• Anonym (Mamman)

    Kan pappan åka iväg?

    Barnen bor varannan vecka men något umgängesschema finns inte utöver ett muntligt då. Gemensam vårdnad.

    Pappan ska en bra bit ner i Tyskland 1 vecka vid flera olika tillfällen tillsammans med sitt jobb. Flera av veckorna infaller den veckan han har barnen. Pappan har inte ens frågat om jag skulle kunna ha dem under dessa veckorna, utan bara klargjort att hans sambo hämtar barnen som vanligt och att de ska bo med henne under tiden han är iväg. 

    Det finns flera olika anledningar till att jag inte vill lämna barnen själva med henne. Kan jag behålla barnen hemma under dessa tillfällen? Kan jag hänvisa till något?

    Det gäller barn som är 2 och snart 5 år gamla.

  • Svar på tråden Kan pappan åka iväg?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (H) skrev 2017-05-16 14:13:21 följande:
    Hmm okej, det lät ju märkligt...minst sagt. Förstår inte varför man skulle vilja ta hand om barn man inte tycker om!

    Har du föreslagit att bara byta veckor för pappan?
    Pappan jobbar varannan helg så det är tyvärr inte möjligt att byta veckor. Det är om han kan tänka sig att byta några dagar mitt i veckan istället. Men det ska jag definitivt fråga honom om!
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-16 14:42:34 följande:
    Pappan jobbar varannan helg så det är tyvärr inte möjligt att byta veckor. Det är om han kan tänka sig att byta några dagar mitt i veckan istället. Men det ska jag definitivt fråga honom om!
    Men jag tänkte att ni kanske kan byta de veckor som han inte ska vara hemma? Att han tar veckan efter istället tex.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-16 14:42:34 följande:

    Pappan jobbar varannan helg så det är tyvärr inte möjligt att byta veckor. Det är om han kan tänka sig att byta några dagar mitt i veckan istället. Men det ska jag definitivt fråga honom om!


    Har du frågat honom? Det är väl bättre han bara jobbar helg när han har barnen än att han jobbar hela veckan? Han verkar inte ha problem att ha dem när han jobbar. Du har inte vågat fråga, eller hur?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Asdf) skrev 2017-05-16 15:56:18 följande:
    Har du frågat honom? Det är väl bättre han bara jobbar helg när han har barnen än att han jobbar hela veckan? Han verkar inte ha problem att ha dem när han jobbar. Du har inte vågat fråga, eller hur?
    Njae.. jag har inte frågat än.. Tänkte fråga nästa gång han ska hämta barnen. Oskyldig
  • Anonym (öresund)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-15 14:53:16 följande:

    Jag känner mig tryggare och kan stå på mig om jag har någon lag/praxis att vila på. Annars kommer jag att bli överkörd i detta precis som i allting annat.


    Du böir överkörd för att du låter dig själv bli överkörd.

    Ja det finns föräldrar som lämnar sina barn hos barnvakt när de åker utomlands. Tycker själv inte att det är optimalt och finns det bättte alternativ så bör man ju välja det.

    Du är vårdnadshavare och beslutsrätt. Meddela honom att det enligt din bedömning är för barnens bästa att de är med dig istället för med en barnvakt medans hans är utomlands en hel vecka. Och att ni fortsätter med umgängesschemat efter plan när han kommer tillbaka. Erbjud honom någon extra dag under dina veckor om du tror att barnen behöver det. End of discussion.
  • Brumma
    Anonym (öresund) skrev 2017-05-17 12:21:48 följande:

    Du böir överkörd för att du låter dig själv bli överkörd.

    Ja det finns föräldrar som lämnar sina barn hos barnvakt när de åker utomlands. Tycker själv inte att det är optimalt och finns det bättte alternativ så bör man ju välja det.

    Du är vårdnadshavare och beslutsrätt. Meddela honom att det enligt din bedömning är för barnens bästa att de är med dig istället för med en barnvakt medans hans är utomlands en hel vecka. Och att ni fortsätter med umgängesschemat efter plan när han kommer tillbaka. Erbjud honom någon extra dag under dina veckor om du tror att barnen behöver det. End of discussion.


    Fast.

    Även om jag anser att i det här fallet vore det förmodligen bättre om barnen var med TS så är även pappan vårdnadshavare och han gör en annan bedömning. Är båda vårdnadshavare är det inte bara att bestämma att "min åsikt väger mer".

    Pappan ser förmodligen inte heller sin sambo som barnvakt, utan som del i barnens familj.
  • Anonym (öresund)
    Brumma skrev 2017-05-17 14:24:41 följande:

    Fast.

    Även om jag anser att i det här fallet vore det förmodligen bättre om barnen var med TS så är även pappan vårdnadshavare och han gör en annan bedömning. Är båda vårdnadshavare är det inte bara att bestämma att "min åsikt väger mer".

    Pappan ser förmodligen inte heller sin sambo som barnvakt, utan som del i barnens familj.


    Vid gemensam vårdnad har ingen av vårdnadshavarna mer rätt än den andra. Men om de gör olika bedömningar om vad som är för barnens bästa och inte kan kompromissa så bör de agera utifrån sin egen bedömning.

    Det är ju inte värt att starta värsta konflikten för ingenting och såklart välja sina strider men man kan som vårdnadshavare inte bara låta bli att agera bara för att man inte uppnår konsensus med den andra vårdnadshavaren.

    By the way kan man ur alla legala aspekter se på styvmamman som en barnvakt. Alltså någon som tar hand om barnen på uppdrag av någon av vårdnadshavarna.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (öresund) skrev 2017-05-17 16:29:39 följande:
    Vid gemensam vårdnad har ingen av vårdnadshavarna mer rätt än den andra. Men om de gör olika bedömningar om vad som är för barnens bästa och inte kan kompromissa så bör de agera utifrån sin egen bedömning.

    Det är ju inte värt att starta värsta konflikten för ingenting och såklart välja sina strider men man kan som vårdnadshavare inte bara låta bli att agera bara för att man inte uppnår konsensus med den andra vårdnadshavaren.

    By the way kan man ur alla legala aspekter se på styvmamman som en barnvakt. Alltså någon som tar hand om barnen på uppdrag av någon av vårdnadshavarna.
    Förstår du hur farligt ditt råd är?

    Om ts åker och hämtar barnen på pappans vecka och hävdar att det är hennes rätt som vårdnadshavare så startar det en konflikt. En konflikt där det inte längre finns några fasta dagar/veckor för barnen utan det är den förälder som hinner först till förskolan som har barnen den kvällen. Pappan lär knappast sitta lugnt och bara acceptera att ts hämtar barnen på hans vecka när han redan har ordnat tillsyn för barnen, och han kommer sannolikt hämnas genom att hämta barnen på ts veckor (utan att berätta något i förväg).

    Det enda ts faktiskt kan göra är att försöka övertala pappan om att barnen kan vara hos henne när han är borta och sen få ha barnen andra dagar som kompensation. Hon kanske kan vinkla det så att hon kan underlätta för pappans sambo så att sambon inte behöver dra ett så tungt lass.
  • Anonym (öresund)
    FrökenKanSjälv skrev 2017-05-18 07:05:42 följande:

    Förstår du hur farligt ditt råd är?

    Om ts åker och hämtar barnen på pappans vecka och hävdar att det är hennes rätt som vårdnadshavare så startar det en konflikt. En konflikt där det inte längre finns några fasta dagar/veckor för barnen utan det är den förälder som hinner först till förskolan som har barnen den kvällen. Pappan lär knappast sitta lugnt och bara acceptera att ts hämtar barnen på hans vecka när han redan har ordnat tillsyn för barnen, och han kommer sannolikt hämnas genom att hämta barnen på ts veckor (utan att berätta något i förväg).

    Det enda ts faktiskt kan göra är att försöka övertala pappan om att barnen kan vara hos henne när han är borta och sen få ha barnen andra dagar som kompensation. Hon kanske kan vinkla det så att hon kan underlätta för pappans sambo så att sambon inte behöver dra ett så tungt lass.


    De har ett muntligt umgängesschema så de kan ju egentligen inte göra som de vill. Mitt råd vore att de vänder sig till familjerätten och upprättar ett nytt skriftligt. Då kan ts passa på att kräva undantagsregler från umgängesschemat vid utomlandsresor.
  • Anonym (öresund)

    Pappans är ju helt knäpp som envist håller fast vid umgängesschemat trots att han själv är utomlands. Det bästa vore givetvis om barnen var hos mamman under den tiden. En. domstol skulle också komma fram till det. Dock är det ju jobbigt att stämma någon i domstol.

  • Anonym (frågakanmanjugöra)

    Tycker man absolut kan fråga om byte av dagar. Kanske det går att byta någon de där veckorna eller några dagar iaf. Men jag kan förstå att det kan vara svårt om nuvarande upplägg är pga pappans vanliga schema. Som varannan-veckas-förälder kan man också känna sig klämd om man upplever att den andra föräldern vill byta dagar ofta.

    Har själv bott ihop med sambon och sambons och mina barn i ett år nu och vi tänker ju på oss som en familj. Att jag eller sambon inte skulle kunna vara hemma med varandras barn skulle i min värld vara konstigt. Vet att sambons ex inte gillar tanken på att vi bor ihop och därigenom målar sig en bild av misär för barnen.
    Mitt ex har också en ny och även fast det är någon jag känner och litar på så är det ju klart att det kan vara svårt känslomässigt ibland.

    Menar med detta att det är extremt svårt att vara objektiv i de känslor som man känner runt ens ex, barn och deras nya partner. Det är lätt att måla sig en egen sanning utifrån känslor av oro och rädsla.

    Tycker att det är vanskligt att råda TS till att göra en stor konflikt av denna fråga, det bäddar bara för mer bråk. Jag tycker så här TS; låt pappan lösa sina veckor och se till att du får lösa dina som du vill.

Svar på tråden Kan pappan åka iväg?