• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-14 18:07:39 följande:
    Nu gör inte jag själv så stor skillnad på om man är svensk och fågelskådere, svensk och frimärkssamlare, svensk och same eller svensk och jude.
    Hobbies och en etniciteter är inte jämförbara kategorier. 
  • JTA
    Abegayle70 skrev 2017-02-14 17:44:52 följande:
    Jag är född i Sverige av en svenskfödd och en danskfödd förälder . Båda med judisk bakgrund. Jag är alltså både svensk och judinna. Har du annan uppfattning. ?

    Har du judiska rötter och/eller bekänner dig till judisk tro är det väl så. Eller?
    Så du är svensk för att du är född i Sverige och har en förälder som också är född i Sverige.

    Om jag vore född i Israel med en förälder född i Israel, vore jag då automatiskt jude?
  • Bergis
    JTA skrev 2017-02-14 20:30:17 följande:

    Så du är svensk för att du är född i Sverige och har en förälder som också är född i Sverige.

    Om jag vore född i Israel med en förälder född i Israel, vore jag då automatiskt jude?


    Enligt judendomen är du väl jude om du fötts av en judisk kvinna?
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-14 20:28:51 följande:
    Hobbies och en etniciteter är inte jämförbara kategorier. 
    Jo för mig är det ingen större skillnad mellan en svensk fågelskådare och en svensk same, alltså i fråga om hur jag skulle se på dem.

    Jag är vare sig same eller fågelskådare men jag skulle inte som Björn Söder, enligt min personliga tolkning, kräva att fågelskådaren antingen slutar intressera sig för fåglar eller åtminstone delar upp fåglarna i endemiska och invasiva arter för att få kalla sig svensk.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-14 20:43:03 följande:
    Jo för mig är det ingen större skillnad mellan en svensk fågelskådare och en svensk same, alltså i fråga om hur jag skulle se på dem.

    Jag är vare sig same eller fågelskådare men jag skulle inte som Björn Söder, enligt min personliga tolkning, kräva att fågelskådaren antingen slutar intressera sig för fåglar eller åtminstone delar upp fåglarna i endemiska och invasiva arter för att få kalla sig svensk.
    Så din respekt för samers identitet, ursprung och rättigheter som folk är lika stor som för fågelskådares.
  • Abegayle70
    Bergis skrev 2017-02-14 20:42:05 följande:

    Enligt judendomen är du väl jude om du fötts av en judisk kvinna?


    Olika beroende på inriktning. En del kräver att båda föräldrarna ska vara judiska andra att mamman är judinna och hos en del räxker det med pappan

    Jag vet det är snurrigt...
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Abegayle70
    JTA skrev 2017-02-14 20:30:17 följande:

    Så du är svensk för att du är född i Sverige och har en förälder som också är född i Sverige.

    Om jag vore född i Israel med en förälder född i Israel, vore jag då automatiskt jude?


    Om någon av dina föräldrar är jude så...

    20 % av befolkningen är araber . De tycker nog inte att de är judar.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • JTA
    Abegayle70 skrev 2017-02-14 21:37:36 följande:
    Om någon av dina föräldrar är jude så...
    20 % av befolkningen är araber . De tycker nog inte att de är judar.
    OK, så det är inte pga att man bor i ett visst land eller är född där eller att ens föräldrar är födda där som man är jude.

    Men om man är född i Sverige med en förälder som är född i Sverige, då är man svensk.

    Det är alltså skillnad.

    Men det kan inte vara på grund av tron, för det finns massor av judar i Israel som är helt igenom sekulariserade. De anses ändå vara judar utan vidare.

    Varför är det då skillnad på att vara svensk och att vara jude?
  • nihka
    Bergis skrev 2017-02-14 05:01:37 följande:
    Snälla du, skolan handlar till hög utsträckning om att lära ut normer och värderingar. Kan du verkligen inte se det?

    Även att ha ge gemensam kunskapsbas likriktar naturligtvis.
    Utbildning handlar lika mycket om personlig utveckling som kunskapsutveckling.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-14 21:18:28 följande:
    Så din respekt för samers identitet, ursprung och rättigheter som folk är lika stor som för fågelskådares.
    Nej, nu lägger du in dig själv och dina åsikter i resonemanget.

    Jag har inga som helst problem att respektera att en svensk också samtidigt kan vara same, jude, kurd eller fågelskådare.

    Det är ju rasister som Björn Söder som kräver att man måste vara antingen eller - inte både och.

    Han är ju sverigedemokrat och kan som så många andra sverigedemokrater enbart ha en tanke i huvudet åt gången.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten