• Onix

    BF maj 2017

    Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

  • Svar på tråden BF maj 2017
  • Anotherone

    Intressant att ni gjorde NIPT före KUB. Vi ska göra KUB nästa vecka och sen blir steg två att gå vidare med NIPT om det visar på hög risk.

  • ika_109
    Anotherone skrev 2016-10-19 13:49:33 följande:

    Intressant att ni gjorde NIPT före KUB. Vi ska göra KUB nästa vecka och sen blir steg två att gå vidare med NIPT om det visar på hög risk.


    Jo, det är väl det som är mest vanligt att man gör kub före NIPT och även få det bekostat av landstinget.

    Men med tanke på det vi har i bagaget så ger jag inte ett ruttet lingonöre för den sannolikhetssiffra som kub:en ger, den gav mig bara oro och tårar - även om vi skulle få 1/2000 så skulle jag fortfarande vara orolig och inte nöjd! Så för att stilla min oro så tidigt som det möjligtvis går så valde vi att göra NIPT före KUB.
  • JoJoNo

    Förra graviditeten mådde jag illa från v 4 o hela graviditet. Låg o skakade i soffan hela dagarna. Har inte varit lika jobbigt denna gången. O jag hoppas då jag skulle slippa det men sista veckan har det blivit sämre o idag har det bara varit soffan. Är i v 9. Provat allt möjligt men vet inte vad jag ska göra. Några tips?

    Tänkte på kub. Vad räknas som bra värden o inte bra värden?

  • ika_109
    JoJoNo skrev 2016-10-19 15:38:50 följande:

    Förra graviditeten mådde jag illa från v 4 o hela graviditet. Låg o skakade i soffan hela dagarna. Har inte varit lika jobbigt denna gången. O jag hoppas då jag skulle slippa det men sista veckan har det blivit sämre o idag har det bara varit soffan. Är i v 9. Provat allt möjligt men vet inte vad jag ska göra. Några tips?

    Tänkte på kub. Vad räknas som bra värden o inte bra värden?


    Vad som räknas som bra värden kan nog bara du avgöra, men man kan få allt mellan 1/2 till 1/20 000, men lanstinget anser att man tillhör högriskgruppen om man har mindre än 1/200 (iaf här i Östergötland), det kan säkert skilja landsting emellan.

    Hoppas du börjar må bättre snart!! :)
  • JoJoNo
    ika_109 skrev 2016-10-19 15:45:48 följande:
    Vad som räknas som bra värden kan nog bara du avgöra, men man kan få allt mellan 1/2 till 1/20 000, men lanstinget anser att man tillhör högriskgruppen om man har mindre än 1/200 (iaf här i Östergötland), det kan säkert skilja landsting emellan.

    Hoppas du börjar må bättre snart!! :)
    Tack för informationen. Googlade det o hittade med 1/200. Får se vad se säger på inskrivningen.
    Tack jag hoppas med jag mår bättre snart :). Går o försöker knapra på ett rån men hjälper inte mkt.
  • misslina
    ika_109 skrev 2016-10-19 15:45:48 följande:
    Vad som räknas som bra värden kan nog bara du avgöra, men man kan få allt mellan 1/2 till 1/20 000, men lanstinget anser att man tillhör högriskgruppen om man har mindre än 1/200 (iaf här i Östergötland), det kan säkert skilja landsting emellan.

    Hoppas du börjar må bättre snart!! :)
    Har du provat lergigan eller lergigan comp?
    Jag äter lergigan och det tar i alla fall udden av illamåendet
  • JoJoNo
    misslina skrev 2016-10-19 18:24:24 följande:
    Har du provat lergigan eller lergigan comp?
    Jag äter lergigan och det tar i alla fall udden av illamåendet
    Provade förra graviditeten utan effekt men inte denna gången. Tänkte att det inte är ngn mening. Men kanSke värt att testa ändå.
  • Pademelon
    Bebisbubbla skrev 2016-10-19 09:15:11 följande:

    Hej alla :) har två frågor, när tänker ni/ ska ni börja med stödstrumpor?

    Har inskrivning hos BM idag och kom på att jag inte riktigt vet vad man ska fråga. Vad har ni frågat?


    Har inte tänkt mycket längre än att jag ska se till att börja med stödstrumpor i god tid denna gången, men vad "god tid" är har jag inte kommit fram till. ;)

    Jag har inskrivning först nästa vecka och har nog inga frågor alls denna gång. Med sonen hade jag bara konstiga frågor som om det stämmer att man ska se upp med vissa hudvårdsprodukter och om lokalbedövning hos tandläkare är ok. Men allt annat drog antingen bm själv eller så hade jag redan tagit reda på det själv. Du kan ju alltid ringa senare om det dyker upp något.
  • misslina
    JoJoNo skrev 2016-10-19 20:19:30 följande:
    Provade förra graviditeten utan effekt men inte denna gången. Tänkte att det inte är ngn mening. Men kanSke värt att testa ändå.
    Funkar inte 100 % för mig heller tyvärr. Utan tar bara bort det allra värsta. Men bättre än inget. Tycker absolut att du ska testa!
  • jooo

    Hmm i vilken v har ni andra inskrivning? Har 27 oktober i v 11. Tycker det är så sent med första kontakt med Mvc. .Och prata hälsa o vanor först då. Men kanske brukar va så :P