• tuntemattomana

    Hur långt in på graviditeten arbetade du som är lärare?

    Jag arbetar som lärare och är gravid. Funderar på hur länge jag kommer kunna/ orka göra det.
    Förra graviditeten hade jag ett fysiskt jobb och fick grav.penning och var sjukskriven de sista 4 månaderna på grav.
    Den här gången hoppas jag att jag inte ska ha lika ont och tänker att jag vill arbeta till 2-3 veckor före bf.
    Du som arbetar som lärare, hur länge jobbade du?

  • Svar på tråden Hur långt in på graviditeten arbetade du som är lärare?
  • Ego Lovers

    Jag gick hem på fredag kl 15:00 som sista dagen innan bf som skulle vara 14 dagar senare. Kl 17:00 gick vattnet och på natten kom han. Då jobbad jag inom industrin iof som är betydligt tyngre fysiskt än läraryrket. Sedan skolade jag om mig och jobbade på skola/förskola och då gick de på skolan hem en månad innan och vissa på förskolan fick graviditetspenning.

  • jonie

    Med första gick jag hem rätt tidigt, ett par veckor innan BF. Med andra jobbade jag till 30/9 och har var beräknad 4/10 (han låg dock kvar på övertid :)) Nu väntar jag tvillingar och det rekommenderas att man sjukskrivs vid typ vecka 28! Kommer vara i vecka 28 när vårterminen drar igång. Beroende hur jag och twinsen mår så kanske jag går hem redan då annars kör jag nog halvtid ett par veckor till. Men det är ju stora skillnad när det är två, risken för hf och för tidig födsel osv, får se hur det går helt enkelt :)

  • Ego Lovers
    tuntemattomana skrev 2016-10-24 21:00:09 följande:

    Oj snacka om att inte få vila upp sig innan barnet kom!


    Jag skulle ju villa upp mig två veckor var det tänkt men bebisen ville annat. Hade två barn sedan tidigare så jag visste ju att så mycket vila skulle det inte bli ändå under dessa två veckor så det var rätt skönt att kunna börja ta ut fp MED bebis än utan bebis.
  • tuntemattomana
    Ego Lovers skrev 2016-10-25 20:40:20 följande:
    Jag skulle ju villa upp mig två veckor var det tänkt men bebisen ville annat. Hade två barn sedan tidigare så jag visste ju att så mycket vila skulle det inte bli ändå under dessa två veckor så det var rätt skönt att kunna börja ta ut fp MED bebis än utan bebis.
    ja ok :)
  • yoshimi

    Med förra barnet gick jag hem i vecka 35, fast det var pga stt det blev sommarlov.

    Denna gången tänkte jag jobba till sista mars, har BF 19/4.

  • Archandra

    Vid första graviditeten arbetade jag till skolavslutningen den 15 juni och planeringsdagarna därefter. Jag var bland annat på Skansen en heldag den 12 juni med eleverna. Dottern föddes den 30 juni.

    Vid andra graviditeten arbetade jag till fredag den 29 oktober. Sen hade jag höstlov en vecka. Därefter en vecka föräldrapenning innan dottern föddes den 15 november.

  • Fröken W

    Jag gick hem tio dagar innan bf. Hon låg kvar nio dagar extra så det blev 19 långa dagar av väntan :P

    Mår du bra och orkar så räcker det nog gott och väl att sluta två veckor innan bf. Skönt att inte "slösa" föräldrapenningsdagar innan bebisen är född tycker jag.

  • Anonym (Lärare)

    Planerade att jobba till två veckor före bf, men blev sjukskriven två månader före.

  • Miaairam

    Jag tog ut två veckors föräldraledighet före BF, plus att sportlovet också var då, så sammantaget blev det tre veckor. Sedan gick jag dessutom 8 dagar över tiden... Jag hade orkat jobba längre, men tänkte att om bebisen skulle komma någon vecka före BF skulle det vara skönt att ändå ha hunnit koppla av lite. Är gymnasielärare i teoretiska ämnen, så inte fysiskt jobbigt.

  • inlovewithlife

    Jag kommer att gå hem ca 6 veckor innan BF. Jag arbetar i en skola där den sociala dynamiken är en aning problematisk och det ska bli väldigt skönt att få varva ner innan förlossning. Dessutom kom min dotter två veckor tidigt så jag räknar med en månad ledigt åtminstone.


    Alicia -13 ~ Elton -17
  • Lucius Vorenus

    Som so-lärare jobbade jag in i det sista.

    Som idrottslärare blev jag sjukskriven från idrotten fyra månader innan födseln. Jag hade då kvar 20% engelska som jag undervisade längre.

  • Anonym (Sofia)

    Jag arbetade tom v 36. Foglossning och svimmningskänslor satte stopp för längre. Högstadielärare.

  • Anonym (Trea)

    Med första barnet jobbade jag till två veckor innan bf. Det kändes precis lagom.

    Med andra barnet mådde jag mkt sämre och blev sjukskriven två månader innan bf. Det var välbehövligt men långtråkigt.

    Nu med tredje har jag ingen aning hur det kommer bli. Beredd på en tuff grav.

    Arbetar i förskoleklass så det är även tid på fritids som kan vara mer fysiskt.

  • Anonym (NO lärare)

    Jag jobbade till 2 veckor innan BF, men jag blev sjukskriven på halvtid från 1,5 månad innan pga blodtryck och kraftig foglossning.

    Jag hade BF på höstlovet och jag mådde bra hela sommarlovet. Så bra att jag körde igång på fullracer fart som vanligt och därför nog triggade igång blodtrycket.

    Den läkaren som sjukskrev mig hänvisade till den stressiga miljön och jag fick valet mellan hel eller deltidssjukskrivning. Samt att jag då saknade körkort och gick från och till bussen långa sträckor.

    Jag trivdes att jobba länge även om jag var väldigt trött sista veckan.

Svar på tråden Hur långt in på graviditeten arbetade du som är lärare?