• Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • K Kalle
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 14:47:06 följande:
    Och där hade vi dagens oxymoron - "toleranta människor är intoleranta, för de tolererar inte intolerans!"
    Ja, det är en självmotsägelse. Precis som det faktum att det finns väldigt toleranta människor som tolererar och omfamnar alla, även de intoleranta. Människor som stryker "förortspoliser" medhårs; människor som böjer sig för de som tycker att män och kvinnor inte kan bada tillsammans; människor som tycker att det är OK att svika tonårsflickan genom att gå hennes religiösa (eller kulturellt indoktrinerade) föräldrar till mötes och låta henne "slippa" sexualundervisning och simundervisning.

    Hur ska man göra? Ska man tolerera intoleranta människor?
  • Stolt Farsa
    Höger skrev 2016-10-17 07:43:26 följande:
    Bra där!

    Angående för och nackdelar så är det svårt att få det till fördelarna överväger nackdelarna.

    Sedan är t.e.x. en gnutta xenofobi positivt.
    positivt vet jag inte men alla har vi väl det vare sig vi vill eller inte så det är väl ingen idé att förneka det.
  • K Kalle
    Höger skrev 2016-10-15 15:52:42 följande:
    Det håller jag med dig om. Till exempel är lagen mot hets mot folkgrupp ett bra exempel på hur man använder yttrandefrihet för att tysta meningsmotståndare samtidigt som det är är fritt fram för de själva att hetsa då deras angrepp inte inbegrips i lagen.
    Jag är positiv till lagen om hets mot folkgrupp och hatbrottsbegreppet, men jag tycker att det är bekymmersamt när den lagen inte verkar tillämpas mot män från Mellanöstern som attackerar judar eller män från (oftast) Mellanöstern som attackerar svarta (finns ju ett exempel från Malmö som blev medialt känt). Det finns också fall på svenska skolor med stor majoritet invandrare där svenska ungdomar trycks ner av invandrarna utan att skolpersonalen vågar ingripa.
  • K Kalle
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 22:08:41 följande:
    Nope. Det är det sannerligen inte. Skolans roll är inte att fostra i någon speciell kultur, utan att utbilda förbereda inför arbetsliv och/eller högre studier. Faktum är att skolan INTE ska tvinga på barn kultur eller religion. Däremot ska vissa värderingar stärkas, men det helt oavsett barnets kultur eller religion.
    Alltså behövs inte religiösa friskolor.
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 08:33:10 följande:
    Håller med, men ibland så behövs det påpekas var SD:s finns och få folk  att inse och att det skulle bli ett kulturellt (läs rasistiskt) h-vete om dom fick egen makt.
    Ja, det skulle bli ett helvete om SD fick makt. För kvinnor skulle det innebära att våra rättigheter drevs tillbaka mot 50-talet.
  • K Kalle
    Stolt Farsa skrev 2016-10-17 07:58:40 följande:
    positivt vet jag inte men alla har vi väl det vare sig vi vill eller inte så det är väl ingen idé att förneka det.
    Xenofobi är en mänsklig försvarsmekanism. Oavsett om det är bra eller dåligt.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-16 21:33:34 följande:
    Så du tror att den kristna etiken och moralen är samstämmig med naturreligioner, Shinto, dyrkan av förfäder och alla andra religiösa (i en bred mening) trossystem som inte tillhör de abrahamitiska religionerna ?

    Sannolikt handlar det om de tankar som växt fram i Europa. Det gammal skolväsendet där alla läste samma latinska klassiker och hade att förhålla sig till främst den katolska kyrkan (som i mångt och mycket påverkade människor även i de protestantiska områdena) var inte bara av ondo.
    Eftersom det finns bredare undersökningar gjorda genom intervjuer med vanligt folk över hela Världen, så får det nog anses att vi människor är rätt lika i värderingar, oavsett religion och härkomst, vilket själv är min erfarenhet, den lilla jag i en jmf har med andra kulturer och religioner.

    Men jag håller med om att det ofta kan tyckas annorlunda om man ser till religonerna och makthavarna i dessa och deras definitioner.
    Att det är annorlunda när vi kommer ner på gräsrotsnivå, ja det har vi fått otaliga bevis på, nåt som makthavarna skarpt ogillar och ofta försöker kväsa med våld.
    Och det beror förstås på att deras möjligheter att utöva sin makt, är genom att hålla folkets krav och vilja i styr, och då ofta just med hjälp av religionen.

    Det är nog ingen dum idé att ändra på skrivningen vad gäller det som ska framföras i skolan, så att den blir tydligare och inte ger möjligheter till en lika fri tolkning.
    Faktum är att vi svenskar lever långt mer efter det som förenar humanismen globalt och de mänskliga rättigheterna sen flera decennier, än att vi lever efter en kristen värdering, även om de sammanfaller i ett flertal stycken.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-17 02:37:47 följande:
    Du missar flera viktiga aspekter i detta. Genom stor invandring från andra kulturer och födslar i Sverige bland dessa så har de konservativa krafterna inom invandrade kulturer en ständig och stadig ökning som motsvarande hos den svenska befolkningen inte har.

    ...och det är precis det jag menar att man inte gör genom en mångkulturalistisk politik.


    Om du bara läser några av artiklarna och ser några av inslagen kan du bli upplyst om hur vissa (och det är inte få) inte alls visar något intresse av att omvärdera sina traditionella värderingar och synsätt efter invandring till Sverige.
    Kanske är det upplysning som avskräcker dig...

    Inlägg #317.
    Hittills inte ett enda bemötande inlägg...

    Det du skrivar har jag kommenterat i ett flertal inlägg, så jag känner inget behov att dra det ännu ett varv.

    Men givetvis ska det som strider mot humanism, svenska lagar och de mänskliga rättigheterna bekämpas, oavsett om dom kommer från oss svenskar, eller förs in av folk från andra delar av Världen.

    Däremot ska inte dessa avarter användas som en anledning till att förhindra en invandring generellt.
    Snarare så är det en anledning till varför vi ska fortsätta ta emot så många flyktingar vi bara kan.
    Då dom till övervägande del består av folk som flytt från det du och jag ser som negativt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 09:02:55 följande:
    Men givetvis ska det som strider mot humanism, svenska lagar och de mänskliga rättigheterna bekämpas, oavsett om dom kommer från oss svenskar, eller förs in av folk från andra delar av Världen.
    ...och det är ju detta som svensk kultur står för, till skillnad mot vissa andra, då borde vi väl för enkelhetens skull kunna hålla oss till svensk kultur i Sverige.
    Mångkultur gör det enligt min mening omöjligt med sådan selektivitet.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 09:02:55 följande:
    Däremot ska inte dessa avarter användas som en anledning till att förhindra en invandring generellt.
    Snarare så är det en anledning till varför vi ska fortsätta ta emot så många flyktingar vi bara kan.
    Då dom till övervägande del består av folk som flytt från det du och jag ser som negativt.
    Av olika skäl till att fly sitt hemland tror jag inte alls den kulturella biten är särskilt stor och utgör heller inte skäl för att betraktas som flykting. Har du belägg för annat?

  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-10-17 09:02:55 följande:
    Det du skrivar har jag kommenterat i ett flertal inlägg, så jag känner inget behov att dra det ännu ett varv.

    Men givetvis ska det som strider mot humanism, svenska lagar och de mänskliga rättigheterna bekämpas, oavsett om dom kommer från oss svenskar, eller förs in av folk från andra delar av Världen.

    Däremot ska inte dessa avarter användas som en anledning till att förhindra en invandring generellt.
    Snarare så är det en anledning till varför vi ska fortsätta ta emot så många flyktingar vi bara kan.
    Då dom till övervägande del består av folk som flytt från det du och jag ser som negativt.
    Du brister kraftfullt i logiken här, eller så är du oöverskådligt naiv. Av alla dem som har svårt att smälta in i Svensk kultur, eller än värre, aktivt motsätter sig integration, så har de flesta rötter i islam och har kommit hit av andra skäl än egen fri vilja. Dessa har inte (som du säger) "flytt från det du och jag ser som negativt" (om du syftar på sjuka kulturella eller religiösa företeelser) utan de har i de flesta faller flytt från krig. Och även om flertalet muslimer ändå vill leva ett relativt "västerländskt" liv här så innebär fler asylsökande med automatik en ökad andel människor i Sverige som inte kommer att (eller inte vill) integreras. Sannolikt så ökar även både storleken på, och antalet av invandrarområden totalt befriade från Svensk kultur.

    Det skrämmer mig att du anser att vi ska se rådande utveckling (ökad separation av pojkar och flickor i skolor och badhus) som motiv att ta emot ytterligare asylsökande. Jag för min del har ingen direkt åsikt om antalet asylsökande, för det är vår förbannade mänskliga skyldighet att erbjuda en fristad till människor på flykt. Men jag kan ju till skillnad från dig se nyktert på verkligheten och konstatera att Sverige går bakåt i utvecklingen om vi inte gör det tydligt vad som är Sveriges intentioner och värderingar som kokat ner till lagstiftning i vissa fall, och det är att pojkar och flickor har samma rättigheter.

    Jag skulle vilja ställa några raka enkla frågor:
    - Vad anser du att vi ska göra åt den kräftgång som klassiskt Svenska värderingar företar på jämställdhetens område?
    - Skulle du vilja förklara på ett sakligt och realistiskt vis hur ökad invandring (med bibehållen inställning till religionsfrihet och mångkultur från det offentliga Sverige) skulle kunna leda till en ökad grad av integration?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?