• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag)
    Anonym (-) skrev 2016-04-27 20:11:37 följande:

    Räcker det inte som svar för dig att man trivs bäst i sitt eget hem?

    Hur kan du få fakta att bli kränkande? Ert badrum är litet. Fakta. Där finns inte plats för många saker. Fakta. Det betyder inte att det är sämre eller att hon ser ner på ert hus, men det passar bättre för era behov än för deras.Hur/när skulle du göra allt detta? Märker du inte att du motsäger dig själv. Ena stunden säger du att du jobbar heltid och de skulle inte se skymten av dig på hela dagen (alltså skulle de kunna känna sig bekväma och som i "sitt eget hem"). Andra stunden skall du gå ner i arbetstid och vara där så mycket som möjligt, och ta över deras föräldrauppgifter.

    Håller föräldrarna på med attatchment parenting? I så fall vet du väl säkert att de helst gör så mycket som möjligt själva med barnet. Mata, natta, byta, vagga osv... allt det är ju sådant man VILL göra med sitt barn. Du vill göra det med deras barn, men de vill också göra det, och som föräldrar har de första tjing på allt som rör barnet.De verkar inte behöva mer pengar. De verkar inte vilja ha mer fritid. De verkar dessutom (som de allra flesta människor) mer bekväma med att bo i sitt eget hem. Skulle de då gjort dig till viljes och bott hos er enbart för din skull? Du inser att det i så fall skulle varit mot deras vilja, och enbart du skulle tjänat på det. Är det vad du vill? Att deras önskemål kommer i andra hand och dina i första hand? Är det inte en förälders uppgift att sätta barnets önskemål först?


    Som jag har skrivit förut så höll de på att leta ny lägenhet när barnet var på väg och därför uppkom iden att de kunde bo i vårt gästrum en tid medan bebisen var liten och sen skaffa en ny lägenhet. Så det hade varit som deras egna hem och sen var vi där på kvällarna.

    Sen menade jag aldrig att jag skulle gå ner i tid direkt utan efter ett år ca. Man har ju föräldrapenning först. Mer fritid vill alla som skriver på familjeliv ha (egentid)?
  • NKmamma
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 21:27:49 följande:
    Som jag har skrivit förut så höll de på att leta ny lägenhet när barnet var på väg och därför uppkom iden att de kunde bo i vårt gästrum en tid medan bebisen var liten och sen skaffa en ny lägenhet. Så det hade varit som deras egna hem och sen var vi där på kvällarna.
    Sen menade jag aldrig att jag skulle gå ner i tid direkt utan efter ett år ca. Man har ju föräldrapenning först. Mer fritid vill alla som skriver på familjeliv ha (egentid)?
    När man är två föräldrar kan man få egen egentid. När barnen är så pass små så har inte alla föräldrar behov av att gå ut och roa sig.  Man får egentid tillsammans när barnet sover det räcker långt.
  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 21:27:49 följande:
    Som jag har skrivit förut så höll de på att leta ny lägenhet när barnet var på väg och därför uppkom iden att de kunde bo i vårt gästrum en tid medan bebisen var liten och sen skaffa en ny lägenhet. Så det hade varit som deras egna hem och sen var vi där på kvällarna.
    Sen menade jag aldrig att jag skulle gå ner i tid direkt utan efter ett år ca. Man har ju föräldrapenning först. Mer fritid vill alla som skriver på familjeliv ha (egentid)?
    Nej, det hade ändå inte varit som deras eget hem. Du vill få det till att de skulle kunna känna sig som hemma där, men det gör man inte. I sitt eget hem, med egna möbler, eget kylskåp osv kan man fixa som man vill, städa som man vill osv. Det går inte när man är gäst hos någon annan. Det blir inte som hemma.

    Att dessutom ha er där på kvällarna hade ju tagit bort den egentid de kan få när bebisen sover. Då skall de istället umgås med er, eller stänga in sig i ett litet rum för att få vara i fred.

    Nej, inte alla som skriver på familjeliv vill ha mer fritid. Nej, familjeliv är inte heller representativt för alla människor. Vad är bäst - läsa på familjeliv om hur sonen med familj borde vilja ha det, eller faktiskt fråga dem och lyssna till svaret?
  • Anonym (lisa)

    Du håller på och gräver din egen grav med din självcentrering. Vips så vill de inte träffa dig alls. Vill du det?

  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-27 21:27:49 följande:
    Som jag har skrivit förut så höll de på att leta ny lägenhet när barnet var på väg och därför uppkom iden att de kunde bo i vårt gästrum en tid medan bebisen var liten och sen skaffa en ny lägenhet. Så det hade varit som deras egna hem och sen var vi där på kvällarna.
    Sen menade jag aldrig att jag skulle gå ner i tid direkt utan efter ett år ca. Man har ju föräldrapenning först. Mer fritid vill alla som skriver på familjeliv ha (egentid)?
    Jaha..  Ja det höll på att leta lägenhet.  Vad har det med saken att göra? De hade ju redan ett ställe att bo på.

    Du erbjöd dem på egoistiska grunder du själv skrev ju..

    Jag citerar DIG och dina ord:
    (inlägg #380)
    "Forskningen ja men jag hade ändå kunnat mata, natta, byta, vagga barnet även fast jag inte håller på med attachment paranting."

    (inlägg #381)
    "För att kunna få mer fritid och pengar och för att barnet skulle känna sin farmor om så hade gjorts."
    (slut citat)

    Alltså dina skäl är bara direkt egoistiska i grund och botten. Det hela tiden handlar om DIG och vadd DU vill göra med barnet. Sedan så försöker du ge sken av du har nobla avsikter med att "de får egentid" och "spara pengar".

    Att ha egentid det är ju klart att man vill ha som förälder ibland. Det är nog ingen som säger något annat.

    Det du är, med tydlig uppenbarat, helt inkapabel till att inse är att den där s.k egentiden de skulle få om de bor hos dig, uteblir i praktiken helt. av att du "tar hand om den lille".
    Då svärfar och du är hemma i huset. Var är då egentiden? Skall de sitta inne på rummet då eller? För att få egentid?
    De är ju knappast ensamma när barnet sover eller om du "tar hand om det" om de skulle befinna sig i övriga huset.

    Bor man i ett eget hem, utan svärmor och svärfar, och barnet sover i sin egna säng i ett annat rum, så kan man i den egna lägenhet  ha sex på köksbordet om man så önskar. Eller sitta ned i soffan ensamma (utan svärfar och utan svärmor närvarande) i vardagsrummet nakna under en filt och titta på film och mysa ihop när deras lille har blivit nattad.
    Det skulle paret knappast kunna ha hemma hos dig och din man om du tänker till lite.
    Egentid handlar INTE om att man skall bo ihop fyra vuxna och ett barn då farmor  tar hand om "barnet" i ett litet hus.

    Så den där "egentiden" du pratar om finns knappast alls om de skulle bo i ditt hus.
    Du försöker bara klä din egoism, i fina förespeglingar som i praktiken egentligen uteblir.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (jag)
    Virriga Vera skrev 2016-04-27 17:04:32 följande:

    Men snälla du, hur kan du få hennes svar till att hon ser ner på ert hem? Hon har ju helt rätt i att ert badrum är mindre än deras och att hon trivs bättre hemma.


    Ja det är mindre och därför dög det inte. Men det är så det blir när man har tre sovrum på en våning i ett radhus, det går inte att bygga ut. Konstigt nog gick det bra när fem vuxna och ett barn bodde i huset en period. Jag vill inte att barnet ska få uppfattningen att farmors hem inte är bra. När man åker till farmor är det meningen att det ska vara extra roligt, extra fint och extra gott inte att man knappt får plats i badrummet.
  • Iowhannah
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 09:18:38 följande:

    Ja det är mindre och därför dög det inte. Men det är så det blir när man har tre sovrum på en våning i ett radhus, det går inte att bygga ut. Konstigt nog gick det bra när fem vuxna och ett barn bodde i huset en period. Jag vill inte att barnet ska få uppfattningen att farmors hem inte är bra. När man åker till farmor är det meningen att det ska vara extra roligt, extra fint och extra gott inte att man knappt får plats i badrummet.


    Men det handlade förmodligen aldrig om badrummet! Du behöver ju jobba med din självkänsla, du verkar otroligt osäker.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 09:18:38 följande:
    Ja det är mindre och därför dög det inte. Men det är så det blir när man har tre sovrum på en våning i ett radhus, det går inte att bygga ut. Konstigt nog gick det bra när fem vuxna och ett barn bodde i huset en period. Jag vill inte att barnet ska få uppfattningen att farmors hem inte är bra. När man åker till farmor är det meningen att det ska vara extra roligt, extra fint och extra gott inte att man knappt får plats i badrummet.
    Varför är det konstigt att det gick bra för dottern att bo där -hon hade väl inte flyttat hemifrån?
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 09:18:38 följande:
    Ja det är mindre och därför dög det inte. Men det är så det blir när man har tre sovrum på en våning i ett radhus, det går inte att bygga ut. Konstigt nog gick det bra när fem vuxna och ett barn bodde i huset en period. Jag vill inte att barnet ska få uppfattningen att farmors hem inte är bra. När man åker till farmor är det meningen att det ska vara extra roligt, extra fint och extra gott inte att man knappt får plats i badrummet.
    Men nu får du lägga av att tolka in egna svar. Det är totalt ointressant om hur farföräldrar och morföräldrar bor. Det behöver inte ens vara extra fint, extra gott eller hur det ser ut i badrummet.
    Det är helt andra aspekter, men grunden är respekt, respekt för barnets föräldrar, respekt för barnet (och det ska självklart vara ömsesidigt).
    Att inte gå på som du har gjort.
  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 09:18:38 följande:
    Ja det är mindre och därför dög det inte. Men det är så det blir när man har tre sovrum på en våning i ett radhus, det går inte att bygga ut. Konstigt nog gick det bra när fem vuxna och ett barn bodde i huset en period. Jag vill inte att barnet ska få uppfattningen att farmors hem inte är bra. När man åker till farmor är det meningen att det ska vara extra roligt, extra fint och extra gott inte att man knappt får plats i badrummet.
    Har man ett val mellan mindre eller större, så väljer man knappast mindre, men det handlade inte om det lilla badrummet. Det handlade om att de ville ha egentid (privat tid) på kvällarna, vilket de inte skulle få om de bodde med er.

    Det är viktigare för ett barnbarn att farmor behandlar mamma och pappa med respekt än hur många kvadratmeter badrum hon har.

    Du behöver inte försöka vara bäst. Du behöver inte vara extra rolig, ha det extra fint eller fixa extra gott. Du behöver bara vara en helt vanlig människa. Det du gör är istället att du försöker skämma bort barnbarnen med prylar - och de bryr sig inte om dig som person (du har väl tidigare skrivit att de bara vill spela dataspel och titta på tv ändå).
    Behandla dem med respekt och vänlighet, och det blir vad du får tillbaka. Först då kommer de tycka om dig.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?