• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:36:23 följande:

    Det kan nog finnas undantag men jag tror det vanligaste är att de som är tidiga med att gå är bäst på idrott senare.


    Hur vore det om du läste på lite, både fysisk utveckling och utvecklingspsykologi?
  • Anonym (Ambitiös)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:36:23 följande:
    Det kan nog finnas undantag men jag tror det vanligaste är att de som är tidiga med att gå är bäst på idrott senare.
    Woops, du avslöjade dig troll. Synd.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 17:51:10 följande:
    Man kan dela på upplevelsen. Det blir inte mindre att uppleva för att man är fler.
    Behövde du dela upplevelsen med din svärmor när dina barn var små?
  • Anonym (Svärmor)

    Har sett tråden då och då och tänker också att det är inte MÖJLIGT för någon att vara såhär jobbig och dum... men sen kommer jag att tänka på min egen svärmor och inser att, jo det är möjligt >

  • sextiotalist
    Anonym (Svärmor) skrev 2016-05-04 20:21:54 följande:

    Har sett tråden då och då och tänker också att det är inte MÖJLIGT för någon att vara såhär jobbig och dum... men sen kommer jag att tänka på min egen svärmor och inser att, jo det är möjligt >


    Jag hade inte heller trott på detta om jag inte haft min farmor och inte hört min väninna berätta om sin svärmor. Dessa kvinnor finns
  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:29:08 följande:
    Ja det är ju en fjäder i hatten att de lär sig snabbt. Eller att man uppmuntrat på rätt sätt.

    Menar du att det är föräldrarnas "förtjänst" om de går tidigt? Varför är det en fjäder i hatten? De barn som går tidigt brukar vara senare med annat. Jag har två helt olika barn. Första gick vid 1år, men kunde hela alfabetet innan 2, läste och kunde skriva vid 3, pratade i 10-ordsmeningar vid 2 och kan massor av geografi och fysik nu vid 4. Andra barnet gick vid 8 månader, men nu vid 14 månader säger hon i stort sett ingenting. Inte ens mamma. Det går inte alls att resonera med henne som med storasyster. Dessutom var det väldigt jobbigt att hon gick så tidigt. Hon skadade sig lätt. Trots detta har mina föräldrar obegripligt nog stått och hejat på just gåendet. Irriterande!
  • Anonym (jag)
    Anonym (JJ) skrev 2016-05-04 19:58:25 följande:

    Behövde du dela upplevelsen med din svärmor när dina barn var små?


    Ja det gjorde jag.
  • Anonym (jag)
    Anonym (x9) skrev 2016-05-04 19:46:38 följande:

    Varför hade det varit roligt? Är det en tävling?


    Nej det är ingen tävling men det är roligt när de är före.
  • Anonym (lisa)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 18:29:08 följande:

    Ja det är ju en fjäder i hatten att de lär sig snabbt. Eller att man uppmuntrat på rätt sätt.


    Hur är det en fjäder i hatten för dig att ditt barnbarn går tidigt? Det är väl ändå barnbarnet som går och inte du. Brukar du ofta ta åt dig äran för andras prestationer? Eller har du bara svårt att skilja på vem du och barnbarnet är?
  • Anonym (jag)
    Anonym (-) skrev 2016-05-04 20:46:30 följande:

    Menar du att det är föräldrarnas "förtjänst" om de går tidigt? Varför är det en fjäder i hatten? De barn som går tidigt brukar vara senare med annat. Jag har två helt olika barn. Första gick vid 1år, men kunde hela alfabetet innan 2, läste och kunde skriva vid 3, pratade i 10-ordsmeningar vid 2 och kan massor av geografi och fysik nu vid 4. Andra barnet gick vid 8 månader, men nu vid 14 månader säger hon i stort sett ingenting. Inte ens mamma. Det går inte alls att resonera med henne som med storasyster. Dessutom var det väldigt jobbigt att hon gick så tidigt. Hon skadade sig lätt. Trots detta har mina föräldrar obegripligt nog stått och hejat på just gåendet. Irriterande!


    Det kan vara det. Min dotter gick vid 9 mån men barnbarnet som inte hade lära-gå-stol först vid 12.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?