• Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-15 17:09:04 följande:
    Alla skolsystem motverkar mångkultur. Ett skolsystem är aldrig neutralt utan kommer alltid att, medvetet eller omedvetet, skapa en viss kulturell likformighet. Därav kommer att vissa grupper ser ett mervärde i att skapa egna skolor där de medvetet kan påverka i en viss riktning.
    Jag vet inte vilken skola du gick på, men jag skulle anmäla den till Skolverket ögonaböj, om den försökte likrikta barn kulturellt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 16:21:09 följande:
    Du tror att Sverige skulle bli mer likriktat om barnen haft hemundervisning?

    Om du hade varit påläst inom didaktik så hade du förstått att jag har rätt här.
    Vad har hemundervisning med detta att göra? Oavsett undervisningsform så gäller samma läroplan, förordningar, lagstiftning o.s.v.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-10-15 17:11:51 följande:
    Du menar vänsterpartiet och dess föregångare SKP som var det enda svenska parti av betydelse som stödde nazityskland, ända fram till operation barbarossa?
    Om du menar "...av betydelse för min argumentation" så har du KNAPPT rätt. Annars har du så tvärfel så det gör ont.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    athanatos skrev 2016-10-15 20:49:33 följande:
    Det är på vissa sätt enklare att tjäna pengar. Människor tenderar att bli en aning olyckligare i mångkulturella samhällen och då konsumerar dom mer. Det är också vanligare att man börjar identifiera sig med någon subkultur som går att köpa och sälja. T ex hiphop, så man kan sälja hiphopkläder, hiphopmusik, starta hiphopkrogar osv.
    Tja, det skulle förklara det svenska svårmodet (eller, det forna svenska svårmodet, den kulturbiten är rätt stendöd numer, utom i en del tradiga svenska filmer), eftersom Sverige aldrig varit en monokultur... det förklarar däremot inte varför alla andra länder, som också är mångkulturer, sällan är lika svårmodiga...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • athanatos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 22:14:58 följande:
    Tja, det skulle förklara det svenska svårmodet (eller, det forna svenska svårmodet, den kulturbiten är rätt stendöd numer, utom i en del tradiga svenska filmer), eftersom Sverige aldrig varit en monokultur... det förklarar däremot inte varför alla andra länder, som också är mångkulturer, sällan är lika svårmodiga...
    Haha fiskar du SD röster?
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-15 17:09:04 följande:
    Alla skolsystem motverkar mångkultur. Ett skolsystem är aldrig neutralt utan kommer alltid att, medvetet eller omedvetet, skapa en viss kulturell likformighet. Därav kommer att vissa grupper ser ett mervärde i att skapa egna skolor där de medvetet kan påverka i en viss riktning.
    På vilket sätt motverkar den svenska skolan mångkultur? Är inte i själva verket den svenska skolan objektiv i förhållande till olika kulturer?

    Den svenska skolan ska vara icke konfessionell och all undervisning ska vara faktabaserad och objektiv och sträva efter att tillvarata ma?ngfalden och fokusera pa? hur olika kulturer berikar varandra. Jag tycker att skolan lyckas ganska bra med detta.
  • nattuv
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 22:11:09 följande:
    Jag vet inte vilken skola du gick på, men jag skulle anmäla den till Skolverket ögonaböj, om den försökte likrikta barn kulturellt.
    Då skulle du få anmäla varenda skola som använder den svenska läroplanen. Oavsett om du vill se det eller inte så fungerar en nationell skola där någon har gjort ett urval av vad som skall läsas som en kulturell likriktare.

    Det finns till och med någon passus om att skolan skall förmedla vissa värden som anses bättre än andra. Oavsett hur vällovliga man anser dessa världen vara så handlar det om ett medvetet försök till kulturell likriktning.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-15 22:38:07 följande:
    Den svenska skolan ska vara icke konfessionell och all undervisning ska vara faktabaserad och objektiv
    Vilket speglar den svenska kulturen där religionen har tappat betydelse och byråkratin är konsekvensneutral och inte (i normalfall) går påverka med en god middag.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 22:12:13 följande:

    Om du menar "...av betydelse för min argumentation" så har du KNAPPT rätt. Annars har du så tvärfel så det gör ont.


    Skit prat som vanligt. Kommunisterna stödde öppet Nazityskland.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Höger
    KillBill skrev 2016-10-15 22:11:35 följande:

    Vad har hemundervisning med detta att göra? Oavsett undervisningsform så gäller samma läroplan, förordningar, lagstiftning o.s.v.


    Det mesta du lär dig i skolan är inte fakta utan den svenska kulturen. Den missar du i hög utsträckning om du har hemundervisning.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?