• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-22 15:01:47 följande:
    Men nu var det så att min systerdotter hade bett oss frosta av frysen eftersom hon inte var hemma och hon tycker precis som jag att det är jättepraktiskt att slippa göra vissa saker. Så istället för att hon skulle krångla med frysen med sitt barn hemma så tog jag och min dotter och tömde hennes frys och körde hem till min dotter med maten medan frysen frostades av. Sedan dagen efter körde vi tillbaka allt och städade. Samtidigt var systerdottern på solsemester , låter inte det underbart att komma hem från semestern och ha det nystädat och frysen fixad?
    Nej, jag har för stor personlig integritet för att vara bekväm med det.
  • AnooYoo
    Anonym (jag) skrev 2016-04-22 15:01:47 följande:

    Men nu var det så att min systerdotter hade bett oss frosta av frysen eftersom hon inte var hemma och hon tycker precis som jag att det är jättepraktiskt att slippa göra vissa saker. Så istället för att hon skulle krångla med frysen med sitt barn hemma så tog jag och min dotter och tömde hennes frys och körde hem till min dotter med maten medan frysen frostades av. Sedan dagen efter körde vi tillbaka allt och städade. Samtidigt var systerdottern på solsemester , låter inte det underbart att komma hem från semestern och ha det nystädat och frysen fixad?


    Nej. Jag gillar att städa och vill göra det själv. Jag vill inte att någon gör något åt mig om jag kan göra det själv.
  • Virriga Vera
    Anonym (jag) skrev 2016-04-22 15:01:47 följande:
    Men nu var det så att min systerdotter hade bett oss frosta av frysen eftersom hon inte var hemma och hon tycker precis som jag att det är jättepraktiskt att slippa göra vissa saker. Så istället för att hon skulle krångla med frysen med sitt barn hemma så tog jag och min dotter och tömde hennes frys och körde hem till min dotter med maten medan frysen frostades av. Sedan dagen efter körde vi tillbaka allt och städade. Samtidigt var systerdottern på solsemester , låter inte det underbart att komma hem från semestern och ha det nystädat och frysen fixad?
    Men då har nu ju blivit ombedda att göra det. Förstår du inte skillnaden?
  • Anonym (Ärduminsvärmor)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-22 15:01:47 följande:
    Men nu var det så att min systerdotter hade bett oss frosta av frysen eftersom hon inte var hemma och hon tycker precis som jag att det är jättepraktiskt att slippa göra vissa saker. Så istället för att hon skulle krångla med frysen med sitt barn hemma så tog jag och min dotter och tömde hennes frys och körde hem till min dotter med maten medan frysen frostades av. Sedan dagen efter körde vi tillbaka allt och städade. Samtidigt var systerdottern på solsemester , låter inte det underbart att komma hem från semestern och ha det nystädat och frysen fixad?
    Om jag bett om att få frysen avfrostad hade jag varit glad och tacksam om du hade gjort det. Hade du däremot tagit dig friheten att rota runt i mitt hem och städa och fixa på ett sätt jag inte bett dig om hade jag blivit otroligt kränkt och sårad. 

    Jag hade upplevt det som fruktansvärt obehagligt och påträngande, nästan som om du gjorde inbrott. Fast värre, för jag måste se dig i ögonen igen...

    Min svärmor var precis som du, extremt  påträngande och jobbig. Skulle ständigt vara med och berätta hur vi skulle leva våra liv, spendera våra pengar, hur vi skulle möblera och vi kunde ju får guds skull inte ha svarta gardiner, det är ju förfärligt. 

    När jag satte mig ner och förklarade för henne hur obehagligt jag upplevde hennes beteende så blev hon först rasande och kunde inte förstå hur jag kunde vara en så hemsk människa, men efter ett tag kom hon ju fram till att hon nog inte heller skulle vilja att någon lade sig i hur hon levde. Nu har vi en bra relation där alla får ta lika mycket plats och hon lämnar utrymme för andra. Det är alldeles underbart och i födelsedagspresent fick jag hemsydda fantastiskt fina svarta linneservetter som matchar gardinerna. ;)

    Tänk vad det kan vara annorlunda när man bara accepterar att man är olika.
  • Zadre
    Anonym (jag) skrev 2016-04-22 15:01:47 följande:
    Men nu var det så att min systerdotter hade bett oss frosta av frysen eftersom hon inte var hemma och hon tycker precis som jag att det är jättepraktiskt att slippa göra vissa saker. Så istället för att hon skulle krångla med frysen med sitt barn hemma så tog jag och min dotter och tömde hennes frys och körde hem till min dotter med maten medan frysen frostades av. Sedan dagen efter körde vi tillbaka allt och städade. Samtidigt var systerdottern på solsemester , låter inte det underbart att komma hem från semestern och ha det nystädat och frysen fixad?
    Jodå, det är det. Därför ser jag till att städa ordentligt innan jag drar i väg på semester. Jag vill inte ha nån som städar och rotar bland mina saker.
    Min sambo lät hans mor städa och tvätta åt honom innan vi flyttade ihop och jag var orolig att han skulle låta henne fortsätta med det. Jag ansåg att vi är vuxna människor och ska fixa sånt själv (med det sagt så förstod jag absolut varför hon ville ta hand om honom) men han bad henne att inte göra det och hon har inte ens kommenterat om det råkar vara smutsig disk framme när hon är här. För hon respekterar om man inte vill ha hjälp.

    Det är väl en sak om man vill det och är okej med det, som din systerdotter var. Men alla vill inte det (din son och hans fru är två exempel) och det är det du har svårt att förstå.
    Det GÅR att umgås UTAN att göra en massa saker. Sitta och fika räcker en lång väg. Det GÅR att vara värdeful som förälder/farmor UTAN att på nåt sätt behöva ha åsikter eller uttrycka sitt tyckande i olika saker, t.ex. amning, speciellt om man de inte bett om det.
  • Semper idem

    Det är förvånansvärt många människor som håller detta med personlig integritet högt och definitivt vill sköta sig själva. Själv kommer jag från en miljö där familjen alltid finns till stöd och hjälp och det är en stor glädje och trygghet. Och vad gäller ärvda möbler så tror jag min fru o jag har saker från minst 11 olika hem (släkt, grannar o vänner till mina föräldrar etc) i vårt hem. Detta ger oss en förankring i tillvaron och en koppling bakåt. Jag har redan börjat ge möbler till våra barn (12, 7 och 3 år gamla) för att visa dem värdet av kontinuitet. Att "uttrycka" sin egen personlighet genom att slänga gedigna gamla saker och kuta på IKEA istället är både omiljövänligt,  egotrippat och blodfattigt.

  • EnAnonumius
    Semper idem skrev 2016-04-22 23:24:19 följande:
    Det är förvånansvärt många människor som håller detta med personlig integritet högt och definitivt vill sköta sig själva. Själv kommer jag från en miljö där familjen alltid finns till stöd och hjälp och det är en stor glädje och trygghet. Och vad gäller ärvda möbler så tror jag min fru o jag har saker från minst 11 olika hem (släkt, grannar o vänner till mina föräldrar etc) i vårt hem. Detta ger oss en förankring i tillvaron och en koppling bakåt. Jag har redan börjat ge möbler till våra barn (12, 7 och 3 år gamla) för att visa dem värdet av kontinuitet. Att "uttrycka" sin egen personlighet genom att slänga gedigna gamla saker och kuta på IKEA istället är både omiljövänligt,  egotrippat och blodfattigt.
    "Att "uttrycka" sin egen personlighet genom att slänga gedigna gamla saker och kuta på IKEA istället är både omiljövänligt,  egotrippat och blodfattigt."

    Att ha sådan utlåtanden om folk som ratar släktens möble,r och kalla dem för blodfattiga och egotrippade, och omiljövänliga, säger en hel del om dig egentligen än dem du riktar det emot. 

    Du skall bara veta hur många som handlar secon hand när det kommer till möbler, dock så gör det detta för att just skapa just en egen personlig stil, att rata släktens möbler behöver knappast betyda det du påstå, de kan faktiskt vara så jävla enkelt att man inte delar samma smak som släktingarna.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 22:52:31 följande:
    Tro vad du vill men svara på frågan också!
    Vidhåller du inte kan vara på riktigt, men ok vi låtsas det och svarar på rubrikens fråga:
    "Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?"
    Om föräldrarna är som du - ja då blir det nog tyvärr det och man får nog tyvärr överväga att bryta helt till och med.
    Om däremot föräldrarna i alla fall är hyfsat normala med normal förmåga att inse vad som passar och inte så, nej det blir det nog inte. 

    Det går inte att svara helt allmängiltigt på den då det som normalt skulle generellt gälla knappast inte gör det med någon så gränslös som du. 
  • Gunilla1957

    Vad ni alla är anti. Jag skulle tycka det vore fantastiskt att komma hem till en avfrostad frys.

  • Anonym (-)
    Gunilla1957 skrev 2016-04-23 03:15:45 följande:
    Vad ni alla är anti. Jag skulle tycka det vore fantastiskt att komma hem till en avfrostad frys.
    Ja, det tyckte TS systerdotter också - eftersom hon hade bett att få det gjort.
    Kanske tillhör du det fåtal som skulle blivit glad även om du inte bett någon fixa frysen. De flesta människor skulle inte tycka om att någon rotar i deras kök och frostar av frysen när de är bortresta.
    Det handlar ju om att anpassa sina "gåvor" till mottagaren.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?