• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (Jobbigasvärmödrar)
    Anonym (-) skrev 2016-04-23 06:53:59 följande:
    Ja, det tyckte TS systerdotter också - eftersom hon hade bett att få det gjort.
    Kanske tillhör du det fåtal som skulle blivit glad även om du inte bett någon fixa frysen. De flesta människor skulle inte tycka om att någon rotar i deras kök och frostar av frysen när de är bortresta.
    Det handlar ju om att anpassa sina "gåvor" till mottagaren.
    Hur ofta ses ni TS?
    Fick intrycket av att ni bor en bit ifrån varandra.
  • Anonym (lisa)
    Semper idem skrev 2016-04-22 23:24:19 följande:

    Det är förvånansvärt många människor som håller detta med personlig integritet högt och definitivt vill sköta sig själva. Själv kommer jag från en miljö där familjen alltid finns till stöd och hjälp och det är en stor glädje och trygghet. Och vad gäller ärvda möbler så tror jag min fru o jag har saker från minst 11 olika hem (släkt, grannar o vänner till mina föräldrar etc) i vårt hem. Detta ger oss en förankring i tillvaron och en koppling bakåt. Jag har redan börjat ge möbler till våra barn (12, 7 och 3 år gamla) för att visa dem värdet av kontinuitet. Att "uttrycka" sin egen personlighet genom att slänga gedigna gamla saker och kuta på IKEA istället är både omiljövänligt,  egotrippat och blodfattigt.


    Det är absolut inget fel med att låta saker gå i arv. Men det ÄR fel att pracka på folk saker och ting. Det är skillnad på gåvor och "gåvor".
  • Anonym (lättad)

    För att svara på frågan i rubriken: Det beror alldeles på hur föräldrarna är.

    Är de som min svärmor och svärfar blir livet bara bättre, roligare och lättare. De är underbara människor som finns där om vi behöver dem men aldrig tränger sig på. Naturligtvis finns vi även för dem om de skulle behöva det.

    Är föräldrarna däremot som min mamma så ja, då blir livet mycket sämre. Jag har läst alla dina inlägg och insett att du är en kopia av min mamma. Och vet du vad? Min mamma gick bort i höstas och min första instinktiva känsla  var lättnad!

    Det är inget jag är stolt eller glad över men faktum kvarstår: jag blev lättad!

    Är det den känslan du vill att din son, hans fru och ditt barnbarn ska få när du en gång går bort? Om det är det ska du fortsätta som du gjort hittills. Om inte brinner det i knutarna för dig att ändra dig. 

    Om du inte ändrar dig kommer de att stänga dig ute ur sitt liv totalt och alla känslor kommer svalna och bli stumma. Du kommer att bli en främling för dem och de kommer att besöka dig av ren plikt när du ligger på ditt yttersta. 

    Precis så var det för oss och inga tårar fälldes, varken på sjukhuset eller senare.

  • Anonym (jag)

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.

  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.


    Men snälla nån, det är helt normalt att man trivs bäst i sitt eget hem och varför ska hon avstå från de bekvämligheter som de har?
    Jag är ganska säker på att om man gjorde en omröstning bland FL´s kvinnliga medlemmar om var de vill tillbringa sina första dagar sedan barnet har fötts, efter de kommit hem från BB hade nog 99% svarat i sitt eget hem.

    Hon skulle inte ens behövt svarat på varför, det svar hon gav hade räckt mer än väl.
  • Iowhannah
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.


    Jag tvivlar på att det handlade om badrummet, det känns mer som att hon drog till med utrymmet för att du inte accepterade hennes förklaring om att hon hellre ville vara hemma. Jag förstår henne precis, hemma är det enda stället jag verkligen kan slappna av på.
  • Fiona M
    Gunilla1957 skrev 2016-04-23 03:15:45 följande:

    Vad ni alla är anti. Jag skulle tycka det vore fantastiskt att komma hem till en avfrostad frys.


    Hej TS.
    Om du inte kan respektera att andra känner olika och att de har rätt till sina liv, så bör du nog backa helt.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.


    Varför skulle de bott där istället för i eget hem?
  • Fiona M
    Fiona M skrev 2016-04-27 14:15:08 följande:
    Varför skulle de bott där istället för i eget hem?
    De behövde inte spara de tusenlappar det rört sig om (bevisligen), de var inte bekväma med att tränga ihop sig på en liten yta, och du hade inte kunnat hjälpa till då du 1) jobbat och 2) inte är påläst om vad forskningen säger nu.
  • Regnmadamen
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.


    Men för helvete, varför är det så konstigt att man vill bo i sitt eget hem när man just fått barn? Om ni är så fattiga borde ni sälja huset och flytta till något billigare.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?