• Sanna08

    Eget rum vid födsel

    Helluu måste bara fråga... när ni förstföderskor där ute som har fött har ni fått eget rum då? Jag prata med min sambos syster som fick en underbar fin pojk nu imorse och hon fick inget eget rum.. hade en kvinna bredvid sig som rååå snarkade och hon sprack där nere så hon blev sydd. Så vi satt o messa o hon sa det att ja... så jag sitter här nu med han i famnen själv... men vågar inte röra mig för att jag är rädd att jag tappar honom ... hur fan ska hon få någon sömn med en snarkande elefant bredvid sig och sen ingen anhörig där..? (Skratt) måste ju vara ert skämt eller ? Jag sa till D min sambo att du får inte åka någonstans efter jag har fött! Du stannar hos mig! Haha.... ett annat alternativ var Varberg då men det är ju en bit att åka från Gbg /: hur har ni gjort? Tacksam för svar... <3

  • Svar på tråden Eget rum vid födsel
  • Nykär15
    Paxton skrev 2017-05-09 10:33:27 följande:

    Födde på Östra för tre veckor sedan och blev kvar med min man i flera dagar, i eget rum. Hade åkt hem direkt om jag var tvungen att dela. BB finns på mer än en våning och dessutom byggs det fler för fulla muggar. Alla hade eget rum tillsammans med sina partners.


    Det låter ju fantastiskt, inte alls den bilden jag läst om och hört om sista tiden! Men hinner ju ha lite koll inför det är dags för oss...

    Gillar inte regeln att man som omföderska skickas hem efter 6-8 timmar heller...jag har inte vart redo för det med mina tidigare...kunde inte sitta upp efter andra då svanskotan gjorde galet ont och jag hade dessutom migrän, så tog några timmar innan jag var människa igen. Får hålla tummarna att jag lyckas föda på kvällen helt enkelt...
  • Paxton

    Du blir inte hemskickad bara för att du är omföderska. Mår du och babyn bra så har ni ju ingen anledning att stanna längre än så. Behöver du stanna kvar så får du ju det, de skickar inte hem dig om du mår dåligt. Det är ju faktiskt ett sjukhus.

  • Delilah2001
    Paxton skrev 2017-05-09 10:33:27 följande:

    Födde på Östra för tre veckor sedan och blev kvar med min man i flera dagar, i eget rum. Hade åkt hem direkt om jag var tvungen att dela. BB finns på mer än en våning och dessutom byggs det fler för fulla muggar. Alla hade eget rum tillsammans med sina partners.


    Då fanns fortfarande Mölndals BB kvar, nu ska alla föda på Östra, och då blir det nog betydligt mer platsbrist, tråkigt nog.
  • Nykär15
    Paxton skrev 2017-05-09 11:41:45 följande:

    Du blir inte hemskickad bara för att du är omföderska. Mår du och babyn bra så har ni ju ingen anledning att stanna längre än så. Behöver du stanna kvar så får du ju det, de skickar inte hem dig om du mår dåligt. Det är ju faktiskt ett sjukhus.


    Det är jag med på. Men jag tycker nog inte jag var återhämtad på 6 timmar trots att jag hade en enligt många okomplicerad förlossning (dock min första vaginalt) och det ÄR en stor fysisk och psykisk sak att föda barn. Grattis till de som känner att de hinner landa i den nya sitsen och vara redo att sätta sig i en bil och åka hem efter 6 timmar. Jag tycker man iaf borde få ett dygn om man VILL ha det i samband med sin förlossning. Så man ser att allt kommer igång som det ska och att barnet inte utvecklar gulsot ex mm. Man kan ju se ut att må bra, men vara tagen av den stora sak man just gått igenom. Antingen har man haft en långdragen förlossning eller kanske en raketsnabb och då behöver man ibland lite tid att landa i det...men där känner och tänker vi nog olika, 
  • Sanna08

    Nämen fyfan


    Paxton skrev 2017-05-09 10:33:27 följande:

    Födde på Östra för tre veckor sedan och blev kvar med min man i flera dagar, i eget rum. Hade åkt hem direkt om jag var tvungen att dela. BB finns på mer än en våning och dessutom byggs det fler för fulla muggar. Alla hade eget rum tillsammans med sina partners.


    Aha Oki (: amen dåså (:
  • Sanna08
    Nykär15 skrev 2017-05-09 10:42:50 följande:

    Jag har fött på Östra med andra barnet och hade turen att trots det få eget rum, för det just då fanns plats. Men nu när de stängt Mölndal så är det ju högre tryck på Östra då alla föder där. Så jag hade inte räknat med eget rum tyvärr....har själv lite ångest för det då vi väntar liten i december...

    De har ju tyvärr inget patienthotell heller...

    Tycker det borde vara regel att få ha kvar sin sambo och att alla fick eget rum. De hjälper ju till jättemycket för bm som inte behöver springa dit och hjälpa om mamman inte orkar själv efter förlossningen...

    Min syrra fick sova på sal med 3 andra mammor efter båda sina förlossningar, så hennes man fick inte vara kvar nån gång...hon sa att det var fruktansvärt, hela tiden någon som var vaken och skrek så hon inte kunde sova...fy fan. 


    Amen det är lite det jag menar... snacka om att inte kunna stressa ner efter man fött utan man ska höra allt och alla runt omkring sig hela tiden... haha! (:
  • Sanna08
    Sanna08 skrev 2017-05-09 12:52:40 följande:

    Nämen fyfan

    Aha Oki (: amen dåså (:


    Men ja där kan jag hålla med dig.... man måste ju få tid att återhämta sig för gudsskull? ((:

    Dåligt att Mölndal har stängt ner... hur tänkte dom?
  • Delilah2001
    Sanna08 skrev 2017-05-09 12:55:57 följande:

    Men ja där kan jag hålla med dig.... man måste ju få tid att återhämta sig för gudsskull? ((:

    Dåligt att Mölndal har stängt ner... hur tänkte dom?


    De vill ha verksamheten samlad. På Östra finns neonatalvård, specialförlossning och andra resurser som inte Mölndal hade, så nu behöver inte nyfödda bebisar i behov av mer avancerad vård köras från Mölndal till Östra.

    På sikt så kommer det inte bli färre platser, de bygger till på Östra, men i början så kommer det vara trångt och ont om plats.
Svar på tråden Eget rum vid födsel