• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • elmadumle
    Anonym (jag) skrev 2016-05-13 13:21:35 följande:
    Menar att vi inte varit utomlands, klart vi kan fara iväg en helg som vi ska göra nu men om vi skulle vara borta en hel vecka så skulle det bli problem eftersom vi brukar ha barnbarnen hos oss, köra dem när de ska till skolan, fara och handla mm. Vi åkte utomlands varje sommar förr.
    Det där är barnens föräldrars sak att fixa, annars vore det kanske bäst att soc går in och placerar barnen. 
  • Anonym (Ärta)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-13 19:44:06 följande:
    Mina barn var helt fruktansvärt jobbiga som små och det kanske är likadant för henne eller hur!!
    Men alltså, är du helt seriös? Du har alltså haft barn som var helt fruktansvärt jobbiga = du har misslyckats och haft fel. Din dotters barn är alltså kanske lika dana och där har du haft mycket att göra med uppfostran = du har misslyckats och haft fel. Nu vill förstöra din sons barn också??? Och är skitsne för att de inte lyssnar på dig utan gör tvärt om! Heja din son och svärdotter! Måtte de stå på sig och fortsätta sin egen stil så ska nog deras barn få ett bra liv!
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-05-13 19:44:06 följande:
    Mina barn var helt fruktansvärt jobbiga som små och det kanske är likadant för henne eller hur!!
    Ja dina barn var "skitjobbiga"när de var små. Din dotters barn är skitjobbig också påstår du.  Det var ju du som hade hand om din dotters barn i huvudsak bara för att "ge henne ett så normalt liv som möjligt.

    Sedan så sitter du och klagar på att din svärdotter inte lyssnar på dina metoder och att du inte får ta hand om din sons och din svärdotter barn alls.

    Vill du att din svärdotter och din son skulle få "skit jobbiga" barn de med?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ehhh?)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-11 09:11:03 följande:
    Som jag har sagt förut så ska man givetvis ta upp barnet om det är jätteledset men jag har suttit bredvid många gånger när svärdottern direkt gått och lyft upp vid minsta pip då har jag försökt hejda henne genom att förklara att de snart vänjer sig om man inte rusar dit direkt samt att ofta är det bara att de vill ha uppmärksamhet när de gnäller. Samma sak med att lära sig sova själv.

    Jag självklart ska man ha det som är i ens egen smak men som t ex bilbarnsstol de ser ju likadana ut.
    Hade du varit min svärmor hade du nog inte kommit innanför dörren här hemma (och ja, jag trivs väldigt väl med min svärmor och hon är så välkommen hit att jag aktivt försöker övertala henne att komma oftare). Både sambon och jag har vissa saker som vi vet att vi inte vill upprepa med våra barn. Det är inga grova fel utan bara saker som vi inte känner att vi vill föra vidare till nästa generation. Detta har svärmor accepterat. Hon har även accepterat att vi har ett annat säkerhetstänk (och nej alla bilbarnstolar är inte likadana utan man måste prova ut vad som passar en själv, bilen och barnet bäst).

    Den här liknelsen tycker jag stämmer rätt bra när det gäller kroppskontakt och trygghet:
    "Tänk dig att du är törstig.

    Ibland får du ett glas vatten. Ibland får du ingenting, din törst släcks inte. Du tvingas vänta tills nästa gång någon bestämmer att du kan få ett glas vatten. Du blir väldigt nervös och frustrerad. Du börjar att konstant fråga efter vatten, även när du inte är törstig, eftersom du inte är säker på att du kommer få något vatten när du är törstig. Du blir osäker när du inte har vatten tillgängligt. Du blir så upptagen med att se till att du har tillräckligt med vatten att du är oförmögen att tänka på något annat.

    Tänk di nu det motsatta scenariot. Du är törstig. Du får omedelbart vatten, så mycket du behöver för att släcka din törst. Du blir tillfredsställd och kan fortsätta med det du höll på med utan att oroa dig. Du känner dig försäkrad om att vatten finns i överflöd och du kan få när helst du behöver. Du känner dig trygg i denna vetskap och den fysiska närvaron av vatten är inte nödvändig. Du känner dig bekymmersfri och kan ägna din energi åt andra aktiviteter.

    Tänk dig nu dessa två scenarion med ditt barn och hens behov av fysisk närhet och kroppskontakt. Du bestämmer."
  • NKmamma
    Anonym (jag) skrev 2016-05-13 13:40:47 följande:
    Jag har sagt förut att det inte är så att hon inte KAN men hon hinner ofta inte med allting och blir trött och stressad.
    Lägg av!
    Om du bara släpper taget och får henne att förstå hur fel ni gjort (vilket man bör förvänta sig av en vuxen att hon ska förstå.)
    Visa henne trådarna och fråga vad hon tycker. Kanske blir det en väckarklocka.
  • Anonym (jag)

    Svärdottern fixade vår ekonomi.

    Idag nämnde maken apropå hur dyrt det är med vissa saker att vi betalar 2500 kr i månaden på lån och att att största delen av det är enbart ränta. Innan jag visste ordet av så har hon ordnat så att vi betalar enbart lånet och 0 kr i ränta i två år!!

  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-05-14 21:10:41 följande:
    Svärdottern fixade vår ekonomi.
    Idag nämnde maken apropå hur dyrt det är med vissa saker att vi betalar 2500 kr i månaden på lån och att att största delen av det är enbart ränta. Innan jag visste ordet av så har hon ordnat så att vi betalar enbart lånet och 0 kr i ränta i två år!!
    Betänk att det är samma svärdotter som du ser ned på och anser att hon skall följa dina skadliga råd och tips och som du kallar mycket nedvärderande för "präktig" bara för att hon inte delar din smak på hjärnförslöande underhållnings TV som att sitta och glo på  familjen Kardashians..
    Det är samma svärdotter, DU sitter och anklagar för att skapa mammiga barn samtidigt som du har en dotter som du uppfostrat till att bli mammig.

    Jag hoppas att du inser att du har mycket begrunda nu när hon har hjälpt er ekonomi.
    Du kanske skall omvärdera dig själv en hel del och inse att din svärdotter är inte så "jäkla präktig" egentligen utan det sitter enbart i din fantasi denna präktighet.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • v i r r a
    Anonym (jag) skrev 2016-05-14 21:10:41 följande:

    Svärdottern fixade vår ekonomi.

    Idag nämnde maken apropå hur dyrt det är med vissa saker att vi betalar 2500 kr i månaden på lån och att att största delen av det är enbart ränta. Innan jag visste ordet av så har hon ordnat så att vi betalar enbart lånet och 0 kr i ränta i två år!!


    0 kr i ränta?
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-14 21:10:41 följande:

    Svärdottern fixade vår ekonomi.

    Idag nämnde maken apropå hur dyrt det är med vissa saker att vi betalar 2500 kr i månaden på lån och att att största delen av det är enbart ränta. Innan jag visste ordet av så har hon ordnat så att vi betalar enbart lånet och 0 kr i ränta i två år!!


    Och igen ett sånt här lock-inlägg som jag kommenterat förut: det är svårt att tro på dig TS.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-05-15 09:14:25 följande:

    Och igen ett sånt här lock-inlägg som jag kommenterat förut: det är svårt att tro på dig TS.


    Som jag sagt förut kvittar det vad folk tror. Jag skriver om mitt liv. MITT LIV!
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?