• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Blomma73
    Seven Costanza skrev 2016-04-19 01:05:23 följande:

    Min hobbypsykologiska analys är att du går igenom en kris där du upplever det som oerhört jobbigt att din son har blivit vuxen och vill klara sig själv och gör det också. Ditt liv har kretsat kring att vara mamma och att vara behövd. När du nu inte är det längre så mår du dåligt och skyller på din svärdotter, istället för att vara stolt att du uppfostrat ett barn som är självständigt, vilket väl ändå är tanken med att guida sin avkomma från barn till vuxen.

    Du behöver acceptera att din son är vuxen nu med fru och barn och att det är han och hans fru som väljer hur det ska funka i deras familj. Det kommer bara leda till konflikter om du fortsätter att försöka ge dem saker de inte vill ha för då tycker de att du lägger dig i, fastän det inte är din avsikt. Håller med om att ifall de inte vill ha varken gåvor eller hjälp med något så pracka det inte på dem! Då är det mycket trevligare om du "bara" bjuder in dem på fika eller middag och alltså erbjuder något att äta och att umgås, det är inte så bara!


    Bra skrivet, min tes också.
  • Zadre
    Anonym (jag) skrev 2016-04-18 23:08:43 följande:

    De vill inte ha någonting.


    Då slutar du att ge dem saker.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-19 01:13:59 följande:

    Du har tyckt det -men du har ju inte fått önskad respons från son och svärdotter, och har då fortsatt tjata och tjata (ersättning, påskgodis etc), men du har fortfarande inte fattat?


    De vet hur jag känner och jag vill vara med på ett hörn så jag hoppades att de kunde bjuda på det. Med de andra barnbarnen har det alltid varit VI och jag har sagt till mina arbetskamrater att vi ska fara och göra det och det men när någon frågar om den yngsta och familjen så får jag svara DE....
  • Anonym (jag)
    Seven Costanza skrev 2016-04-19 01:05:23 följande:

    Min hobbypsykologiska analys är att du går igenom en kris där du upplever det som oerhört jobbigt att din son har blivit vuxen och vill klara sig själv och gör det också. Ditt liv har kretsat kring att vara mamma och att vara behövd. När du nu inte är det längre så mår du dåligt och skyller på din svärdotter, istället för att vara stolt att du uppfostrat ett barn som är självständigt, vilket väl ändå är tanken med att guida sin avkomma från barn till vuxen.

    Du behöver acceptera att din son är vuxen nu med fru och barn och att det är han och hans fru som väljer hur det ska funka i deras familj. Det kommer bara leda till konflikter om du fortsätter att försöka ge dem saker de inte vill ha för då tycker de att du lägger dig i, fastän det inte är din avsikt. Håller med om att ifall de inte vill ha varken gåvor eller hjälp med något så pracka det inte på dem! Då är det mycket trevligare om du "bara" bjuder in dem på fika eller middag och alltså erbjuder något att äta och att umgås, det är inte så bara!


    Först är man viktigast i världen i 30 år sen vaknar man en dag och känner sig som ett spöke. Från att fixa allt för alla, ställa upp, hjälpa till, köpa saker, laga mat, hämta till ingenting.
  • Zadre
    Anonym (jag) skrev 2016-04-19 09:38:43 följande:

    De vet hur jag känner och jag vill vara med på ett hörn så jag hoppades att de kunde bjuda på det. Med de andra barnbarnen har det alltid varit VI och jag har sagt till mina arbetskamrater att vi ska fara och göra det och det men när någon frågar om den yngsta och familjen så får jag svara DE....


    DU KAN vara med på ett hörn UTAN att ge dem massa saker eller tjat om uppfostran/mat.

    Och klart det heter DE. De är en familj och vill hitta på saker själva. Hade du inte varit så på som du varit hade du garanterat fått vara med IBLAND. Men som du beter dej så fröstar jag att de drar sej från att bjuda med dej.
  • hmmmmmmmmmm

    "Jag har ett barnbarn som är 18 mån och fram tills nu har jag haft en fin relation med hela familjen! Men nu verkar allt det ha ändrats. Jag frågade häromdagen om barnbarnet får kakor eller godis och fick till svar att de varken ger kakor godis chips saft eller choklad. Men något gott kan man ju få tycker jag så det sa jag. Då fick jag svaret att så är det iallafall med den saken och så gick hon ut i köket? Det blev ens ingen diskussion om saken. Nu är det ju snart påsk och de äldre kusinerna som är 6 och 8 kommer såklart få påskÄgg och då tycker jag att minstingen också borde få chansen. Hur ska jag ta upp det igen och hur gör man sin "röst hörd"? Vill inte bli avfärdad igen."


    Det skrev du alltså den 9 mars i en tidigare trådstart, men i den här trådstarten skriver du att ni inte träffats sen före jul?

  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-19 09:41:31 följande:
    Först är man viktigast i världen i 30 år sen vaknar man en dag och känner sig som ett spöke. Från att fixa allt för alla, ställa upp, hjälpa till, köpa saker, laga mat, hämta till ingenting.

    Det är så det är. Det är så det skall vara när man är förälder. Man skall vara barnens "allt" under en period, för att sedan släppa taget och låta dem vara en egen person med ett eget liv. Man är inte längre "allt" för sina vuxna barn.

    Jag är på jobbet nu med mycket kompetenta vuxna människor omkring mig. De klarar av att fatta beslut som gäller liv och död. Såklart fixar de också att ta hand om sin familj därhemma, planera matinköp och sköta tvätten. Normalfungerande vuxna människor behöver inte mamma som "skötare" längre. Däremot behövs mamma som umgänge. Inget annat. Inte någon som ger oombedda tips och råd. Inte någon som prackar på massa saker man inte behöver. Bara umgänge.

    Du är inte "ingenting" men din roll och uppgift har förändrats. Du måste komma till insikt och acceptera att du nu får ha ett annat förhållningssätt till dina vuxna barn. Din uppgift i livet är inte längre att sköta dina barn. Din uppgift just nu är att hitta en annan syssla som ger ditt liv mening.  
  • cb

    Herregud!! Trådstartaren låter precis som min numera fd svärmor!! Hon ville alltid vara behövd och om man inte ville ta emot hennes hjälp blev hon sårad. Sönerna kunde aldrig säga emot henne och summa summarum har detta bidragit till att vi nu är separerade. Allt från när vi köpte hus till hur vi lagar mat, att vi inte kommer och hälsar på, hur vi gör med barnet osv. Allt sades med en nedlåtande ton. Jag vet att om jag hade ringt henne med gråten i halsen och bett om hennes hjälp så hade hon skinit upp och kommit och fått kännt sig behövd igen. Men över min döda kropp att jag skulle be henne om hjälp.


    Hon slutade arbeta när barnen var små och har hela tiden sedan dess levt genom dem. Hon gör aldrig saker på egen hand utan alltid tillsammans med speciellt ena sonen. Vad hon och även du, trådstartaren måste fatta är att barnen är stora och har egna familjer och LÅT DEM LEVA SITT EGNA LIV!!!  Man vill väl ändå som mamma att det ska gå bra för sina barn och att de ska växa upp till lyckliga självständiga individer! Så som mammor som du gör är att ni aldrig klipper navelsträngen och ni vill hela tiden känna er behövda. Skapa er ett eget liv så ska du se att ni får ett bättre liv och kan och får umgås med barn och barnbarn på ett bra och roligt sätt!!!

  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-19 09:41:31 följande:
    Först är man viktigast i världen i 30 år sen vaknar man en dag och känner sig som ett spöke. Från att fixa allt för alla, ställa upp, hjälpa till, köpa saker, laga mat, hämta till ingenting.
    Det Seven Constans skrev var klockrent och en bra iakttagelse.

    Det som även kan tilläggas, till det Sevn Constanza skrev, är att du även söker hjälp med varför du inte litar på dina barn och deras omdömen.

    Saknar man tillit till att en människa (barn, vännen/-er, maka/sambo) inte klara att hantera saker själv och inte kan hantera samtidigt att det finns många olika sätt att göra "rätt på",  så kan det resultera i ett enormt sjukligt kontrollbehov och man kör över andra direkt och/eller indirekt och man stämmer aldrig av innan vad det är (barn, vännen/-er/maka/sambo) behöver för hjälp utan man bara går in och börja styra och ställa direkt och/eller indirekt.

    Oftast så självrättfärdig de sitt sjukliga kontrollbehov felaktiga handlingar med:

    * "jag trodde ju att de skulle uppskatta det"
    * "Men jag menar ju bara väl"
    * "Varför vill h*n inte ha min hjälp?".
    * "jag är ju orolig klart att jag måste ha noggrann koll så inget händer".

    Jag tar och påtalar detta då du sitter och upprepar exakt samma mönster i denna tråden här som du hade i Godistråden. Fast i denna tråden handlar det om prylar och inte om "gärningar".
    Du satt ju i denna tråden och ansåg att de inte hade tillräckligt med standard och använde dig själv och din personliga smak som allenarådande mall för vad som skall räknas som en "vettig standard" i ett hem. 
     
    Här är ett talande exempel på just detta med "sjukligt kontrollbehov" med inslag av självrättfärdigande.
    Anonym (lärare) skrev 2016-03-10 11:51:42 följande:
    Men är det ingen som tycker att man som farmor ska hålla ett vakande öga?? Jag har alltid haft koll på mina barn (sonen fram tills de flyttade) och det är väldigt svårt att släppa oron som kommer med att inte ha den täta kontakten.
    Tillägger som avslutning:
    Jag är självklart orolig för min son varje dag, vilken normal mamma och pappa är inte detta?

    Dock så har jag valt  litar på min son och hans egna omdöme, att han kan klara sig själv och vet vad han gör och att han kan fatta rätt beslut tillsammans med sin fru, då han och hans fru är vuxna människor.
    Min son värdesätter mig och mina kunskaper mycket faktiskt, men jag låter min son ta beslutet helt själv när han behöver ha dem på hans villkor. Jag drar stolthet i att veta att min son värdesätter mig och mina kunskaper så mycket att han självmant efterfrågare dem.

    Min son har min gamla platt-TV. Jag frågade honom om han var intresserad av den då han hade ingen. Han tackade ju ja.

    Fast här kommer största skillnaden mellan dig och mig, i tankesättet, håll i hatten nu.
    Jag skulle aldrig kunna säga att min son var otacksam (som din make gjorde över nattduksborden) om han hade tackat nej till mitt erbjudande.
    Jag skull inte kunna se det heller, (som du väljer att göra), att min son inte vill ha mig som del i hans liv för att han tackade nej till ett erbjudande.
    Jag hade sett det som att han saknar behovet av att ha en TV eller han har kanske något bättre på gång än det jag kan erbjuda; varken mer eller mindre.
    Samma hade det gällt för anda möbler och prydnadssaker också.

    Skulle jag bete mig så som du sitter och berättar att du gör, ha ditt tankesätt, och även din makes tankesätt, som ni har, mot era barn och din svärdotter, så skulle jag förlora min son och hans fru snabbat. Mycket snabbt. För han skulle känna sig helt kvävd som människa och individ.


  • Anonym (jag)
    cb skrev 2016-04-19 10:11:44 följande:

    Herregud!! Trådstartaren låter precis som min numera fd svärmor!! Hon ville alltid vara behövd och om man inte ville ta emot hennes hjälp blev hon sårad. Sönerna kunde aldrig säga emot henne och summa summarum har detta bidragit till att vi nu är separerade. Allt från när vi köpte hus till hur vi lagar mat, att vi inte kommer och hälsar på, hur vi gör med barnet osv. Allt sades med en nedlåtande ton. Jag vet att om jag hade ringt henne med gråten i halsen och bett om hennes hjälp så hade hon skinit upp och kommit och fått kännt sig behövd igen. Men över min döda kropp att jag skulle be henne om hjälp.


    Hon slutade arbeta när barnen var små och har hela tiden sedan dess levt genom dem. Hon gör aldrig saker på egen hand utan alltid tillsammans med speciellt ena sonen. Vad hon och även du, trådstartaren måste fatta är att barnen är stora och har egna familjer och LÅT DEM LEVA SITT EGNA LIV!!!  Man vill väl ändå som mamma att det ska gå bra för sina barn och att de ska växa upp till lyckliga självständiga individer! Så som mammor som du gör är att ni aldrig klipper navelsträngen och ni vill hela tiden känna er behövda. Skapa er ett eget liv så ska du se att ni får ett bättre liv och kan och får umgås med barn och barnbarn på ett bra och roligt sätt!!!


    Du kan ju inte säga att man inte behöver hjälp första gången man får barn eller köper hus! Trist att det skulle påverka ert äktenskap dock.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?