• Anonym (Vanmakt)

    Min dotter är tjock :(

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Min dotter har fetma enligt alla tabeller som finns. Men hon äter rätt. Hon rör på sig och vi gör allt och lite till som de sagt på överviktsteamet. Nu hade hon gått upp 2 kilo till sa läkaren och jag kände bara hur orken rämnade.
    Hon är snart 8 men äter som ett barn som är 5 för att de säger att hon måste hålla vikten. Hon rör sig mycket och gärna. Älskar kål, grönsallad, gurka osv. Hon tar bara en portion/måltid precis som de visat på pappret. Hon äter aldrig socker, inte ens lördagsgodis nu. Inte chips. Inget onyttigt. Men ändå går hon upp i vikt. har någon varit med om detta?
    Läste på 1177 om att det kan vara tecken på andra sjukdomar även om det är mycket ovanligt, någon som hört vilka? De vill inte ens ta ett blodprov. Nu har vi varit där sedan hon var 5 år och de säger att hon inte får gå upp. Men allt vi kämpat för funkar ju inte!
    Jag är inte sån som inte ser att min dotter har problem, som göder i smyg och står och kliar mig i huvudet. Vi ger inte McDonalds eller annan skräpmat. Bara vanlig nyttig mat. 

  • Svar på tråden Min dotter är tjock :(
  • straw2008

    Vad jobbigt, för henne framför allt. Bara så du får en reality check, en normal portion för mina 3 femåringar kan vara att äta paneringen på EN fiskpinne sen äta 20-30 makaroner till det...... En normal frukost kan var att slicka bort leverpastej på en macka men att sen kasta själva brödet... 
    Hoppas ni hittar lösningen för henne. 


    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Pepp)

    Om man är överviktig trots att man äter lite och rör mycket på sig är det antingen så att man inte alls äter så lite som man säger att man gör eller att man lider av en sjukdom. Om ni verkligen har koll är det alltså en sjukdom och de borde genast testa henne för sådana sjukdomar som skulle kunna ge detta symptom.

  • Anonym (Vanmakt)

    dok.slso.sll.se/CES/FHG/Mat/Informationsmaterial/Matguiden/Barn/Veckodag-5,3MJ.pdf

    Hon äter alltså mindre än detta per dag som de säger att hon ska göra. 


    Som jag skrev innan har vi stenkoll på henne och det finns inget att småäta på mer än grönsaker. 

    Tack till er som tror på mig.
    Någon frågade hur hon ser ut. Hon har inte "hängmage" eller vad man ska säga utan mer rak. Hon är väldigt svullen runt ansiktet som blivit helt runt nu.

    Det är inte synd om henne. Jag pådyvlar ingen vikthets utan det enda hon vet är att hon inte tål socker. Läkarna kallar det "kolhydratallergiker". Vi frågade om vi kunde få testa LCHF ett tag bara och se hur hon skulle må men det fick vi absolut inte. Hennes syskon är som sagt inte överviktig så jag vet hur man föder barn. 

    Straw2008: hon äter alltså som en femåring ska göra eller till och med mindre än det. Idag åt hon bara skinkan på mackan så jag vet vad jag pratar om. 

    Tack för alla svar! Ska ringa och be och få ett blodprov bara för att utesluta. 

    Jag vet inte vad ni tror att hon småäter när vi inte ens har något man kan småäta på hemma. Vi har koll säger jag. 

  • Anonym (B)
    Anonym (Vanmakt) skrev 2017-03-07 09:44:35 följande:

    dok.slso.sll.se/CES/FHG/Mat/Informationsmaterial/Matguiden/Barn/Veckodag-5,3MJ.pdf

    Hon äter alltså mindre än detta per dag som de säger att hon ska göra. 

    Som jag skrev innan har vi stenkoll på henne och det finns inget att småäta på mer än grönsaker. 

    Tack till er som tror på mig.

    Någon frågade hur hon ser ut. Hon har inte "hängmage" eller vad man ska säga utan mer rak. Hon är väldigt svullen runt ansiktet som blivit helt runt nu.

    Det är inte synd om henne. Jag pådyvlar ingen vikthets utan det enda hon vet är att hon inte tål socker. Läkarna kallar det "kolhydratallergiker". Vi frågade om vi kunde få testa LCHF ett tag bara och se hur hon skulle må men det fick vi absolut inte. Hennes syskon är som sagt inte överviktig så jag vet hur man föder barn. 

    Straw2008: hon äter alltså som en femåring ska göra eller till och med mindre än det. Idag åt hon bara skinkan på mackan så jag vet vad jag pratar om. 

    Tack för alla svar! Ska ringa och be och få ett blodprov bara för att utesluta. 

    Jag vet inte vad ni tror att hon småäter när vi inte ens har något man kan småäta på hemma. Vi har koll säger jag. 


    Byt läkare... vet du 100% att hon inte får i sig något annat tycker jag det är konstigt att ni inte redan krävt blodprov på olika sjukdomar.

    Och vad skulle vara farligt med LCHF menar läkaren? Det är ju vanlig mat?
  • Anonym (AS)

    Nu är inte jag nån expert på nåt vis, men äter din dotter allt detta som radades upp via länken så äter hon inte lite enligt mig.
    Jag har en 10-åring och jämför med hennes intag under en dag.

    Bara frukosten din dotter äter är större än min. Jag är en vuxen människa som tränar några dagar i veckan. Kanske skippa smörgåsen till och varför finns vitt bröd ens med som mellanmål?
    Kvällsmålet, är det nödvändigt? Kanske då en morot eller dyl, men inte smörgås igen.

    Jag förstår att det är en läkare som satt upp kostschemat, men jag finner inte det på något vis vara speciellt åtdraget vad gäller intag av mat för någon som bör gå ner i vikt.

  • Mickan76

    LCHF kan enligt vad jag hört medföra att barnen inte växer på längden som de annars hade gjort, så testa inte det utan att läkarna är med på noterna. Sen håller jag med om att ni borde försöka få en annan läkare.

  • Anonym (Vanmakt)
    Anonym (AS) skrev 2017-03-07 10:12:39 följande:

    Nu är inte jag nån expert på nåt vis, men äter din dotter allt detta som radades upp via länken så äter hon inte lite enligt mig.
    Jag har en 10-åring och jämför med hennes intag under en dag.

    Bara frukosten din dotter äter är större än min. Jag är en vuxen människa som tränar några dagar i veckan. Kanske skippa smörgåsen till och varför finns vitt bröd ens med som mellanmål?
    Kvällsmålet, är det nödvändigt? Kanske då en morot eller dyl, men inte smörgås igen.

    Jag förstår att det är en läkare som satt upp kostschemat, men jag finner inte det på något vis vara speciellt åtdraget vad gäller intag av mat för någon som bör gå ner i vikt.


    Detta är alltså vad läkaren sagt inte vad hon gör. hon äter aldrig vitt bröd! Varken här eller någon annanstans. Sen är hon 8 och inte 5år som sagt. 

    Jag får nog skriva ut en vanlig dag så alla kan se själva:
    FRUKOST
    EN skiva mörkt bröd med lite lättmargarin och en skiva skinka. Dricker vatten.

    MELLANMÅL:
    ett äpple.

    LUNCH:
    4 köttbullar och 1,5dl pasta. Resten grönsaker. Ingen ketchup. Ett glas lättmjölk.

    MELLANMÅL:
    Oftast en paprika. Om de fått något lätt till lunch i skolan vill hon ibland ha EN smörgås. Eventuellt någon frukt.

    MIDDAG:
    Stämmer överens med tabellen.
    Så ca 1,5dl pasta. Lite köttfärssås och resten grönsaker. 

    Utöver detta tränar hon ridning och gymnastik och simning. 
  • Anonym (AS)

    Jag förstår ts, (jag har inte läst 5 år nånstans?) och då förstår jag din frustration över vikten med tanke på hur ert eget kostschema ser ut.
    Alla har redan skrivit det, men jag fyller i, se till att få ta tester för sjukdomar som orsakar viktuppgång.
    Jag hoppas att det löser sig för er.

  • Anonym (Diabetiker 40 år)
    nevermind skrev 2017-03-06 13:51:45 följande:

    Diabetes?


    Vadå diabetes? Läs på innan du uttalar dig. Man får inte enbart diabetes pga fetma. Kanske du tänker på typ 2? Eller juste, du vet väl inte ens vad typ 2 och typ 1 betyder. Blir så less på sådana som dig.

    / TYP 1 diabetiker.
  • Anonym (socker)
    Anonym (Vanmakt) skrev 2017-03-07 09:44:35 följande:

    dok.slso.sll.se/CES/FHG/Mat/Informationsmaterial/Matguiden/Barn/Veckodag-5,3MJ.pdf

    Hon äter alltså mindre än detta per dag som de säger att hon ska göra. 


    Som jag skrev innan har vi stenkoll på henne och det finns inget att småäta på mer än grönsaker. 

    Tack till er som tror på mig.
    Någon frågade hur hon ser ut. Hon har inte "hängmage" eller vad man ska säga utan mer rak. Hon är väldigt svullen runt ansiktet som blivit helt runt nu.

    Det är inte synd om henne. Jag pådyvlar ingen vikthets utan det enda hon vet är att hon inte tål socker. Läkarna kallar det "kolhydratallergiker". Vi frågade om vi kunde få testa LCHF ett tag bara och se hur hon skulle må men det fick vi absolut inte. Hennes syskon är som sagt inte överviktig så jag vet hur man föder barn. 

    Straw2008: hon äter alltså som en femåring ska göra eller till och med mindre än det. Idag åt hon bara skinkan på mackan så jag vet vad jag pratar om. 

    Tack för alla svar! Ska ringa och be och få ett blodprov bara för att utesluta. 

    Jag vet inte vad ni tror att hon småäter när vi inte ens har något man kan småäta på hemma. Vi har koll säger jag. 


    Jag "gillar" Kostdoktorn på facebook och kommer ihåg att han skrev om en tjej som led av barnfetma, när jag nu gick in på www.kostdoktorn.se kommer flera tråkiga berättelser upp om man söker på skolsköterska. Ett par av berättelserna nämner t.ex. äpple, det är ju också socker, äter din dotter frukt?
    Kostdoktorn brukar också tipsa om en www.ditchthecarbs.com som en tre-barnsmamma grundat. Här är ett översatt inlägg som beskriver lchf för barn www.kostdoktorn.se/lchf-for-barn-att-ge-sina-barn-riktig-mat

    Kostdoktorn är läkare med egna barn. Kvinnan bakom DitchTheCarbs är farmaceupt. Båda högutbildade och har såklart koll på vad deras barn äter, hur de växer och utvecklas. Om de inte hade sett att deras barn mådde bra av kosten hade de naturligtvis lagt om den!

    Jag säger inte att lchf är svaret på din dotters problem men med tanke på vad du skriver låter det som att det kunde hjälpa er!

    Macka = kolhydrater = socker
    Endast skinka = kroppen får inte tillräckligt med näring och ställer sig i svältläge, dvs lagrar all fett den kommer åt.
Svar på tråden Min dotter är tjock :(