• Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 09:46:17 följande:
    Nu får du väl ge dig. det finns ingen talibankultur, det är en avart, en terrororganisation, en hög kriminella som likt Daesh använder sig av religionen för dra anhängare från Muslimerna till sina syften.
    Och som likt Daesh använder sig av metoder som i stort sett omöjliggör ett avståndstagan, för de som lurats in i deras skit.

    Lyssna på vad de som lyckats dessertera har att säga, och kom inte med idiotiska påståenden om nån talibankultur. F.ö borde det räcka med att se vad som händer så fort Talibanerna visar sig fula tryne någonstans i Afghanisten, för att förstå hur hatade dessa Talibaner är.
    Såklart det finns något man kan kalla "talibankultur". Vad ska man annars kalla den kultur talibanerna strävade efter när de hade makt?


  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 10:02:54 följande:
    Där håller jag inte riktigt med om, helt enkelt för jag har erfarenhet av det direkt motsatta, d.v.s att både skola och sos ingrep och agerade snabbt, vilket betydde att en somalisk flicka omhändertogs och placerades hos oss, och där föräldrarna fick sig en genomgripande lektion om vad som gäller i Sverige.

    Så det finns nog både bra och även dåligt, alltså de som inte gör sitt jobb, eller tar det på allvar.
    Jag har iofs upplevt både och, men det dåliga har faktiskt bara gällt svenska flickor, så jag tror man är snabbare på att reagera på amälan från flickor från andra kulurer än vår.., det är iaf min erfarenhet.
    Du säger att du inte håller med, men sedan tar du ett exempel som jag inte bemöta...

    Men gör dig inte besvär med att beskriva detaljer, för det leder nog ingenstans. För det första ville jag inte göra den poäng som du verkar anta att jag önskade. Jag tror liksom du att invandrare (på grumliga grunder) kan bli hårdare granskade än Svenskar.

    För det andra så är jag övertygad om att Socialtjänsten har i sina riktlinjer att beakta människors rätt att ha sin religion och kultur, och att det just därför inte blir något ingripande mot att Svenska flickor (födda av invandrade föräldrar) hjärntvättas från barnsben att de inte har rätt att leva sitt liv på samma sätt som pojkar.

    Sverige har en lång tradition av att världen över jobba för flickors rätt att gå i skolan, bli självständiga och jämlika med pojkar. Men när det kommer till Sverige så verkar det vara helt oproblematiskt för staten att vissa religiösa friskolor gör skillnad på pojkar och flickor, samt lär ut religioner som i grunden är ojämställda. Det förvånar mig stort att feministrörelsen är så tysta i denna fråga där massor av Svenskfödda flickor (och medborgare) växer upp med föräldrar som inte vet annat än att (lite tillspetsat nu) omskärelse, burka och tvångsgifte är för flickors bästa. 

    ...och så till sist så är det lite lustigt att du inte kommenterar just det med dessa nya rutiner på badhusen. Tycker du något annat än att det är en tråkig konsekvens av nya kulturella influenser?
  • Tom Araya
    absalon skrev 2016-10-13 09:09:59 följande:

    Inget av våra riksdagspartier är idag motståndare till "mångkulturen"! Den har vi, oavsett vi vill eller ej. Vi lever ju i en allt mer globaliserad värld med intensifierad världshandel. Då får man mångkultur. Det är oundvikligt.


    Mycket skit har beslutats av en i stort enig riksdag, skulle man köpa det som ett argument för att det är bra eller vad menar du?

    Man behöver inte alls ha ett mångkulturellt samhälle i en globaliserad värld och det är inte av de skälen eller genom sådan påverkan man driver den mångkulturella linjen i Sverige.

  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:18:13 följande:
    Och varför tror du det ser ut så?
    Svaret har du i det jag skrivit tidigare, bara ett tips.

    F.ö så var det Talibanerna som förbjöd flickors skolgång i Afghanistan, nåt som inte längre gäller, eftersom det inte är Talibanerna som styr landet.

    Och vill du ha mer belägg för mina påstenden, så se vad som just nu händer i Sydafrika.
    Där kan du se i konkret handling hur ungdomar kämpar för sin utbildning/skolgång, då de styrande vill höja avgifterna, nåt som kommer att omöjliggöra utbildning för de fattiga.

    Vad det betyer, är att ännu en gång hamna i ett läge utan valmöjligheter, vilket givetvis leder till kriminalitet, och för kvinnorna prostitution eller att dom blir bortgifta.
    Ett liv i fullständig fattigdom utan nån som helst utbildning ger inte mycket till möjligghet att välja, nåt som du verkar ha svårt att förstå.

    Och lägg ned dumheterna med att påstå att jag inte vet om missförhållandena, och håll dig till vad jag påstår, nämligen att det visst och absolut finns en önskan och medvetenhet hos folken, om förändring, men att det omöjliggörs av hur förhållandena ser ut.
    Och det är där vi måste börja, ge dom förutsättningar och valmöjligheter, inte komma med några flumlösningar som utgår från våra svenska förhållanden.

    Inser du att du nu skuldbelägger folken, de som verkligen inte har nån som helst skuld i det hela.
    Skulden ligger hos vidriga makthavare och/eller hos extremisterna, men absolut inte hos de drabbade.
    Aha! Nu förstår jag. Du tror att fattigdom och ojämställdhet är samma sak. Menar du kanske att det är fattigdom som är orsaken till att kvinnor i Saudiarabien inte får köra bil och att de inte får äga ett pass utan makens tillstånd? Är det fattigdom som är orsak till att kvinnans vittnesmål är värt hälften av en mans i muslimska länder, som exempelvis Saudiarabien?

    Om man är fattig och det finns ont om mat kan man fördela det man har jämt mellan sina barn, man kan också välja att ge pojkarna mycket mer mat än flickorna. Om man bara har råd att skicka ett barn till skolan kan man välja den som har bäst läshuvud och alltså skulle få ut mest av skolgången, man kan också välja att skicka sonen eftersom man tycker att han är viktigast.

    När folkskolan infördes i Sverige 1842 gällde den samtliga barn, såväl fattiga statarflickor som rika godsägarsöner. Visserligen hade de senare med sig mycket bättre mat till skollunchen och de fattiga hade ofta inget alls fram till det blev lag på skolmat.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-13 13:09:34 följande:
    Såklart det finns något man kan kalla "talibankultur". Vad ska man annars kalla den kultur talibanerna strävade efter när de hade makt?


    I sak har du förstås rätt, det ska medges, men om vi ska hålla på så, kan vi kalla allt för kultur, men vad det ska vara bra för kan jag inte förstå.
    Det måste väl ändå vara bättre att vi försöker förmedla till alla som läser vad varje "grupp" eg står för och vad deras syfte är?

    Det är illa nog att de på yttersta högerkanten bytt ordet ras till kultur, enbart för att undslippa rasiststämpel, en idé som f.ö kommer från de franska Nazisterna.., om nån nu undrar över det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Kalle
    Farfallos skrev 2016-10-13 09:09:42 följande:
    Ja, man tvivlar verkligen ibland.... 

    Du ringade in problemställningen riktigt bra i sista stycket i #341, men jag skulle vilja komplettera den tanken med några saker. För precis som du säger så är den Svenska kulturen så tillåtande att du får göra, tro och äta nästan vad som helst. Helt OK för mig så länge du inte begränsar en andra människors liv, precis som du säger. Men uppenbart har vi nu fått "kulturella influenser" som gör att vissa badhus och skolor numera gör skillnad på pojkar och flickor på ett sätt som vi inte sett tidigare.

    Men det finns en annan vinkling på det där med att inte begränsa andra människor. För man kan ju tänka sig att en t.ex en troende muslimsk flicka, född i Sverige, inte själv anser sig begränsad eller förtryckt, utan att hon själv är "jämställd" med sin man trots att de båda lever efter en bok som på säkert tusen punkter berättar om vad en man och en kvinna skall och inte skall göra. Det är ju på ett vis OK att hon vill leva så, men är det OK ur det Svenska samhällets synvinkel att vi tillåter en uppfostran av den typen för Svenska medborgare?

    Socialen kan efter en "orosanmälan" göra hembesök för att i barnens intresse nagelfara (med förvånande stort fokus på småsaker) hur föräldrar har hand om sina barn, men i mångkulturens och religionsfrihetens namn så har samhället inga invändningar emot att småflickor (Svenska medborgare födda i Sverige) indoktrineras till att veta "en kvinnas plats" i familjen.
     
    Vi har skolplikt i Sverige, och det är något vi propagerar hårt för att alla människor i hela världen ska få, inte minst för att vi vill att flickor i världen ska bli "självständiga" och ha möjlighet att "stå på egna ben". Men när det gäller Svenska småflickor (med föräldrar som kommer från dessa kulturer där Sverige jobbar för kvinnors frigörelse) så är det tydligen en annan sak, för här tillåter vi inte bara att det är OK med en uppfostran i hemmet till förtryckt kvinna, utan här är det OK att fostras i en skola där man gör skillnad på pojkar och flickor.

    Det låter fint med frihet, men sanningen är att den individuella frihet som vi har och känner bygger på skolplikt, kunskap fri från religion, och på en lång tradition av lagstiftning som konsekvent gått i riktning mot jämlikhet. Där vi inte lyckas så bra som staten önskar, t.ex föräldraledighet, så tvingar staten oss att dela mer lika.

    Alla kulturer har säkert något gott att tillföra (flera har nämnt mat i denna tråd), men vad det gäller tollerans, jämlikhet och individens frihet så kan jag inte se att andra kulturer nu kan bidra med något annat mer än möjligen som en prövande motkraft som vi måste bekämpa för att inte ta det vi har för givet.
    Spot on!

    Vi kan tillåta vilka kulturer som helst, så länge de inte påverkar andra negativt eller skadar andra. Flickor som växer upp i familjer där kvinnan anses mindre värd kan man verkligen säga påverkas negativt, liksom söner som mot sin vilja måste spionera på sina systrar.

    Skilda badtider mm påverkar oss alla eftersom det plötsligt sprids en helt annan och bakåtsträvande syn på män och kvinnor i vårt samhälle. På samma sätt påverkar en dagisfröken med niqab barnen negativt eftersom hon inte kan umgås naturligt med barnens föräldrar och hon visar då i handling att män och kvinnor ska hållas åtskilda. Vilket skadar samhället. Kvinnan som själv tycker att mannen ska vara överhuvud röstar ju på det parti som bäst speglar hennes åsikter (inte konstigt att så många muslimer röstar på KD. Gud bevare oss om de skippar sin kristna profil!). Och så vidare.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-13 13:11:13 följande:
    Du säger att du inte håller med, men sedan tar du ett exempel som jag inte bemöta...

    Men gör dig inte besvär med att beskriva detaljer, för det leder nog ingenstans. För det första ville jag inte göra den poäng som du verkar anta att jag önskade. Jag tror liksom du att invandrare (på grumliga grunder) kan bli hårdare granskade än Svenskar.

    För det andra så är jag övertygad om att Socialtjänsten har i sina riktlinjer att beakta människors rätt att ha sin religion och kultur, och att det just därför inte blir något ingripande mot att Svenska flickor (födda av invandrade föräldrar) hjärntvättas från barnsben att de inte har rätt att leva sitt liv på samma sätt som pojkar.

    Sverige har en lång tradition av att världen över jobba för flickors rätt att gå i skolan, bli självständiga och jämlika med pojkar. Men när det kommer till Sverige så verkar det vara helt oproblematiskt för staten att vissa religiösa friskolor gör skillnad på pojkar och flickor, samt lär ut religioner som i grunden är ojämställda. Det förvånar mig stort att feministrörelsen är så tysta i denna fråga där massor av Svenskfödda flickor (och medborgare) växer upp med föräldrar som inte vet annat än att (lite tillspetsat nu) omskärelse, burka och tvångsgifte är för flickors bästa. 

    ...och så till sist så är det lite lustigt att du inte kommenterar just det med dessa nya rutiner på badhusen. Tycker du något annat än att det är en tråkig konsekvens av nya kulturella influenser?
    Jag kan såklart inte ge dig några detaljer, och det vet du, men som en upplysning till de som inte förstår, så är jag förhindrad p.g.a av sekretess att göra det.
    Men så mycket kan jag säga, att det var just det du inte tror man ingriper mot som det handlade om.

    Badhusen, ja det tycker jag faller under det jag redan skrivit en hel del om, så jag reagerad inte ens på det.
    Men personligen tycker jag förstås det är tråkigt att det ska behöva gå så långt, att vi delar upp pojkar och flickor/män, och kvinnor.
    Men jag är lite splittrad, för om det är i syfte att rädda liv, d.v.s att kunna ge simundervisning till alla, så kan det ha sitt berättigande.

    Och i rättvisans namn, så finns det problem inom vår egen kultur, och där svenska flickor kräver att man gör nåt åt de trakasserier som pojkar utsätter dom för i våra skolor.
    Och där det lett till att man tvingats sära på könen, så att flickorna ska få komma mer till tals utan att bli överkörda av pojkarna.

    Och som motvikt till badhusen, så kan nämnas, att man i en kommun (minns inte vilken) nu tagit bort den uppdelning av kön som tidigare fanns på deras toaletter, just för att i ett försök minska uppdelningen mellan könen, så allt går inte åt samma håll.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-13 14:12:12 följande:
    Aha! Nu förstår jag. Du tror att fattigdom och ojämställdhet är samma sak. Menar du kanske att det är fattigdom som är orsaken till att kvinnor i Saudiarabien inte får köra bil och att de inte får äga ett pass utan makens tillstånd? Är det fattigdom som är orsak till att kvinnans vittnesmål är värt hälften av en mans i muslimska länder, som exempelvis Saudiarabien?

    Om man är fattig och det finns ont om mat kan man fördela det man har jämt mellan sina barn, man kan också välja att ge pojkarna mycket mer mat än flickorna. Om man bara har råd att skicka ett barn till skolan kan man välja den som har bäst läshuvud och alltså skulle få ut mest av skolgången, man kan också välja att skicka sonen eftersom man tycker att han är viktigast.

    När folkskolan infördes i Sverige 1842 gällde den samtliga barn, såväl fattiga statarflickor som rika godsägarsöner. Visserligen hade de senare med sig mycket bättre mat till skollunchen och de fattiga hade ofta inget alls fram till det blev lag på skolmat.
    Ja fattigdom är en del av problemet, krig en annan, politiker en 3:e, obefintliga valmöjligheter en 4:e, o.s.v.
    Men även den värsta av diktatur, Saudi, håller sakta men säkert på att förändras, googla får du se.

    Bra att du nämner år 1842, det borde få dig att inse att det tagit oss svenskar över 170 år att nå dit vi är idag, och ändå har vi inte nått ända fram, så varför tror det allt du vill, ska kunna implementeras nästan omgående?

    Och varför det tagit så lång tid, ja det beror just på de saker jag om och om igen, räknat upp.
    Men det går att snabba upp rejelt, om vi hjälper till med att skapa förutsättningar, men då krävs bl.a att just du börjar hjälpa till i konkret handling.
    Förslagsvis kan du börja med att skaffa dig några flickor (pojkar duger bra det med) som fadderbarn, det kostar bara några kronor i månaden, men gör väldig skillnad, där dom hamnar.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 14:16:42 följande:
    I sak har du förstås rätt, det ska medges, men om vi ska hålla på så, kan vi kalla allt för kultur, men vad det ska vara bra för kan jag inte förstå.
    Det måste väl ändå vara bättre att vi försöker förmedla till alla som läser vad varje "grupp" eg står för och vad deras syfte är?

    Det är illa nog att de på yttersta högerkanten bytt ordet ras till kultur, enbart för att undslippa rasiststämpel, en idé som f.ö kommer från de franska Nazisterna.., om nån nu undrar över det.
    Hur ska man annars definiera det talibanerna stod för och strävade efter skulle råda i Afghanistan? Det var ju liksom ingen enskild händelse eller någon särskild grupp de var ute efter...
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 14:53:54 följande:
    Ja fattigdom är en del av problemet, krig en annan, politiker en 3:e, obefintliga valmöjligheter en 4:e, o.s.v.
    Men även den värsta av diktatur, Saudi, håller sakta men säkert på att förändras, googla får du se.

    Bra att du nämner år 1842, det borde få dig att inse att det tagit oss svenskar över 170 år att nå dit vi är idag, och ändå har vi inte nått ända fram, så varför tror det allt du vill, ska kunna implementeras nästan omgående?

    Och varför det tagit så lång tid, ja det beror just på de saker jag om och om igen, räknat upp.
    Men det går att snabba upp rejelt, om vi hjälper till med att skapa förutsättningar, men då krävs bl.a att just du börjar hjälpa till i konkret handling.
    Förslagsvis kan du börja med att skaffa dig några flickor (pojkar duger bra det med) som fadderbarn, det kostar bara några kronor i månaden, men gör väldig skillnad, där dom hamnar.
    Vad var det som började 1842 och tagit 170 år att utveckla? Förutom skolan då.

    Det är inte för att Saudiarabien är en diktatur som kvinnor inte får köra bil och det är inte därför kvinnors vittnesmål är värt hälften av en mans. Det sistnämnda står i Koranen.

    Du verkar inte få in att det inte enbart är fattigdom som gör att flickor inte går i skolan. Var det fattigdom som gjorde att kvinnor blev sexuellt antastade på Tahirtorget under frihetskampen? Är det fattigdom som gör att kvinnor i stora delar av Mellanöstern måste ha niqab på sig utomhus?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?