• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

    Superfurry - Läkaren på AvaRiga sa till mig att minst 85 procent av äggen har kromosomfel hos en kvinna på 43år. Därför valde vi ÄD flr att öka chanserna och spara tid och pengar.

    Levande bibliotek ja det är vi det Pyret

  • Superfurry
    Cakh skrev 2017-03-17 09:54:45 följande:
    Sitter på tåget till Malmö för insättning :) Håll tummarna att allt går bra
    Kramen
    oj!! Lycka till!! uppdatera sen med hur det gick :)
    UndrandeSökare skrev 2017-03-17 10:16:34 följande:

    Superfurry - Läkaren på AvaRiga sa till mig att minst 85 procent av äggen har kromosomfel hos en kvinna på 43år. Därför valde vi ÄD flr att öka chanserna och spara tid och pengar.

    Levande bibliotek ja det är vi det Pyret


    Ja! det var du som skrev det ja :) jag är 41 så kanske jag har 82-83% med kromosomfel, akupunkturen sänker det en liten smula (nu tror jag på akunpunktur men det är bara jag ;) ) då e vi nere i kanske 78-80% då blir det 20-21% som e ok. De ska träffa en supemanspermie och så är saken i hamn ;) nja alla vi som hänger här vet att det kanske inte är så enkelt, men idag känner jag mig hoppfull. 

    Trevlig helg!!
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-03-16 15:44:31 följande:
    Hoppas du får nytta av mina blodprovsförslag

    Ja, ta gärna kontakt med din Vc också och fråga om de kan tänka sig att hjälpa dig med några blodprover.

    Får du ingen hjälp av din vårdcentral, och du inte kan tänka dig att åka till Aten nu, så ta gärna kontakt med Marie på Fertilitetplus och fråga vad hon
    kan erbjuda dig för hjälp.

    Annars kan ju Werlabs vara en möjlighet :   www.werlabs.se

    Angående Blodstatus och B-celler och varför man ska ta det.
    Dr D kallar det FBC =Full blood Count , men i Sverige motsvarar det
    Blodstatus plus B-celler.

    När man varit hos Dr D och gjort utredningen, sen fått behandlingsplanen
    och ska börja med behandlingen, då går man regelbundet (flera gånger i månaden) och tar just Blodstatus och B-celler (och ibland även andra prover
    som östrogen, progesteron etc ) och mailar sen blodprovsresultatet till Dr D.
    Han sköter nämligen distansmedicineringen via resultatet på dessa prover.
    Dvs hur ofta man ska ta dropp, höja eller sänka kortisondos, ta andra mediciner etc.
    Jotack jag får säkert hjälp av de förslagen!

    Ska ju ta blodproppbenägenhet i alla fall på vc om ca två veckor. Alltid nåt.

    Du ska väl starta när som med ÄD eller ? Hoppas det går vägen!
  • smurfen 11
    Cakh skrev 2017-03-17 09:54:45 följande:
    Sitter på tåget till Malmö för insättning :) Håll tummarna att allt går bra
    Kramen
    Åh så spännande! Hoppas det gått bra!
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-03-17 12:34:09 följande:
    oj!! Lycka till!! uppdatera sen med hur det gick :)
    UndrandeSökare skrev 2017-03-17 10:16:34 följande:

    Superfurry - Läkaren på AvaRiga sa till mig att minst 85 procent av äggen har kromosomfel hos en kvinna på 43år. Därför valde vi ÄD flr att öka chanserna och spara tid och pengar.

    Levande bibliotek ja det är vi det Pyret


    Ja! det var du som skrev det ja :) jag är 41 så kanske jag har 82-83% med kromosomfel, akupunkturen sänker det en liten smula (nu tror jag på akunpunktur men det är bara jag ;) ) då e vi nere i kanske 78-80% då blir det 20-21% som e ok. De ska träffa en supemanspermie och så är saken i hamn ;) nja alla vi som hänger här vet att det kanske inte är så enkelt, men idag känner jag mig hoppfull. 

    Trevlig helg!!
    Läkaren i Finland visade diagram med ca 75 % kromosomfel vid 42, så jag tror på honom :) Och 15 % graviditet. Sen finns det ju alltid variationer.

    Ja tappa inte hoppet Furry! Du som är så ung;)

    Ok då får vi höra vad triangeln säger då. Vi får bara göra en behandling i taget, fick inte köpa trepack som jag tänkt. Kanske inte orkat med det ändå, vem vet...

    Jo jag sa precis så, och kanske visste hon, men vill inte säga ändå. Hon förstod nog under tiden vi var där att jag var påläst! Men ivf Nordic i Malmö är ju samma kedja som min, och då borde hon veta?

    Jaså men då är det ju bra, om min kropp chockas igång! Hoppas jag inte heller får biverkningar, jag ser framför mig att jag har världens humörsvängningar och vill strypa sambon:)

    Jag ska börja med Synarela dag 21, kan det inte skada en ev gravididtet, då fäster ju ägget, OM man skulle fixa det på egen hand tänker jag?

    Efter min förmodade äl nästa vecka ska jag ta vaggisar tänkte jag som sista chans innan ivf. Har ju massa sånt hemma sen vi skulle göra ivf i höstas. Förstår det som att jag har progesteronbrist då jag får spottings ca 2 dagar innan mens.

    Trevlig helg på er alla !


  • Jessy01

    Hej allihopa! Hoppas allt går bra! Spännande för er som satt igång Lycka till!!!

    Läste lite o akupunktur i tråden, tror stenhårt på det!

    Jag sätter igång IVF nästa vecka och tänkte fråga hur ni som tar kortison medicinerar? Börjar ni nån vecka innan? Hört man kan ta 5 mg 2 veckor innan sprutstart och sen öka?

    Supertacksam för svar!! Kram

  • Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-03-17 23:40:46 följande:

    Smurfen - Ja, ÄD hos AvaRiga. Äter nu Progynon 3 tabletter per dag.
    Insättning i slutet av mars om allt går bra


    Jessy01 skrev 2017-03-18 06:32:09 följande:

    Hej allihopa! Hoppas allt går bra! Spännande för er som satt igång Lycka till!!!

    Läste lite o akupunktur i tråden, tror stenhårt på det!

    Jag sätter igång IVF nästa vecka och tänkte fråga hur ni som tar kortison medicinerar? Börjar ni nån vecka innan? Hört man kan ta 5 mg 2 veckor innan sprutstart och sen öka?

    Supertacksam för svar!! Kram


    Hej!! kul att många e igång :) själv måste jag vänta en månad till! hade nog satt igång nu då mina TSH värden kom tillbaka normala två ggr och jag antar att det stämmer. Men vill gärna att sambon ska ta fragmentationtestet och sedan vill jag ta  FSH igen. Mensen kom idag med dunder och brak ajajaj :/ brukar ha pyttelite mensvärk men klart att denna månad så vill kroppen annorlunda. Har ätit smärtstillande något jag annars alltid drar mig för att göra....

    Hatar mensen! även om jag inte har så många förväntningar så är det trist när den kommer :( speciellt när den påminner en om misslyckandet genom att göra ont och förstöra hela helgen.... Jaja så kan det vara!

    Jessy! Hur har du fått tag på kortison? Tänkte ta till tungartilleri nästa gång vi startar en fertilitetsbehandling :)

    Kram tjejer!



  • UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-18 15:59:29 följande:
    Jessy01 skrev 2017-03-18 06:32:09 följande:

    Hej allihopa! Hoppas allt går bra! Spännande för er som satt igång Lycka till!!!

    Läste lite o akupunktur i tråden, tror stenhårt på det!

    Jag sätter igång IVF nästa vecka och tänkte fråga hur ni som tar kortison medicinerar? Börjar ni nån vecka innan? Hört man kan ta 5 mg 2 veckor innan sprutstart och sen öka?

    Supertacksam för svar!! Kram


    Hej!! kul att många e igång :) själv måste jag vänta en månad till! hade nog satt igång nu då mina TSH värden kom tillbaka normala två ggr och jag antar att det stämmer. Men vill gärna att sambon ska ta fragmentationtestet och sedan vill jag ta  FSH igen. Mensen kom idag med dunder och brak ajajaj :/ brukar ha pyttelite mensvärk men klart att denna månad så vill kroppen annorlunda. Har ätit smärtstillande något jag annars alltid drar mig för att göra....

    Hatar mensen! även om jag inte har så många förväntningar så är det trist när den kommer :( speciellt när den påminner en om misslyckandet genom att göra ont och förstöra hela helgen.... Jaja så kan det vara!

    Jessy! Hur har du fått tag på kortison? Tänkte ta till tungartilleri nästa gång vi startar en fertilitetsbehandling :)

    Kram tjejer!



    Superfurry - Såg att du frågade Jessy om hur hon fått tag på kortison.
    Har du fått testa några stödmediciner som Trombyl, Fragmin, Prednisolon(kortison) eller IL-dropp? Om du letar efter gyn som vill hjälpa dig med svenska medicin recept,  så kanske någon av dessa 3 kan hjälpa dig. Du kan ju ringa
    och prata med dem om du vill. Vet att de har hjälpt tjejer i Atentråden. Vet inte var du bor, dessa 3 finns i Stockholm, men du kanske kan ta dig dit? Bara ett tips.

    Dr Eva Svanborg i Solna www.varden.se/vardgivare/solna/18464/gynekolog-gynmottagning-eva-svanborg

    Dr Eva Einarsson i Nacka
    www.varden.se/vardgivare/nacka/22558/forum-nacka-gynekologmottagning-dr-eva-einarsson

    Marie Antonson på Fertilitetplus, Gärdet
    Storängsvägen 10, Stockholm
    www.fertilitetplus.se/

    www.varden.se/behandling/%c3%b6stermalm/17691/ofrivillig-barnl%c3%b6shet-fertilitetplus/1282/fertilitetsutredning-f%c3%b6r-m%c3%a4n-och-kvinnor


  • UndrandeSökare

    Superfurry - Annars om du inte får tag på någon läkare som vill skriva ut medicin, så vet jag många som testat med dessa receptfria mediciner.

    Om man inte får tag på Trombyl 75mg (receptbelagt, milt blodförtunnande,
    kan förhindra proppar vid inplantation och i moderkakan) .så innehåller
    receptfria Albyl Minor 250mg samma sak (acetylsalisylsyra)
    men eftersom detta är 250mg så måste man dela varje tablett i 3 delar
    och ta en tredjedels tablett per dag. Tas hela menscykeln.
    De kan ha dem bakom disken på apoteket , så man kan behöva fråga efter dem.
    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

    Progesterall (Progesteronkräm)
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

    För att förbättra äggkvaliteten, man tar 1 tablett dagligen vid måltid.
    Munkpeppar (Agnus Castus). Dr D ordinerade mig att ta dem,
    tog dem varje dag hela cykeln i 2-3 månader.
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/vitex-agnus-castus-munkpeppar-bli-gravid

    Lycka till !

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?