• Anonym (Älskar det!)

    Vi som har en älskare/älskarinna och inte skäms för det!

    Tänkte att vi kunde diskutera lite, för och nackdelar, hur det sker, varför det sker osv osv!

    MORALTANTER UNDANBEDES!

    Jag kan börja med att berätta att jag skaffade mig en älskare för ungefär 5 månader sen.

    Har aldrig känt mig så älskad och omtyckt utan krav förr. Hemma har jag det stabila livet med en sambo som jag älskar och som älskar mig, vi har underbart sex men allt går på rutin. Att träffa någon vid sidan av är så spännande och sätter fart i tillvaron.

    Enda nackdelen är att vi alltid måste planera när vi ska träffas.

    Hur har ni andra det som bara ser en älskare som något som piggar upp en annars tråkig tillvaro?

  • Svar på tråden Vi som har en älskare/älskarinna och inte skäms för det!
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2016-09-06 09:59:37 följande:
    Håller med dig i allt du skriver. ..det är inte helt ovanligt att barnen om de är tillräckligt gamla för att förstå bryter med föräldern som varit otrogen. ..även de känner sig svikna av precis den anledningen du beskriver. ..var inte vi värda mer än så?....så det där med att "förädrarnas sexliv inte angår barnen" är inget annat än ännu en självlögn...i praktiken riskerar man relationen till både partner och barn.

    Ang att det är lögnerna och falskheten som gör mest skada så stämmer även det väldigt bra dessvärre verkar den som är otrogen sällan förstå det fullt ut. Efter att ha läst otaliga otrohetstrådar har jag lagt märke till att de som är otrogna sällan riktigt förstår hur djupt skadorna deras otrohet får på hur deras partner uppfattar dem, de verkar se det som ett misstag som inte påverkar hur man uppfattar dem som person, de anser sig vara precis samma person som innan deras otrohet men förstår inte riktigt att de inte längre kommer uppfattas så av sin partner eller barn efter att de blivit påkomna, en otrohet raserar inte bara tilliten den förändrar även hur man ser på sin partner i grunden. ..personen är inte längre den hen var innan otroheten, det är en ny person som framträder och som man måste förhålla sig till. ..det är enligt min mening anledningen till att sveket och lögner gör så mycket skada , och vaför så många förhållanden inte klarar av en otrohet trotts tappra försök att rädda det. Även om man är beredd att förlåta det så lyckas man inte förmå sig att älska den nya personen som framträtt. Synd att så få verkar förstå eller ens vill förstå exakt hur djupt skadorna går.

    Ang sexet så är det lite snett vinklat kan jag tycka, den som är otrogen säger sig vara det för att få utlopp för sin sexualitet, men grejen är att de får ju ändå inte sex med sin partner de får det med någon annan vilket de lika gärna skulle kunna få som singel, så enligt min mening så handlar det egentligen inte bara om att få sex utan snarare om att slippa göra ett val, en del av dem verkar inte ens vara intresserade av att ha sex med sin partner längre men vill inte bryta upp från sin bekväma tillvaro.
    Tack!  Jag håller med dig i det du skriver också.

    De flesta barn är väl inte intresserade av sina föräldrars sexliv,skulle jag tro.
    Men det måste ändå kännas hårt att få veta att någon av dem varit otrogen och känna att familjen inte betytt mer än så för föräldern.

    Ja,att slippa göra val kan nog säkert också vara en anledning.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (T) skrev 2016-09-06 13:19:12 följande:
    Jag håller med , jag har själv brutit med min far på grund av hans egoistiska beteende och lögner. Givetvis var hans äkskarinnor och affärer bara en del av anledningen.

    Det handlade inte om sexet/otroheten i sig , utan att han har ljugit för mig och min mamma under lång tid , samt att han hade denna egoistiska syn på livet rent allmänt...

    Han får göra vad han vill , ingen annan människa och deras känslor räknas osv.

    Det värsta är att man påverkas även i vuxenlivet. Det är svårt att lita på män om man växer upp med en otrogen lögnare till förälder. Man vill ju inte riskera att råka ut för någon liknande individ.

    De tror att ingen får veta , men i många fall har de fel. Man kan aldrig veta helt säkert att man aldrig blir påkommen.
    Ja,jag kan tänka mig att man påverkas även som vuxen genom rädslan att träffa en person som beter sig likadant.
    Tilliten för andra människor kan ta tid att bygga upp.

    Jag beklagar att du råkade ut för det här i din barndom.
    Jag hoppas att din mamma lyckades gå vidare också.

    Ja,sanningen tenderar ju att komma fram.
    Men som otrogen så blir man kanske ganska naiv och både tror och hoppas att man inte ska bli påkommen och slippa ta konsekvenserna.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (För sällan)
    molly50 skrev 2016-09-06 18:16:18 följande:

    Tack!  Jag håller med dig i det du skriver också.

    De flesta barn är väl inte intresserade av sina föräldrars sexliv,skulle jag tro.

    Men det måste ändå kännas hårt att få veta att någon av dem varit otrogen och känna att familjen inte betytt mer än så för föräldern.

    Ja,att slippa göra val kan nog säkert också vara en anledning.


    Min dotter vet att hennes pappa var otrogen på ett extremt klantigt sätt, eftersom jag förlät honom förlät dottern och hon tycker om och älskar sin pappa. Hon uppfattade också krisen vi befann oss i. Så jo hon skulle besviken på mig om hon visste men att hon skulle behandla mig annorlunda än sin pappa tror jag inte.

    Vidhåller att alla förhållanden och situationer är olika och att livet inte innehåller facit.
  • Anonym (man)
    Anonym (För sällan) skrev 2016-09-06 19:05:40 följande:

    Min dotter vet att hennes pappa var otrogen på ett extremt klantigt sätt, eftersom jag förlät honom förlät dottern och hon tycker om och älskar sin pappa. Hon uppfattade också krisen vi befann oss i. Så jo hon skulle besviken på mig om hon visste men att hon skulle behandla mig annorlunda än sin pappa tror jag inte.

    Vidhåller att alla förhållanden och situationer är olika och att livet inte innehåller facit.


    Och jag vidhåller att det där är en sanning med modifikation, alla förhållanden är unika därför att människor är olika men det betyder inte att all slags beteende är ok, trots våra olikheter så finns det saker som inte anses vara ok överallt på jordklotet, svek och lögner är ett par av dem. Det kan finnas enorma kulturella skillnader mellan människor men jag käner inte till en enda kultur där svek och lögner är accepterat. I de allra flesta kulturer ses ärlighet som något positivt och oärlighet något negativt.

    Så visst är vi olika men ändå ganska lika i många aspekter. Och en viss "facit" finns visst i alla samhällen, vissa saker anses vara ok andra inte. Ingen är fri att göra precis som den behagar, det finns alltid ramar att förhålla sig till
  • Anonym (T)
    molly50 skrev 2016-09-06 18:22:37 följande:

    Ja,jag kan tänka mig att man påverkas även som vuxen genom rädslan att träffa en person som beter sig likadant.

    Tilliten för andra människor kan ta tid att bygga upp.

    Jag beklagar att du råkade ut för det här i din barndom.

    Jag hoppas att din mamma lyckades gå vidare också.

    Ja,sanningen tenderar ju att komma fram.

    Men som otrogen så blir man kanske ganska naiv och både tror och hoppas att man inte ska bli påkommen och slippa ta konsekvenserna.


    Eller så bryr de sig inte så mycket om de blir påkomna?

    Det gick tyvärr inte så bra för min mamma i kärlekslivet , men det berodde inte på otroheten/skilsmässan.
  • Tecum
    molly50 skrev 2016-09-06 09:15:27 följande:
    Det hade känts som ett svek om den föräldern som valt att vara otrogen inte respekterade oss som familj mer än så.
    Barn är inte dumma. De förstår,och märker,mer än man tror.
    Jag har,som sagt,själv blivit bedragen,och för mig gjorde lögnerna och sveken mer ont än otroheten i sig.
    Och det gjorde även mer ont än att det tog slut.
    Jag ville inte fortsätta vara tillsammans med någon som inte respekterade mig mer än så.
    För mig är ärlighet viktigt. Jag vill känna att jag kan lita på den jag lever med.

    Visst är sexet en viktig del i förhållandet. Men inte så viktigt att det är värt att riskera att förlora min man eller förstöra min familj och tryggheten för mina barn.
    Jag har all respekt för att du känner som du gör efter dina erfarenheter. Men jag håller med "otrogen man" att det största sveket är att bli så förälskad i en annan att man lämnar relationen. Om jag kom på min fru med att vara otrogen och hon sa "det är bara sex, det är dig jag älskar" vore det inte på långt när så illa som om hon sa "jag har träffat en annan och vill skiljas, jag älskar inte dig inte längre". Om de haft sex eller ej har i det fallet noll betydelse.
    I det senare fallet skulle jag känna mig oduglig och kasserad och bli helt tillintetgjord. Var det bara spänningssökande sex och hon bryter när jag kräver det ser jag alla möjligheter till att reparera relationen. Men om hon lämnar är det ju kört.

    Jag vet att du inte håller med, men oavsett vad "the moral majority" i tråden säger så finns det olika syn på detta med otrohet och svek och man kan inte bara utgå från sig själv.
  • Anonym (man)
    Tecum skrev 2016-09-06 19:54:52 följande:
    Jag har all respekt för att du känner som du gör efter dina erfarenheter. Men jag håller med "otrogen man" att det största sveket är att bli så förälskad i en annan att man lämnar relationen. Om jag kom på min fru med att vara otrogen och hon sa "det är bara sex, det är dig jag älskar" vore det inte på långt när så illa som om hon sa "jag har träffat en annan och vill skiljas, jag älskar inte dig inte längre". Om de haft sex eller ej har i det fallet noll betydelse.
    I det senare fallet skulle jag känna mig oduglig och kasserad och bli helt tillintetgjord. Var det bara spänningssökande sex och hon bryter när jag kräver det ser jag alla möjligheter till att reparera relationen. Men om hon lämnar är det ju kört.

    Jag vet att du inte håller med, men oavsett vad "the moral majority" i tråden säger så finns det olika syn på detta med otrohet och svek och man kan inte bara utgå från sig själv.
    Och ändå är 90% av befolkningen överens om att otrohet är fel?
    The moral majority verkar vara ganska stor?

    Sen finns det givetvis grader även i helvetet, vissa tycker att känslomässig otrohet är värre än sexuell, andra tycker tvärtom, men så gott som samtliga verkar tycka att otrohet är fel, även de som själva ägnar sig åt det.

    Hela debatten krig otrohet blir så löjligt på nåt sätt när man med alla medel ska försöka rättfärdiga den, förringa den, göra den till mer accepterad än vad den är, etc (nu syftar jag inte på dig). Man hamnar alltid i diskussioner kring smådetaljer och liksom ignorerar den stora frågan.. det blir lite som att diskutera detaljerna kring en käftsmäll och hurvida vissa kan tycka det är värre med en knyten näve och andra tycker det är värre med en bitchslap och att man inte bara kan utgå ifrån sig själv och bla bla... men totalt ignorera om det verkligen är lämpligt att springa omkring och ge varandra käftsmällar öht? Jag menar hur många uppskattar en käftsmäll öht oavsett om det är med öppen eller knuten hand?

    Om vi för en sekund lämnar detaljträsket och ställer oss med bägge fötterna på jorden.. hur många människor anser att svek är bra? Hur många anser att det är bra att ljuga för sina närmaste? Hur många uppskattar att andra sviker dem eller ljuger för dem? Om man får välja mellan att umgås med en lögnare och en ärlig person vilket av dem tro du man väljer?

    Visst finns det säkert variationer i hur folk tänker.. men allvarligt talat hur många människor anser att otrohet och svek är så passt problemfritt och naturligt att man kan stå för öppet? Om otrohet är så problemfritt, varför behövs då allt smygande och smusslande, man gör ju inget fel?

    Så nej, faktiskt tror jag inte att folks åsikter skiljer sig sådär ofantligt mycket från varandra vad gäller svek och otrohet, inte ens de som själva är otrogna verkar tycka det är ok, väldigt få av dem skulle vara ok med att deras partner agerade likadant...så varför detta behov av att med alla medel försöka normalisera något man själv bevisligen tycker är jävligt fel? 
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (man) skrev 2016-09-06 21:50:59 följande:
    Och ändå är 90% av befolkningen överens om att otrohet är fel?
    The moral majority verkar vara ganska stor?
    Lustigt då att det är LÅÅÅNGT fler än 10% som är otrogna. Jag skulle gissa på åtminstone hälften av befolkningen som är otrogen i alla fall en gång.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (poly)

    Inte så lustigt om man med det menar märkligt eftersom vi människor i alla möjliga sammanhang ibland gör saker vi tycker/tyckte är/var fel.


    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-06 23:28:43 följande:

    Lustigt då att det är LÅÅÅNGT fler än 10% som är otrogna. Jag skulle gissa på åtminstone hälften av befolkningen som är otrogen i alla fall en gång.


  • Anonym (man)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-06 23:28:43 följande:

    Lustigt då att det är LÅÅÅNGT fler än 10% som är otrogna. Jag skulle gissa på åtminstone hälften av befolkningen som är otrogen i alla fall en gång.


    Japp verkligen lustigt eftersom det då innebär att väldigt många gör något de själva anser är fel och som de förmodligen inte skulle vara ok med att någon annan gör mot dem.

    Det är liksom det som jag tycker är så lustigt, inte otroheten I sig, det är liksom inte någon direkt nyhet att folk är otrogna lite här och där, 30-50% om man ska tro olika mätningar. Det jag tycker är mer anmärkningsvärt är den tid och energi man lägger ner på att försöka rättfärdiga något man själv anser är fel.
Svar på tråden Vi som har en älskare/älskarinna och inte skäms för det!