• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (X)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 22:43:14 följande:
    Nej det har de inte. De bodde ju med mig då
    Har hon aldrig bott själv eller med pojkvän innan hon fick barn? Vad tycker du om att hon och barnen flyttade till eget boende?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2016-05-04 22:16:12 följande:

    Kanske bara jag som inte tycker det är så kul då. Mitt barn var sen med allt sånt, gå, simma, cykla osv. Dock extremt tidiga med att läsa. Det har han nytta av än idag. Även om många numera läser lika bra så har han lättare för att stava och det verkar även som om han tar till sig texter lättare. 

    Han går däremot inte sämre än sina kompisar som lärde sig hela 4 månader före. 


    Men snälla alla går väl lika bra men alla är inte lika bra på idrott. Så den som lärt sig gå snabbt kanske lär sig spela korgboll snabbt mm
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-05-04 22:10:52 följande:

    Hur kan du tycka det är viktigt att de går tidigt (vilket inte har ett smack med dig att göra) men inte att de sen kan ta hand om sig själva?

    Varför försöker du lära dem sånt som är biologiskt men struntar i det som är din uppgift som förälder?


    Om det var biologiskt skulle alla gå vid samma ålder men så är det ju inte, det skiljer mycket.
  • elmadumle
    Anonym (jag) skrev 2016-05-03 14:17:39 följande:
    Jag ville få uppleva de första stegen, du vet såna saker som är stort att uppleva i början men så blev det ju inte.
    Det är väl viktigast att föräldrarna får uppleva de första stegen, det första leendet, den första tanden, det första ordet osv, inte far och morföräldrar. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (X) skrev 2016-05-04 22:45:04 följande:

    Har hon aldrig bott själv eller med pojkvän innan hon fick barn? Vad tycker du om att hon och barnen flyttade till eget boende?


    Nej hon bodde ju hemma då.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 22:47:39 följande:
    Om det var biologiskt skulle alla gå vid samma ålder men så är det ju inte, det skiljer mycket.
    Man utvecklar stabilitet olika snabbt och det går inte att träna fram.

    Svara gärna på andra biten, den är intressantare än din okunskap om utveckling.
  • Iowhannah
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 22:46:00 följande:

    Men snälla alla går väl lika bra men alla är inte lika bra på idrott. Så den som lärt sig gå snabbt kanske lär sig spela korgboll snabbt mm


    Först och främst så förstår jag inte din logik, men det är väl skit sak samma. Jag är iaf glad över att du använder ordet "kanske".

    Varför är idrott så viktigt att lära sig då? Varför är du inte stolt över barnbarnens övriga framsteg? En del barn är fysiska (eller hur man ska skriva det) och lär sig gå och röra sig tidigt, andra barn är mer mentala och lär sig tala och läsa tidigt. Varför gör du skillnad på dessa egenskaper? Är det så att du önskar att du var bättre på idrott när du var liten (och applicerar denna önskan på dina barnbarn)?
  • Zadre
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 22:47:39 följande:
    Om det var biologiskt skulle alla gå vid samma ålder men så är det ju inte, det skiljer mycket.
    Um, det är mycket som är biologiskt utan att det händer vid samma ålder hos alla...
  • Anonym (X)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 23:00:43 följande:
    Nej hon bodde ju hemma då.
    Flyttade hon direkt till det andra barnets pappa? Vad tyckte du om det, ville du inte att de skulle bo kvar allihop?
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 21:23:43 följande:
    Det kan vara det. Min dotter gick vid 9 mån men barnbarnet som inte hade lära-gå-stol först vid 12.
    Så, du misslyckades med sonen (eftersom du inte skryter om honom) men tror du lärde dottern gå tidigt?

    Av nyfikenhet, när gick dina andra barnbarn?
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?