• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Fiona M
    Anonym (X) skrev 2016-05-04 23:03:49 följande:
    Flyttade hon direkt till det andra barnets pappa? Vad tyckte du om det, ville du inte att de skulle bo kvar allihop?
    Ja, varför är du mer upprörd över att sonen med familj hade ett fungerande liv och inte ville bo hos er än att din struliga dotter flyttade ut?
  • Anonym (x9)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 22:42:07 följande:
    För att man känner sig extra stolt.
    Men då är det ju en tävling.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 22:47:39 följande:
    Om det var biologiskt skulle alla gå vid samma ålder men så är det ju inte, det skiljer mycket.
    Hamnar alla i puberteten samtidigt? Är det din uppfostran som styr till exempel menstruation?
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 22:47:39 följande:
    Om det var biologiskt skulle alla gå vid samma ålder men så är det ju inte, det skiljer mycket.
    Nej man lär sig inte att gå. Det är något som är medfött hos alla däggdjur, kräldjur, insekter och  och jo människan är ett däggdjur.

    Det som är ganska konstigt att du svara så här på detta med "gå" och inte kan fatta att även när det kommer att få den rätta stabilitet och styrka i benmusklerna utvecklas olika snabbt hos olika barn. Att du inte förstår detta avslöjar du dig själv på med ditt svar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Zadre skrev 2016-05-04 23:02:02 följande:
    Um, det är mycket som är biologiskt utan att det händer vid samma ålder hos alla...
    Nej, nej, nej du har fel.
    Självklart så är det ju mamman som lär dottern att få mens och lär dottern att växa ut brösten när mamman anser att det är dags.. Inte kan det ju vara biologiskt betingat för då skulle ju alla kvinnor få bröst och mens samtidigt.
    Se så nu måste vi ju berömma TS jobb som lärde sin dotter att utveckla brösten och lärde sin dotter hur man får mens.. DrömmerFlört
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Blomma73

    De flesta barn lär sig först att krypa, sedan gå. Vissa barn lär sig dock att gå först, men behöver ändå lära sig att krypa så alla muskler utvecklas bra. En kropp behöver helt enkelt gå igenom alla utvecklingsstadier för att fungera bra.

    Så inte bra att hetsa barnet med att det viktigaste är att barnet går. Och för övrigt har jag alltid haft extremt svårt för när vuxna pratar över barnens huvud. Hon/han är si och så, och att jämföras med andra. Barn har öron de också.

    Tror inte du ts skulle tycka det vore kul om din svärdotter eller son exempelvis skulle prata över ditt huvud och jämföra hur du klarar saker jämfört med andra de känner, exempelvis hur du diskar. Tror på att man ska ha samma respekt för barn som vuxna.

    Det är som det här med gympalärare/klasslärare som låter barn välja idrottslag. När jag jobbade på en mellanstadieskola på 90-talet var jag med på en lektion där läraren gjorde så. Trodde verkligen att lärare slutat med det, men icke.

    Sade till henne efteråt att jag inte tyckte det var ok att utsätta barn för detta, då det handlar om att synliggöra popularitet och icke-popularitet. Väldigt ångestskapande för många, något många minns för livet. Läraren svarade iallafall att "jag gör det inte alltid men det är kul att se hur de väljer".

    Inte ok enligt mig. För mig är sådant vuxenbeteende likartat med att öppet jämföra barn med andra.

  • Anonym (jag)
    Anonym (X) skrev 2016-05-04 23:03:49 följande:

    Flyttade hon direkt till det andra barnets pappa? Vad tyckte du om det, ville du inte att de skulle bo kvar allihop?


    Nej hon flyttade till eget. De behövde mer utrymme så det var bra att de fick en lägenhet.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-05-04 23:20:26 följande:

    Hamnar alla i puberteten samtidigt? Är det din uppfostran som styr till exempel menstruation?


    Nej men sånt som rör fysisk styrka och idrott är föräldrarna ofta bakom.
  • Iowhannah
    Anonym (jag) skrev 2016-05-05 10:00:45 följande:

    Nej hon flyttade till eget. De behövde mer utrymme så det var bra att de fick en lägenhet.


    Så när dottern tycker att det blir för trångt hemma hos dig så är det okej, men inte när svärdottern och sonen tycker det?

    För övrigt så svarade du aldrig på min fråga: varför är det så viktigt att barnbarnen/-et lär sig gå tidigt och blir bra på idrott?
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?