• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • KillBill
    Regnbågensslut skrev 2017-10-22 16:34:44 följande:

    Sanningen är ju att moderaterna inte behöver samarbeta med SD längre och att den frågan blivit allt mer ointressant. Moderaterna tar istället över mycket av SD:s politik. Vilket är ett smart drag av Ulf eftersom att just invandringspolitiken är en viktig fråga (om inte den viktigaste) för väljarna.

    Det är kul att se att även de allra mest inbitna sd-hatarna börjat mjukna. Det som för några år sen var förbjudet och "SD" är idag allmänt accepterat. Gränserna förflyttas.

    Vilket är bra. Vi går åt rätt håll. I den här takten kanske SD snart kan vara ett minne blott?


    Det bästa med att moderaterna närmar sig SD är att det dödar alliansen/blockpolitiken vilket skapar förutsättningen för ett starkt mittenalternativ.  


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Regnbågensslut skrev 2017-10-22 16:34:44 följande:

    Sanningen är ju att moderaterna inte behöver samarbeta med SD längre och att den frågan blivit allt mer ointressant. Moderaterna tar istället över mycket av SD:s politik. Vilket är ett smart drag av Ulf eftersom att just invandringspolitiken är en viktig fråga (om inte den viktigaste) för väljarna.

    Det är kul att se att även de allra mest inbitna sd-hatarna börjat mjukna. Det som för några år sen var förbjudet och "SD" är idag allmänt accepterat. Gränserna förflyttas.

    Vilket är bra. Vi går åt rätt håll. I den här takten kanske SD snart kan vara ett minne blott?


    Det bästa med att moderaterna närmar sig SD är att det dödar alliansen/blockpolitiken vilket skapar förutsättningen för ett starkt mittenalternativ.  


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-10-22 10:51:49 följande:

    Du länkar till en debattartikel som skrivits av Sven-Olof Lodin som bl.a. har varit vice VD vid Industriförbundet och Svenskt Näringsliv. Betraktar du honom som vänster?


    Jag betraktar honom inte överhuvudtaget. Ingen aning om vart han står politiskt. Jag kan ha varit fel ute när jag skrev att vänstern grät krokodiltårar. Så snart valfri mupp yrar om "höginkomsttagare" så brukar det handla om vänster. Men så enkelt är det uppenbart inte alltid.

    Det jag framförallt vänder mig mot är att när matmomsen sänks så gynnas höginkomsttagarna och när den höjs så drabbas låginkomsttagarna. En sänkning följt av en höjning torde ge status quo.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-10-22 16:55:43 följande:

    Det bästa med att moderaterna närmar sig SD är att det dödar alliansen/blockpolitiken vilket skapar förutsättningen för ett starkt mittenalternativ.  


    Är det verkligen bra med ett mittenalternativ? Och vad ska detta alternativ bestå av? Alliansen + S? Då är Alliansen störst och vi får borgerlig politik. S+L+C? Då är S störst och vi får vänsterpolitik. JAg kan inte se att nåt av dessa alternativ skulle fungera.

    Vad är egentligen syftet med en mittenregering? Vad vill man uppnå? Återupptagen massinvandring?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-10-19 07:24:57 följande:

    Vad tycker du om att moderaterna vill att höginkomsttagare i bl.a. Djursholm ska få kraftigt höjda bidrag (RUT) för att betala bl.a. hembiträden?


    Överklassen har alltid haft råd att betala för hushållsnära tjänster, med svarta eller vita pengar.
    Mår du illa av att "vanligt folk" numera har råd att anlita någon som putsar fönster, flyttar tunga möbler eller grovstädar och betalar med vita pengar?
    Känner flera som numera tycker att de har råd att anlita någon för just sådana tjänster. De är inga höginkomsttagare i Djursholm (som ju verkar vara dumvänsterns främsta avundsjuke/missunsamhetsobjekt) utan vanliga smålänningar på landsbygden.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-10-19 14:20:06 följande:

    Finns det något annat land än Sverige där staten finansierar en fattig underklass för  att serva en välbärgad överklass?


    Jag tycker du nedvärderar de företagare som sysslar med hushållsnära tjänster, ofta kvinnor, inte sällan med invandrarbakgrund när du kallar dem "fattig underklass".

    Annars liknar det ju mest sedvanligt klasshat från vänstern.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    KillBill skrev 2017-10-20 12:05:42 följande:
    I praktiken så fungerar det det på samma sätt. Staten ger stöd på olika sätt. 
    Padirac skrev 2017-10-20 19:51:52 följande:
    I praktiken är ett bidrag och ett avdrag på skatten samma sak då det är pengar som staten avstår till en fysisk eller juridisk person. Rent tekniskt är det en skillnad.

    I det första fallen är det en pengatransaktion från staten till personen.

    I det andra fallet var det från början en pengatransaktion som gjordes i samband med skatteberäkningen för personen.

    I bägge fallen tillfaller statens pengar personen som får bidraget eller gör avdraget. I bägge fallen handlar det om att pengar som kunde användas till sjukvård, skola eller annan välfärd transfereras till en person. 

    Vän av ordning skulle kunna påpeka att bidrag och avdrag är helt olika saker, orden betyder helt olika saker - men det är inget annat än ett semantiskt eller tekniskt ordmärkeri-
    Så resonerar de som anser att Staten äger rätt till 100% av den enskildes inkomst, att fördela efter hur Staten anser att behoven kräver.
    Privat egendom är stöld. Avdrag är bidrag och i princip stöld från Staten.
    Jag antar att jag numera stjäl från Staten då jag istället för att ta ut övertidersättning i pengar väljer att ta ut denna i ledighet, och därmed inte betala 60% av denna i skatt.

    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    man och nöjd skrev 2017-10-21 11:29:43 följande:
    Att ta ut skyhöga skatter för att sedan betala tillbaka några smulur är mer stöld än stöd.
    Kunde inte sagt det bättre.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-10-21 12:05:39 följande:
    Hur menar du att vi ska finansiera landets försvar, landets rättsväsende utan skatter? Anser du att människor själva ska betala för sjukvård och skola?

    Menar du att det är stöld när staten använder skatteintäkter för att exempelvis ge fattiga pensionärer bostadsbidrag?
    Det du nämner i första meningen är vad skatter ska gå till. Då kunde människor själva välja nivå på sjukvård och vilka skolor man vill anlita.

    Det är stöld när Staten tar ut så hög skatt från fattiga pensionärer att de måste söka bostadsbidrag.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    man och nöjd skrev 2017-10-21 16:49:50 följande:
    Visst, men jag talar inte om de rika utan om de välbeställda. D.v.s de som av skattesystemet klassas som höginkomsttagare, men inte så mycket mer. I Sverige blir man inte rik på att jobba. Det är mer eller mindre omöjligt.

    Om vi nu ska tala om de rika, som ofta sitter på mångmiljonbelopp i likvida medel, så ja, de har råd att köpa städtjänster med full beskattning.

    Jag tyckte din fråga var meningslös eftersom jag tycker det är fel att beskatta människor så hårt att de behöver bidrag för att kunna bo anständigt. Skillnaden ligger i att ROT/RUT ger jobb åt den om utför tjänsten, vilket är värt betydligt mer än vad avdraget kostar statskassan.


    Mycket bra!
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten