• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 17:57:05 följande:

    Min dotter började gå när hon var 9 månader och tänk vad roligt det hade varit om någon av barnbarnen hade börjat gå så tidigt eller ännu tidigare, det är såna samtal som kommer naturligt.


    Och där kom det. Varför är det då viktigt att de går tidigt.? Så kul är det inte och det påverkar inte barnets framtida utveckling.

    Min son gick tidigt men det var totalt ointressant
  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 18:26:12 följande:

    Och där kom det. Varför är det då viktigt att de går tidigt.? Så kul är det inte och det påverkar inte barnets framtida utveckling.

    Min son gick tidigt men det var totalt ointressant


    Ja det är ju en fjäder i hatten att de lär sig snabbt. Eller att man uppmuntrat på rätt sätt.
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:25:33 följande:

    Alla morföräldrar och farföräldrar och de flesta föräldrar jag känner älskar att prata om hur tidiga barnen var att göra saker.


    Inte det minsta, det är inget man kan påverka. Förresten en vännina till mig, hennes son var så sen att gå, så det var utredning på gång, han går nu en spetsutbildning inom dans. Så det säger ingenting om barnets förmåga.
  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 18:32:09 följande:

    Inte det minsta, det är inget man kan påverka. Förresten en vännina till mig, hennes son var så sen att gå, så det var utredning på gång, han går nu en spetsutbildning inom dans. Så det säger ingenting om barnets förmåga.


    Det kan nog finnas undantag men jag tror det vanligaste är att de som är tidiga med att gå är bäst på idrott senare.
  • Zadre
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 17:51:10 följande:
    Man kan dela på upplevelsen. Det blir inte mindre att uppleva för att man är fler.
    Men nu är det såhär att som farmor så kan du inte räkna med att få vara med på de första sakerna igen. Om du får göra det vid tillfällen så jättekul! Men du kan inte förvänta dej det
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:36:23 följande:

    Det kan nog finnas undantag men jag tror det vanligaste är att de som är tidiga med att gå är bäst på idrott senare.


    Håller inte med dig. Jag, sonen och flera andra som gått tidigt har varit halvdana på idrott. Det som händer inom den normala utvecklingsspannet påverkar barnets förmågor marginellt.
  • Anonym (Mnm)

    Men snälla, ingen människa kan vara så insnöad och oupplyst som ts, den här tråden är ett skämt!

  • Anonym (herregud!)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:36:23 följande:
    Det kan nog finnas undantag men jag tror det vanligaste är att de som är tidiga med att gå är bäst på idrott senare.
    Trams!
  • Iowhannah
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:25:33 följande:

    Alla morföräldrar och farföräldrar och de flesta föräldrar jag känner älskar att prata om hur tidiga barnen var att göra saker.


    Nope. Min sambo lärde sig gå tidigt (6-7 månader, han hade en överentusiastisk storebror) och hans mamma pratar bara om hur hemskt jobbigt det var att han var så tidig (han var tvungen att ha hjälm och sprang mer än gick) och att vi ska hoppas att vår son inte stressar med sånt.

    Jag har också fått höra jämförelser med andra barn i släkten och sånt gör en ENBART irriterad! Som att mitt barn inte är lika bra, ungefär.
  • Anonym (x9)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 17:57:05 följande:
    Min dotter började gå när hon var 9 månader och tänk vad roligt det hade varit om någon av barnbarnen hade börjat gå så tidigt eller ännu tidigare, det är såna samtal som kommer naturligt.
    Varför hade det varit roligt? Är det en tävling?
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?