

    Du måste lära dig vanligt hyfs o sociala koder.

    Ditt barn är vuxet o har ett eget liv. Lyssna på alla varningsklockor som ringer, sort kommer de inte kunna umgås med dig öht. Du måste ändra dig.

    Larvigt att du inte känner dig välkommen för att de på ett artigt sätt tackar nej till era sängbord.

    Du har två val. 1. Fortsätt o du kommer förlora kontakten med ditt barn o dennes familj. 2 Ändra ditt sätt o respektera dem, o behåll kontakten.

  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-17 16:01:56 följande:
    Ja det är klart att jag blir besviken. Menade vanligt förkylningshosta inget annat. Det är knappast nyttigt att bara sitta inne oavsett.
    Ja jag antar att du kommer att inte svara på mina frågor heller.

    Ja men som jag skrev tydligt också.
    Många barn även vid vanlig förkylning kan få ökad känslighet för kyla som gör att det inte behöver vara nyttigt att gå ut.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

    Det jag tycker är mest fascinerande med denna människan och hennes tre trådar är detta..
    Hon undviker konsekvent att svara på en viss typ av frågor.

    De frågor jag tänker på är dessa frågor som ställer TS i ett läge där hon är tvungen att:

    * reflektera över; sitt beteende
    * reflektera över; sitt agerande
    * reflektera över; sitt tankesätt
    * reflektera över; att bara för att man är "äldre" så har man inte alltid rätt.

    Det är som en riktig röd tråd på detta.

    Jag menar INGET elakt mot TS, dock oavsett ålder så kan man faktiskt utvecklas och försöka se i andra perspektiv än "det invanda" och sitt egna.

    Om DU vill vara delaktig i din barn och barnbarns liv så får du faktiskt försöka att börja med att  få insikten i att "delaktig" finns i många olika varianter än ditt synsätt på hur det skall vara. 

    Jag måste säga att Fiona M gör ett fantastiskt jobb för att få dig att vakna och inse att världen har flera perspektiv än ETT perspektiv. Heder åt henne.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?