• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-03 14:17:39 följande:
    Jag ville få uppleva de första stegen, du vet såna saker som är stort att uppleva i början men så blev det ju inte.
    Du fick uppleva de första stegen mm hos dina egna barn. När det gäller barnbarn är man inte där på samma sätt. Nu är det deras föräldrar som har ansvaret och som upplever det mesta inom utvecklingen.
    Hade du agerat mer som "fikasällskap" från början, så hade du kanske fått komma dit och fika lite oftare, och då fått uppleva mer. Nu försökte du lägga dig i, styra och ställa, komma med råd och tips oombett, klanka ner på deras val, och blir dessutom sur om de inte gillar vad du tar dig för. Därför - enbart pga ditt eget agerande - har du inte fått uppleva mer.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Jobbigasvärmödrar) skrev 2016-05-03 16:57:19 följande:

    TS om du ville uppleva de första stegen skulle det ju inneburit att du fått sprungit där varje dag.
    Det är bara att acceptera läget även om du inte gillar det.
    Att ni haft en viss tradition i släkten att alla hjälper till är ju jättebra. Men om din son och familj inte vill ha det så är det kontraproduktivt att tränga sig på med dina traditioner.
    Att din make sa att de var otacksamma var oförskämt. Tänk om de kom med en limpa cigaretter (överdrivet exempel) och din man inte rökte. Skulle han vara otacksam om han sa nej?
    Om du backade skulle du få en bättre respons.


    Det hade jag jättegärna gjort! Det finns inget bättre än att sitta på golvet och försöka få de små att ta sina första steg. Det är så kul att jämföra mina barn och barnbarnen och kusinerna och prata om hur olika det kan vara och andra saker som är väldigt lika men sånt är inte det minsta populärt hos föräldrarna. När kusinerna var små köpte vi lära-gå-stolar för att få dem att börja gå men det fick vi absolut inte ta med till den minste. Så allt det roliga är som bortblåst.
  • Fiona M

    Fick du aldrig uppleva dessa saker med dina egna barn för att mamma och svärmor tog över, och nu överkompenserar du?

  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 13:13:43 följande:

    Det hade jag jättegärna gjort! Det finns inget bättre än att sitta på golvet och försöka få de små att ta sina första steg. Det är så kul att jämföra mina barn och barnbarnen och kusinerna och prata om hur olika det kan vara och andra saker som är väldigt lika men sånt är inte det minsta populärt hos föräldrarna. När kusinerna var små köpte vi lära-gå-stolar för att få dem att börja gå men det fick vi absolut inte ta med till den minste. Så allt det roliga är som bortblåst.


    En lära-gå-stol hade inte fått komma innanför våra väggar. Varför måste man jämföra kusinerna med varandra. Vi hade fräst ifrån om min mamma hade börjat med sådana dumheter.

    Vi hade blivit lika tokiga om någon av våra föräldrar försökte få någon att gå av kusinerna. Vår son gick innan 10 månader utan vare sig gåstol eller pock.
  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 13:46:34 följande:
    En lära-gå-stol hade inte fått komma innanför våra väggar. Varför måste man jämföra kusinerna med varandra. Vi hade fräst ifrån om min mamma hade börjat med sådana dumheter.

    Vi hade blivit lika tokiga om någon av våra föräldrar försökte få någon att gå av kusinerna. Vår son gick innan 10 månader utan vare sig gåstol eller pock.
    Men gud precis vad svärdottern sa trots att även min make sa att de kommer igång att gå med en sån och han är inte sån som ofta har en åsikt om barn och prylar ska du veta. 
    Jag tycker det är jätteroligt att jämföra, måste man bli tokig om någon vill göra det??
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-05-04 13:41:06 följande:

    Fick du aldrig uppleva dessa saker med dina egna barn för att mamma och svärmor tog över, och nu överkompenserar du?


    Jag fick uppleva det och jag tyckte så mycket om det att jag vill uppleva det igen.
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 14:08:40 följande:

    Men gud precis vad svärdottern sa trots att även min make sa att de kommer igång att gå med en sån och han är inte sån som ofta har en åsikt om barn och prylar ska du veta. 

    Jag tycker det är jätteroligt att jämföra, måste man bli tokig om någon vill göra det??


    Ja, jag skulle inte tillåta att någon jämförde mitt barn med kusinerna. Jag hade blivit heligt förbannad. Du hade troligen blivit portförbjuden i mitt hem tidigt och inga tårar hade hjälpt. Din svärdotter måste ha en ängels tålamod. Jag beundrar henne.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 14:08:40 följande:
    Men gud precis vad svärdottern sa trots att även min make sa att de kommer igång att gå med en sån och han är inte sån som ofta har en åsikt om barn och prylar ska du veta. 
    Jag tycker det är jätteroligt att jämföra, måste man bli tokig om någon vill göra det??
    Men du och din make har ju fel! En lära-gå-stol fördröjer ofta starten att gå själv. Många föräldrar väljer bort de, andra väljer dem för att få avlastning och att barnet kan roa sig själv en stund.

    Jag undrar också hur det låter när du erbjuder att köpa en lära gå stol. Jag har två olika exempel, vilken passar bäst hur du säger saker:

    1. Nu tänkte jag få köpa en lära gå stol till * jag har ju gjort det till kusinerna och de var så bra att ha. En sån måste ni ha. De börjar gå mycket tidigare då.
    2. Kusinerna gillade verkligen sina lära gå stolar. Vill ni ha en till * så köper jag gärna en till honom. Säg bara till.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Mia) skrev 2016-05-04 15:11:06 följande:
    Men du och din make har ju fel! En lära-gå-stol fördröjer ofta starten att gå själv. Många föräldrar väljer bort de, andra väljer dem för att få avlastning och att barnet kan roa sig själv en stund.

    Jag undrar också hur det låter när du erbjuder att köpa en lära gå stol. Jag har två olika exempel, vilken passar bäst hur du säger saker:

    1. Nu tänkte jag få köpa en lära gå stol till * jag har ju gjort det till kusinerna och de var så bra att ha. En sån måste ni ha. De börjar gå mycket tidigare då.
    2. Kusinerna gillade verkligen sina lära gå stolar. Vill ni ha en till * så köper jag gärna en till honom. Säg bara till.
    Nej det var snarare så att vi hade varit någonstans och gick in i en affär på vägen hem för jag ville köpa några leksaker och då föreslog jag att köpa en lära-gå-stol eftersom det stod flera i butiken men svärdottern kastade bara ett öga åt det hållet den stod och gick sedan förbi. Så maken hojtade till henne när hon stannat längre bort att med en sån kommer de igång att gå (eftersom barnet då inte börjat gå än)
  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 14:15:13 följande:
    Ja, jag skulle inte tillåta att någon jämförde mitt barn med kusinerna. Jag hade blivit heligt förbannad. Du hade troligen blivit portförbjuden i mitt hem tidigt och inga tårar hade hjälpt. Din svärdotter måste ha en ängels tålamod. Jag beundrar henne.
    Men snälla säger du till folk att sluta prata om ditt barn då?
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?