• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-02-16 00:20:59 följande:
    Ytterligare ett haveri av moderaterna, nu vill M montera ner rättssäkerheten:

    www.svd.se/hapnadsvackande-m-forslag-om-zonfo...
    På vilket sätt är ett "zonförbud" att montera ned rättssäkerheten?

    Förslaget är alltså, så vitt jag kan se, analogt med det tillträdesförbud till arenor som vi redan har.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-17 15:59:46 följande:
    Ja, jag har noterat att DN verkar ha lyckats att skapa en något sånär balanserad undersökning. Anmärkningsvärt med tanke på deras program för agendasättande journalistik (läs: fake news). Trenden tycks vara positiv, men startar förstås på en mycket låg nivå. Också oklart vad som räknas med sysselsättning.
    Glömde besvara sysselsättningsdelen eller vad det nu kallas i den undersökning jag länkar till i en annan tråd.

    Du förstår det förstås - men du är ju inte ensam i den här tråden - oavsett hur sysselsättning har definierats så är det väsentliga att man inte har förändrat kriterierna för vad som avses under perioden i beräkningarna, i så fall säger den mycket positiva trenden ingenting.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-02-16 12:05:13 följande:
    Jag tror?
    Jag behöver inget tro, det är vad svenskarna nu svarat på frågorna om vad som är viktigast, så det är inget jag tror, utan vad svenskarna påstår är viktigast, och det är alltså inte invandringen.

      
    att invandringen inte toppar i varje underskning kring vilka frågor smo  är viktigast är givetvis långtifrån samamsak soma tt frågan är borta, eller ens obetydlig.

    Vi kan notera att det skiljer "hela" två procentenheter mellan viktigaste frågan och invandringen som trea - nu när väl invandringen inte har högst siffror:
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/invandring-inte-langre-viktigaste-valjarfragan

    Så invandringen och dess följder lär fortsätta att vara central.


  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-02-16 14:20:38 följande:
    Ja inte beror bristen på personal inom dessa yrken på invandringen, det är ett problem vi/staten helt skapat på egen hand.

    .
    Och detta då skrivet efter att socialstyrelsen(?) just släppt en rapport som visar på hur de senaste årens invandring kommer att försämra vården i Sverige framöver.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-02-17 21:25:54 följande:
    Glömde besvara sysselsättningsdelen eller vad det nu kallas i den undersökning jag länkar till i en annan tråd.

    Du förstår det förstås - men du är ju inte ensam i den här tråden - oavsett hur sysselsättning har definierats så är det väsentliga att man inte har förändrat kriterierna för vad som avses under perioden i beräkningarna, i så fall säger den mycket positiva trenden ingenting.
    Nejdå, det var samma metod för hela perioden.

    "Nyckeltalet ”förvärvsarbetande” mäter andelen av invånarna i arbetsför ålder, 20–64 år, som har jobb. Metoden bygger på en registerkörning av inkomstuppgifter som SCB genomför. Den är etablerad och används internationellt, men tröskeln för att räknas som förvärvsarbetande är låg"

    www.dn.se/nyheter/sverige/lyft-for-utsatta-omraden-fler-i-arbete-och-mindre-ohalsa/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-17 17:41:50 följande:
    Det är ju inte alls konstigt om du uppfattar det så. Främlingsfientliga brukar ju inte umgås brett över gränserna och gör säkert mer än sitt för att upprätthålla både segregation och en liten tillit mellan människor. Som man ropar får man svar i skogen. Men givetvis är inte alla främlingsfientliga med allt vad det innebär.

    Nej, det handlar inte om hur jag uppfattar saken. Mig veterligt existerar bara två något så när fungerande mångkulturella samhällen. Det ena är Mauritius, där kristna, muslimer och hinduer lever fredligt sida vid sida, om än ett ganska så fattigt samhälle. Det andra är Singapore, som ekonomiskt är mycket framgångsrikt men som har vissa inskränkningar i yttrandefriheten för att hindra folkgrupperna från att ryka ihop. Annars finns det så gott om etniska och kulturella konflikter i världen så exempel är meningslösa. Har du några andra seriösa exempel på framgångsrika mångkulturella samhällen?
  • nihka
    JTA skrev 2017-02-17 21:57:29 följande:

    Nej, det handlar inte om hur jag uppfattar saken. Mig veterligt existerar bara två något så när fungerande mångkulturella samhällen. Det ena är Mauritius, där kristna, muslimer och hinduer lever fredligt sida vid sida, om än ett ganska så fattigt samhälle. Det andra är Singapore, som ekonomiskt är mycket framgångsrikt men som har vissa inskränkningar i yttrandefriheten för att hindra folkgrupperna från att ryka ihop. Annars finns det så gott om etniska och kulturella konflikter i världen så exempel är meningslösa. Har du några andra seriösa exempel på framgångsrika mångkulturella samhällen?
    Då är det fastställt. I Singapore och Mauritius lever olika grupper sida vi sida utan konflikt och i resten av världen är alla antingen likadana och lever därför i fred eller så är de inte det och då är det krig.

    I USA till exempel är det full väpnad konflikt mellan de folkslag som utgör ursprungsbefolkningen. Så klart. Precis som på TV. Pilarna viner genom luften as we speak!
  • Bakslag
    Missermajser skrev 2017-02-17 19:18:36 följande:
    Apropå cykelpumpar eller vad?
    Dum på riktigt?
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-17 22:12:01 följande:
    Då är det fastställt. I Singapore och Mauritius lever olika grupper sida vi sida utan konflikt och i resten av världen är alla antingen likadana och lever därför i fred eller så är de inte det och då är det krig.

    I USA till exempel är det full väpnad konflikt mellan de folkslag som utgör ursprungsbefolkningen. Så klart. Precis som på TV. Pilarna viner genom luften as we speak!
    Du får gärna kommentera sakfrågan. Förstår inte vad spillrorna av Nordamerikas urbefolkning har med saken att göra. Är de ett exempel på lyckad eller misslyckad mångkultur? Motivera.

    Det har varit konflikter i Singapore också. Därför införde man begränsningar i vad man får säga, så att den ena folkgruppen inte skall kunna känna sig förolämpad av den andra.
  • nihka
    JTA skrev 2017-02-17 22:53:04 följande:
    Du får gärna kommentera sakfrågan. Förstår inte vad spillrorna av Nordamerikas urbefolkning har med saken att göra. Är de ett exempel på lyckad eller misslyckad mångkultur? Motivera.

    Det har varit konflikter i Singapore också. Därför införde man begränsningar i vad man får säga, så att den ena folkgruppen inte skall kunna känna sig förolämpad av den andra.
    Svårt att avgöra under fullt inbördeskrig.

    Jaha. Inbördeskrig i shoppingcentrat också. Skicka in SD så löser de de säkert med sin assimileringspolitik.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten