• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-19 13:27:23 följande:
    Man kan behöva hjälp att fara och handla ibland, städa eller laga mat ibland och se efter barnet ibland eftersom det alltid blir väldigt mycket att göra med en ny familjemedlem. Sen kanske man inte har full koll på sånt som har att göra med förkylningar,  feber, kolik mm.
    Klarar man inte det på 2 vuxna menar du? Varför inte?
  • Fiona M

    Hur gamla var du och din man när ni fick barn eftersom ni inte klarade detta?
    Du skriver att dottern var så ung som fick barn vid 21, så äldre än det ändå?

  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-04-19 13:27:23 följande:
    Man kan behöva hjälp att fara och handla ibland, städa eller laga mat ibland och se efter barnet ibland eftersom det alltid blir väldigt mycket att göra med en ny familjemedlem. Sen kanske man inte har full koll på sånt som har att göra med förkylningar,  feber, kolik mm.
    Nix, hade min mamma eller min svärmor försökt sig på något sådant, så hade de vänligt men bestämt, blivit fråntagna den uppgiften.
    Jag behövde inte hjälp med något, när jag hade smått, så städning och sådant fixade jag på en timme och sedan så hade "fritid".
    Förkylningar, feber ? Det är väl inga konstigheter.
    Kolik, där finns det miljoner teorier som växlar med ojämna mellanrum.
    Handla var roligt, hade någon tagit bort det för mig hade jag blivit rätt sur.
    Förstår du, det du anser folk behöver hjälp med, är det inte alls säkert de behöver. En del har säkert behövt den hjälpen, men din son och hans fru behöver inte den hjälpen. De fixar ju vardagen utan problem ändå.

    Så har vi det med integritet, en del vill helt enkelt inte ha någon hemma som stökar om i skåpen, rotar runt bland smutskläder, bläddrar bland papper, möblerar om.
    Min sysslings svärmor är bortförbjuden nu hemma hos dom efter alltför många övertramp. Är det ditt du vill nå, vill du att du ska bli portförbjuden i deras hem, för att du inte respekterar deras gränser, deras integritet.

    Du har allt att vinna på att ändra synsätt och ditt sätt att vara, du har allt att förlora på att fortsätta dom gör nu.


  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-19 13:33:35 följande:
    Klarar man inte det på 2 vuxna menar du? Varför inte?
    Men det är ju sånt som nästan alla säger att det är svårt att hinna med när man har en bebis, hinna laga mat, hinna röja upp, hinna handla, sova, duscha?? Alla som har en bebis säger hur jobbigt det är att hinna.
  • tina3535

    TS:
    Förstår du inte att om du inte slutar upp med att försöka styra deras liv kommer du säkerligen till slut att bli portförbjuden hos dom?

  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-19 13:41:52 följande:
    Men det är ju sånt som nästan alla säger att det är svårt att hinna med när man har en bebis, hinna laga mat, hinna röja upp, hinna handla, sova, duscha?? Alla som har en bebis säger hur jobbigt det är att hinna.
    Ja, och det måste föräldrarna vänja sig vid och anpassa sig efter och finna de nya rollerna de nu har.
    Försöker du ta bort allt jobbigt för dina barn? Hur ska de då lära sig hantera det?
  • Zadre
    Anonym (jag) skrev 2016-04-19 13:41:52 följande:

    Men det är ju sånt som nästan alla säger att det är svårt att hinna med när man har en bebis, hinna laga mat, hinna röja upp, hinna handla, sova, duscha?? Alla som har en bebis säger hur jobbigt det är att hinna.


    Uppenbarligen inte eftersom din son med fru verkar klara det.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-19 13:44:23 följande:
    Ja, och det måste föräldrarna vänja sig vid och anpassa sig efter och finna de nya rollerna de nu har.
    Försöker du ta bort allt jobbigt för dina barn? Hur ska de då lära sig hantera det?
    Nej jag försöker hjälpa dem.. de får hjälp och jag får träffa dem,.
  • Anonym (mammatill4)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 19:18:15 följande:
    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?
    Alla människor som tillför något positivt förgyller ens liv.
    Och med positivt menar jag något som man önskar, behöver eller vill. Det måste inte vara materiella saker. Det kan vara barnvakt, ekonomiskt stöd, handgriplig hjälp med saker eller den ack så svåra konsten att hålla sig borta om man inte behövs för tillfället.

    Det finns inget att vinna på att tränga sig på, skänka saker som ingen önskat sig eller tvinga sin vilja på dem.

    Jag har fostrat 4 fantastiska pojkar, enligt mig själv, jag förutsätter att den partner de valt är den bästa för dem. Jag respekterar deras val och försöker se deras kvinnor genom deras ögon. Jag har gjort det  fullkomligt klart för dem, kvinnorna alltså, att om de anser att jag går för långt eller lägger mig i ska de omedelbart säga ifrån. Vill de ha min hjälp är det bara att de frågar, kan jag så kommer jag. Men jag står inte utanför dörren och erbjuder tjänster de inte bett om. De är trots allt vuxna.

    Välvilja kan kväva.

    Jag skulle aldrig vilja hamna i den situationen att någon av mina söner skulle tvingas medla mellan mig och deras partner. Det skulle kännas som ett misslyckande.
  • Anonym (jag)
    Zadre skrev 2016-04-19 13:45:42 följande:
    Uppenbarligen inte eftersom din son med fru verkar klara det.
    De bor långt bort så jag vet inte hur de klarar det egentligen.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?