• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-27 14:17:52 följande:

    De behövde inte spara de tusenlappar det rört sig om (bevisligen), de var inte bekväma med att tränga ihop sig på en liten yta, och du hade inte kunnat hjälpa till då du 1) jobbat och 2) inte är påläst om vad forskningen säger nu.


    Forskningen ja men jag hade ändå kunnat mata, natta, byta, vagga barnet även fast jag inte håller på med attachment paranting.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-04-27 14:15:08 följande:

    Varför skulle de bott där istället för i eget hem?


    För att kunna få mer fritid och pengar och för att barnet skulle känna sin farmor om så hade gjorts.
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 15:32:47 följande:
    Forskningen ja men jag hade ändå kunnat mata, natta, byta, vagga barnet även fast jag inte håller på med attachment paranting.
    Men du är du och du är inte din svärdotter. Hon måste själv få komma in i sin föräldraroll, den som hon är bekväm i och fungerar tillsammans med det unika barnet. Inte på det sättet du vill och är bekväm med.

  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 15:34:05 följande:
    För att kunna få mer fritid och pengar och för att barnet skulle känna sin farmor om så hade gjorts.
    Men de fixar det ändå, de vill inte bo i storfamilj, de vill rå om sig själva, hon vill gå till sitt BVC, umgås med SINA vänner. Pengar har de, så det verkar som, de har uppenbarligen inga behov att spara pengar genom att bo hos någon annan (och det kan inte vara många ören, för hyran har de ändå). Hon vill nog kunna röra sig helt fritt i sitt eget hem, inte hänvisad till ett gästrum när hon vill vara själv, kunna sitta framför TV´n och se de program hon är intresserad av utan kommentarer från svärföräldrarna. Hon vill säkert kunna gå klädd i trosor och amningsBH utan att behöva möta sina svärföräldrar.

    Barnbarnen lär nog känna sina farföräldrar när den tiden kommer, dvs om farföräldrarna lär sig att respektera andras gränser, annars är risken överhängande att det inte blir så alls. Dvs de minimera umgänget max, för att de helt enkelt inte orkar med er.

    Besinna dig kvinna, backa, inse att du är en del av deras liv på deras villkor. Du har noll rättigheter (och inga skyldigheter mer än att bete dig vettigt) gentemot deras barn.
    De kan ta familjen och flytta på andra sidan jordklotet och du har inget att säga till om.
  • Anonym (lisa)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.


    Du verkar ju ha noll förmåga att se saker och ting från andras perspektiv.

    Det kan ju finnas en massa anledningar till att de inte vill bo hos er.

    Ett av dem kan vara att hon vill ha lugn och ro. En annan anledning är att hon gillar sitt egna hem alternativt bara trivs hemma. En möjlig anledning är att hon inte gillar ditt sällskap och inte har lust att springa på dig titt som tätt. En ytterligare anledning är att hon vill kunna känna sig fri. Typ kunna ha sex med mannen sin i köket om andan faller på, kunna bajsa med öppen dörr om hon känner för det. Och såna saker.

    Du tränger dig på henne. Själv skulle jag fått ångest av en svärmor som beter sig som du. Du riskerar hela din relation till henne och dina barnbarn med ditt beteende. För det finns en risk att hon skär ner på umgänget med dig ännu mer om du fortsätter. Ge henne lite mer utrymme istället så kanske hon så småningom vill umgås med dig frivilligt istället.
  • Virriga Vera
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.


    Men snälla du, hur kan du få hennes svar till att hon ser ner på ert hem? Hon har ju helt rätt i att ert badrum är mindre än deras och att hon trivs bättre hemma.
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 15:34:05 följande:
    För att kunna få mer fritid och pengar och för att barnet skulle känna sin farmor om så hade gjorts.
    Du är inte så viktig.
    Mamman och pappan är viktigare för barnet än en farmor.

    Alltså jag kan inte se det som generöst erbjudande från dig att du ville att de skulle få bo hos dig för att "få mer fritid och pengar". 

    Ditt (s.k) erbjudande grundar sig i bara ren äkta egoism från din sida till 100%. 

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 15:34:05 följande:
    För att kunna få mer fritid och pengar och för att barnet skulle känna sin farmor om så hade gjorts.
    Jag förstår att din svärdotter är kall mot dig. Du är ju inget annat än en stor fullblods egoist.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • elmadumle
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:

    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.


    Är du på riktigt??? det är väl självklart att man vill bo i sitt eget hem med sitt nyfödda barn. Vi bodde på samma gata som mina föräldrar när vårat första barn föddes, vi träffades inte ofta för det då vi inte ville ha de hos oss jämt vilket de respekterade givetvis. 
  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 13:50:40 följande:
    Nu har jag fått svar på några av mina frågor.. Jag frågade svärdottern häromdagen angående att de inte ville bo i vårt gästrum när barnet föddes och då sa hon att hon tycker det är obekvämt att bo hos någon annan och att hon trivs bäst med att ha sitt eget hem. Så jag sa att det hade ju varit som hennes hem mest hela tiden eftersom vi jobbar heltid båda två så dagtid hade de inte ens sett skymten av oss och hade kunnat göra precis som hon ville. Jag såg att hon blev lite irriterad då men sen frågade hon mig men hur hade du tänkt att vi ens skulle få plats för allting hos oss är ju jättelitet. Badrummet som de har i sin hyreslägenhet rymmer för all del både tvättkorg, skötplats, babysitter och handdukstork och det finns ändå gott om utrymme kvar att gå runt där medans vårt badrum inte ens rymmer en av de sakerna. Så det var där skon klämde. Lite kränkande att hon ser ner på vårt hem så men man får ibland offra utrymme för "lyx" när man har sitt eget hus.
    Räcker det inte som svar för dig att man trivs bäst i sitt eget hem?
    Hur kan du få fakta att bli kränkande? Ert badrum är litet. Fakta. Där finns inte plats för många saker. Fakta. Det betyder inte att det är sämre eller att hon ser ner på ert hus, men det passar bättre för era behov än för deras.
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 15:32:47 följande:
    Forskningen ja men jag hade ändå kunnat mata, natta, byta, vagga barnet även fast jag inte håller på med attachment paranting.
    Hur/när skulle du göra allt detta? Märker du inte att du motsäger dig själv. Ena stunden säger du att du jobbar heltid och de skulle inte se skymten av dig på hela dagen (alltså skulle de kunna känna sig bekväma och som i "sitt eget hem"). Andra stunden skall du gå ner i arbetstid och vara där så mycket som möjligt, och ta över deras föräldrauppgifter.

    Håller föräldrarna på med attatchment parenting? I så fall vet du väl säkert att de helst gör så mycket som möjligt själva med barnet. Mata, natta, byta, vagga osv... allt det är ju sådant man VILL göra med sitt barn. Du vill göra det med deras barn, men de vill också göra det, och som föräldrar har de första tjing på allt som rör barnet.
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 15:34:05 följande:
    För att kunna få mer fritid och pengar och för att barnet skulle känna sin farmor om så hade gjorts.
    De verkar inte behöva mer pengar. De verkar inte vilja ha mer fritid. De verkar dessutom (som de allra flesta människor) mer bekväma med att bo i sitt eget hem. Skulle de då gjort dig till viljes och bott hos er enbart för din skull? Du inser att det i så fall skulle varit mot deras vilja, och enbart du skulle tjänat på det. Är det vad du vill? Att deras önskemål kommer i andra hand och dina i första hand? Är det inte en förälders uppgift att sätta barnets önskemål först?



Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?