• Aniiee

    Dagens lunch

    Dagens lunch för slarviga Aniiee består av lätt förkolnad pommes frites med dippsås gjord på majonnäs, ketchup, oxfond, vitlök och BBq Grill&Mesquite.

    Vad består din lunch av? Vad får dina barn i skolan/på förskolan?


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Svar på tråden Dagens lunch
  • kvarnfot
    klyban skrev 2017-05-22 13:13:45 följande:

    Jag kör fullfart, men kol rätt nära grillgallret.
    Om det blir torrt, nä, det blir mört och gott.
    Det gäller ju bara att inte övertillaga, då det går snabbt.
    Det är därför jag kör rätt extrem värme.
    Så får man fin grillyta och mot medium, efter redan 1min.(tror jag det är, tänker aldrig på tiden).
    Utan jag kör tills man ser det börja blöda upp och en mini antydan till början av en koagulation av proteinerna som kommer upp.

    Körde faktiskt en omgång till igår, och glömde inte olja upp dom denna gång, så grillsmaken ökade ett antal snäpp.
    Blev super.


    Nu är ju lövbiffen genomstekt på en minut i pannan så det borde vara svårt att både få grillyta samt inte för genomstekt. Skulle aldrig prova utan väljer större köttstycken till grillen.
  • klyban
    kvarnfot skrev 2017-05-22 13:50:26 följande:
    Nu är ju lövbiffen genomstekt på en minut i pannan så det borde vara svårt att både få grillyta samt inte för genomstekt. Skulle aldrig prova utan väljer större köttstycken till grillen.

    Som jag sa, har inte koll på någon tid.
    Utan jag tittar och avgör när det är klart.
    Och torrt och tråkigt blir det ALDRIG för mig.

    Testa och grilla så kommer du få se hur jävla gott det kan vara med lövbiff.
    Grillar även större köttstycken, då jag gillar all grillning.

    btw du vet om att man inte ska steka/grilla lövbiff på bägge sidorna väl?
    För gör man, så är det svårt att inte få det torrt och tråkigt.

  • kvarnfot
    klyban skrev 2017-05-22 14:17:48 följande:

    Som jag sa, har inte koll på någon tid.
    Utan jag tittar och avgör när det är klart.
    Och torrt och tråkigt blir det ALDRIG för mig.

    Testa och grilla så kommer du få se hur jävla gott det kan vara med lövbiff.
    Grillar även större köttstycken, då jag gillar all grillning.

    btw du vet om att man inte ska steka/grilla lövbiff på bägge sidorna väl?
    För gör man, så är det svårt att inte få det torrt och tråkigt.


    Haha jo, köttet hade blivit väldigt torrt om man stekte det på bägge sidor...
    Jag gillar också lövbiff, men tycker att allt har sin plats. På samma sätt som jag föredrar att pizza tillagas i ugn och inte på grill, även om jag älskar att grilla det mesta.
  • klyban
    kvarnfot skrev 2017-05-23 07:49:56 följande:
    Haha jo, köttet hade blivit väldigt torrt om man stekte det på bägge sidor...
    Jag gillar också lövbiff, men tycker att allt har sin plats. På samma sätt som jag föredrar att pizza tillagas i ugn och inte på grill, även om jag älskar att grilla det mesta.

    Låta bli och grilla nått så gott som grillad lövbiff låter galet tokigt i mina öron.

    Enda anledningen jag kan komma på och ha pizza i grillen, är att man får en annan typ av tillagning.
    Även så kan man i en grill öka tempen rätt kraftigt, och då kan man göra andra typer av pizza än vad man kan göra i ugnen.
    Aldrig prövat och köra pizza i grillen, men kan tänka mig resultatet blir som vedeldad pizzaugn.

    Sen är jag en som kan göra hela måltider på endast grillen, där jag gör sås, gratäng osv..., och köttet/fisken givetvis.
    Sen sker inte det så ofta, utan mest skoj och se att det går.
    Givetvis har jag stekpanna till min grill, och lite annat smått och gott för detta.

  • kvarnfot
    klyban skrev 2017-05-23 19:56:41 följande:

    Låta bli och grilla nått så gott som grillad lövbiff låter galet tokigt i mina öron.

    Enda anledningen jag kan komma på och ha pizza i grillen, är att man får en annan typ av tillagning.
    Även så kan man i en grill öka tempen rätt kraftigt, och då kan man göra andra typer av pizza än vad man kan göra i ugnen.
    Aldrig prövat och köra pizza i grillen, men kan tänka mig resultatet blir som vedeldad pizzaugn.

    Sen är jag en som kan göra hela måltider på endast grillen, där jag gör sås, gratäng osv..., och köttet/fisken givetvis.
    Sen sker inte det så ofta, utan mest skoj och se att det går.
    Givetvis har jag stekpanna till min grill, och lite annat smått och gott för detta.


    Jag är ju mer förtjust i en rätt blodig bit kött, typ hängmörad entrecote mm, det är det ju lite svårt att få på en lövbiff.
  • klyban
    kvarnfot skrev 2017-05-24 08:06:04 följande:
    Jag är ju mer förtjust i en rätt blodig bit kött, typ hängmörad entrecote mm, det är ett ju lite svårt att få på en lövbiff.

    Nä, inte svårt och få det blodigt, det är bara höja tempen än mer.
    Men blue och rare, så får man göra avkall på en rejäl och god stekyta.
    Jag lovar dig det är enkelt och gott det med.


    Men visst är det gott med hängmörat, grillade en rejäl session clubsteak för nån vecka sedan.

  • klyban
    Nandez skrev 2017-05-25 10:22:33 följande:
    Tonfisksallad. 

    Lunch blir det vad som finns över i kylen, lite bacon, lite burgare, dressing och nått mer gott.
    Kanske finns ett bröd kvar Förvånad
    Men sen i kväll har vi fått beställning på en rejäl skiva oxfilé och bea, det får bli grillat.
    Kanske baka en paj i grillen också på rest värmen, det var längesedan jag gjorde det sist.

Svar på tråden Dagens lunch