• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 09:18:38 följande:
    Ja det är mindre och därför dög det inte. Men det är så det blir när man har tre sovrum på en våning i ett radhus, det går inte att bygga ut. Konstigt nog gick det bra när fem vuxna och ett barn bodde i huset en period. Jag vill inte att barnet ska få uppfattningen att farmors hem inte är bra. När man åker till farmor är det meningen att det ska vara extra roligt, extra fint och extra gott inte att man knappt får plats i badrummet.
    Herregud. Hur tänker du där?
    Min farmors hem dög mycket bra åt mig, Hon bodde i en tvåa.
    Det tyckte jag var skitkul fast jag och mamma pappa aldrig bodde aldrig bodde där från spädbarnsåldern, och farmor aldrig bytte blöjor, matade, nattade mig vaggade mig i hennes hem 2:a. Jag tyckte det var jävligt kul att vara hos farmor och farfar.


  • Anonym (jag)
    Anonym (-) skrev 2016-04-28 10:26:54 följande:
    Har man ett val mellan mindre eller större, så väljer man knappast mindre, men det handlade inte om det lilla badrummet. Det handlade om att de ville ha egentid (privat tid) på kvällarna, vilket de inte skulle få om de bodde med er.

    Det är viktigare för ett barnbarn att farmor behandlar mamma och pappa med respekt än hur många kvadratmeter badrum hon har.

    Du behöver inte försöka vara bäst. Du behöver inte vara extra rolig, ha det extra fint eller fixa extra gott. Du behöver bara vara en helt vanlig människa. Det du gör är istället att du försöker skämma bort barnbarnen med prylar - och de bryr sig inte om dig som person (du har väl tidigare skrivit att de bara vill spela dataspel och titta på tv ändå).
    Behandla dem med respekt och vänlighet, och det blir vad du får tillbaka. Först då kommer de tycka om dig.
    Jag vet att jag skämmer bort dem men jag gör ju det för att de ska vilja komma hit. Jag vill att det ska finnas något här som är bättre än det de har till vardags så att de väljer att vara hos mig.
  • Anonym (lisa)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 13:17:29 följande:

    Jag vet att jag skämmer bort dem men jag gör ju det för att de ska vilja komma hit. Jag vill att det ska finnas något här som är bättre än det de har till vardags så att de väljer att vara hos mig.


    Du verkar lida av dålig självkänsla och inte ha särskilt höga tankar om dig själv när du tror att du måste muta dina släktingar med materiella saker för att de ska vilja umgås med dig.

    Testa att vara en trevlig person istället. Som respekterar andra och visar omtanke så börjar folk kanske vilja umgås med dig för din egen persons skull.

    Mycket trevligare.
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 13:17:29 följande:
    Jag vet att jag skämmer bort dem men jag gör ju det för att de ska vilja komma hit. Jag vill att det ska finnas något här som är bättre än det de har till vardags så att de väljer att vara hos mig.
    Ja du skämmer bort dem med prylar, snacka om att försöka KÖPA deras kärlek och att köpa barnen att komma dit.

    Snacka om att säga i praktiken till barnbarnen "dina föräldrar duger inte då jag har mer och roligare SAKER här som är era om ni kommer hit".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 13:17:29 följande:
    Jag vet att jag skämmer bort dem men jag gör ju det för att de ska vilja komma hit. Jag vill att det ska finnas något här som är bättre än det de har till vardags så att de väljer att vara hos mig.
    Hur vore det att satsa på att de faktiskt tyckte om dig istället för mutorna?
    Fortsätter du såhär kommer du knäckas när du blir äldre och 1) inte kan göra saker för folk och 2) inte har råd att köpa dem.
  • Virriga Vera
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 13:17:29 följande:
    Jag vet att jag skämmer bort dem men jag gör ju det för att de ska vilja komma hit. Jag vill att det ska finnas något här som är bättre än det de har till vardags så att de väljer att vara hos mig.
    Men var är din självrespekt? Vill du inte att de skall komma för att de vill och inte för att du mutar dem att komma.
  • Anonym (herregud!)
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 13:17:29 följande:
    Jag vet att jag skämmer bort dem men jag gör ju det för att de ska vilja komma hit. Jag vill att det ska finnas något här som är bättre än det de har till vardags så att de väljer att vara hos mig.
    Det verkar ju funka sådär, eller hur?
  • NKmamma
    Anonym (jag) skrev 2016-04-28 13:17:29 följande:
    Jag vet att jag skämmer bort dem men jag gör ju det för att de ska vilja komma hit. Jag vill att det ska finnas något här som är bättre än det de har till vardags så att de väljer att vara hos mig.
    Jag kallar det där för att försöka muta dom.
  • Anonym (jag)
    Anonym (herregud!) skrev 2016-04-28 19:52:30 följande:

    Det verkar ju funka sådär, eller hur?


    De äldre barnbarnen tycker om att vara här.
  • Anonym (jag)
    Virriga Vera skrev 2016-04-28 18:47:32 följande:

    Men var är din självrespekt? Vill du inte att de skall komma för att de vill och inte för att du mutar dem att komma.


    De är barn, det är givet att det är prylar de vill ha.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?