• Anonym (Undrande)

    Planera kejsarsnitt? Hur får man det?

    Hej alla....

    Nu är det så att jag känner att det börjar vara dags att försöka skaffa barn snart. Jag längtar efter det.

    Men. Ett stort men.

    Jag är livrädd för förlossningen. Så livrädd att jag inte vet var jag ska ta vägen.

    På senare tid har jag läst mycket om allt som kan drabba en efter åt.

    Det är ju fruktansvärt hemskt.

    Jag undrar om man kan begära kejsarsnitt?

    Hur brukar det gå?

    Vet inte om det har något med hur en förlossning kan gå, men jag är väldigt trång där nere. När jag varit på gyn undersökning så har de tillochmed påpekat det. Men är det isf större sannolikhet att man spricker sönder och får bestående men?

    Jag har iaf passerat 30-sträcket. Så vet inte om min förlossningsrädska kommer att "växa bort" och att jag kommer att "mogna" och inte tycka att det låter så läskigt.

    Så. Är det någon som har input och erfarenheter?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Planera kejsarsnitt? Hur får man det?
  • sextiotalist
    Anonym (Katastroffsnittad) skrev 2016-07-20 07:43:38 följande:

    Läkte ditt snitt på en vecka?!


    Jag var smärtfri efter inom en vecka. Fick inte bära tungt, men för övrigt påverkade inte snittet mitt liv. De tog stygnen innan jag lämnade BB.
  • Anonym (Katastroffsnittad)
    sextiotalist skrev 2016-07-20 07:46:56 följande:

    Jag var smärtfri efter inom en vecka. Fick inte bära tungt, men för övrigt påverkade inte snittet mitt liv. De tog stygnen innan jag lämnade BB.


    Låter som om du läker otroligt fort. När jag lämnade bb så var mitt snitt helt färskt. Nu hade jag stygn som försvann av sig själv men vanligastygn sitter ju kvar minst 10 dagar innan dom tas bort. Och då är det ju bara det yttre som läkt.. Enligt läkaren så var det fullt normalt att ha kvar viss smärta efter 2 månader och dom erbjöd morfin till snittade kvinnor under första veckan. Jag provade att rida en runda efter 3 veckor och det var omöjligt pga smärtan och totalt kraftlösa muskler. Jag kunde inte rida mina hästar på 6 veckor efter..
  • sextiotalist
    Anonym (Katastroffsnittad) skrev 2016-07-20 08:07:10 följande:

    Låter som om du läker otroligt fort. När jag lämnade bb så var mitt snitt helt färskt. Nu hade jag stygn som försvann av sig själv men vanligastygn sitter ju kvar minst 10 dagar innan dom tas bort. Och då är det ju bara det yttre som läkt.. Enligt läkaren så var det fullt normalt att ha kvar viss smärta efter 2 månader och dom erbjöd morfin till snittade kvinnor under första veckan. Jag provade att rida en runda efter 3 veckor och det var omöjligt pga smärtan och totalt kraftlösa muskler. Jag kunde inte rida mina hästar på 6 veckor efter..


    Min syster, som födde vaginalt utan komplikationer, kunde inte heller rida sina hästar de första 6-8 veckorna. Nej, jag är nog inte unik. De, jag känner, som har smittats, har mått som mig. Utom hon som hade en fastvuxen moderkaka och hade hon fött vaginalt hade hon troligen inte överlevt. Men tack vare att hon låg på operationsbordet så hade de sekunderna på sin sida. Hon var sjukskriven två månader efter förlossningen.

    Min kollegas dotter fick genomgå tre stora operationer efter sin vaginala förlossning för att kunna använda sin tarm normalt.
  • Anonym (...)
    Anonym (Katastroffsnittad) skrev 2016-07-20 07:43:38 följande:

    Läkte ditt snitt på en vecka?!


    Jag hade ju ett sår kvar, men smärtan försvann efter 6-7 dagar, efter andra snittet var jag ute och gick med båda barnen när bebisen var 2 dagar utan att ha speciellt ont.
  • sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2016-07-20 08:35:39 följande:

    Jag hade ju ett sår kvar, men smärtan försvann efter 6-7 dagar, efter andra snittet var jag ute och gick med båda barnen när bebisen var 2 dagar utan att ha speciellt ont.


    Jag var ute och gick efter tre dagar efter mitt snitt. Min läkningsprocess kunde nog jämföras med en bra vf, om man frånser att jag var orörlig första dygnet. Men efter första dygnet så var jag lika rörlig som se flesta som genomgått vf. Jag är ganska säker på att även efter en vf så ska man ta det lugnt med tunga lyft och fysisk påfrestning de närmaste veckorna.

    Däremot kunde jag utan problem både kissa och bajsa så fort jag kom på benen
  • Anonym (F)
    sextiotalist skrev 2016-07-20 08:42:42 följande:

    Jag var ute och gick efter tre dagar efter mitt snitt. Min läkningsprocess kunde nog jämföras med en bra vf, om man frånser att jag var orörlig första dygnet. Men efter första dygnet så var jag lika rörlig som se flesta som genomgått vf. Jag är ganska säker på att även efter en vf så ska man ta det lugnt med tunga lyft och fysisk påfrestning de närmaste veckorna.

    Däremot kunde jag utan problem både kissa och bajsa så fort jag kom på benen


    Fast nu överdriver du. Klart du inte kan jämföra ett snitt med en bra vag förlossning. Du gjorde en stor bukoperation. Trots att du mådde väldigt bra hade du mycket som skulle läka. Jag hade inte en skråma som skulle läka. Går inte att jämföra hur mycket du än vill.

    Ts prata med en bm och en läkare. Lyssna in fördelar och nackdelar och ha också med dig i tanken om du kan tänka dig många barn i framtiden. Många ökade risker med snitt gäller kommande graviditeter och förlossningar. Jag hoppas du får bra hjälp med din rädsla!!
  • Virvlande

    Om du menar att slidan är för trång så är de inget hinder. Har fött två barn vaginalt och är fortfarande vääääldigt trång. Min terapi var att kolla på mammor med bebisar. Då tänkte jag att hon har gjort de å hon ser ju ut att leva än. Sen väl där är det bara att go with de flow. Barnmorskorna styr upp läget.

  • Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2016-07-20 08:42:42 följande:

    Jag var ute och gick efter tre dagar efter mitt snitt. Min läkningsprocess kunde nog jämföras med en bra vf, om man frånser att jag var orörlig första dygnet. Men efter första dygnet så var jag lika rörlig som se flesta som genomgått vf. Jag är ganska säker på att även efter en vf så ska man ta det lugnt med tunga lyft och fysisk påfrestning de närmaste veckorna.

    Däremot kunde jag utan problem både kissa och bajsa så fort jag kom på benen


    Jo, min kompis fick inte lyfta mycket mer än sin bebis efter sin vf de första veckorna.

    Med första snittet drog inte min livmoder ihop sig som den skulle och jag förlorade en hel del blod(innan någon påstår att det var pga snittet, min mamma hade samma problem när hon födde min bror och hon hade en helt normal vf) så fick äta järntabletter vilket gjorde att jag inte kunde bajsa ordentligt. Men efter andra var de inga problem :)
  • Froken Lokens
    sextiotalist skrev 2016-07-20 07:46:56 följande:

    Jag var smärtfri efter inom en vecka. Fick inte bära tungt, men för övrigt påverkade inte snittet mitt liv. De tog stygnen innan jag lämnade BB.


    Var du kvar på BBiologiska i tio dagar fastän allt gick så bra som du beskriver det?
  • sextiotalist
    Anonym (F) skrev 2016-07-20 08:51:58 följande:

    Fast nu överdriver du. Klart du inte kan jämföra ett snitt med en bra vag förlossning. Du gjorde en stor bukoperation. Trots att du mådde väldigt bra hade du mycket som skulle läka. Jag hade inte en skråma som skulle läka. Går inte att jämföra hur mycket du än vill.

    Ts prata med en bm och en läkare. Lyssna in fördelar och nackdelar och ha också med dig i tanken om du kan tänka dig många barn i framtiden. Många ökade risker med snitt gäller kommande graviditeter och förlossningar. Jag hoppas du får bra hjälp med din rädsla!!


    Kejsarsnittet var ett beslut av läkaren, då de inte kunde få igång förlossningen på naturligt sätt, de ville ha ut barnet snabbt, tillväxthämning. Några mer barn var inte aktuellt. Det var för övrigt min andra bukoperation. De tog ett myom mef samma operationsmetod som vid ks. Dvs jag hade redan ett ärr i livmodern.

    Nu är jag 55+ så jag är inte ens aktuell för fler barn. ;)
Svar på tråden Planera kejsarsnitt? Hur får man det?