• Det tar tid

    Grundlurad på Tradera - dilemmat med privatpersoner och rasism

    (nu med anonyma svar)

    Hej

    Vet inte vad jag vill med den här tråden, kanske bara få höra lite om andras erfarenheter eller tankar?

    Jag har blivit lurad på Tradera.
    Jag köpte en spikpistol med tillbehör, men när jag fick varan märkte jag att adaptern till spikpistolen saknades. Adaptern fanns med på bilden som lades ut i annonsen, men inte i paketet som kom fram till mig.

    Jag kontaktade säljaren
    Jag kontaktade Tradera

    Tradera kunde enbart skicka ut ett standardmejl med sina användarvillkor, men efter det tog deras makt slut.

    Säljaren brydde sig inte ett dugg om det mejlet, och var tydlig till mig att han inte tänkte häva köpet (eftersom han hade betalat säljarprovision till Tradera, och därför inte hade lust att gå back på affären).

    Jag gick naturligtvis back på affären.

    För jag stod med en obrukarbar vara och pengarna i sjön.

    Jag kontaktade till slut Kronofogden, eftersom jag tyckte mig ha Traderas regler bakom mig, och de gjorde en betalningsanmodan (och tog betalt för det) och skickade till säljaren.
    Säljaren bestred kravet och då kunde Kronofogden inget göra heller.

    Kvar finns bara rättegång som alternativ, men jag vet att eftersom jag inte hade några vittnen på plats när jag öppnade paketet kan säljaren hävda att jag försnillat adaptern själv. Eftersom jag är käranden ligger nämligen bevisbördan på mig.

    Efter allt det här funderar jag mycket på hur det egentligen fungear att köpa mellan privatpersoner.

    Jag gillar egentligen att köpa begagnat, mest för miljöns skull, men samtidigt har man ju ett svagt rättsskydd i praktiken när man köper av en privatperson. Det känns som ett dilemma där man för sin egen säkerhets skull bör köpa från betrodda företag, samtidigt som många även från offentligt håll uppmuntrar folk att handla second hand för att spara på resurser.

    Samtidigt som säljaren i detta fall har betett sig förjävligt i vår kontakt, och det är sällan som jag har stött på en sådan genuint samvetslös person.


    Kan även tillägga att på ett plan känns det nästan värst att så många - både kollegor och pojkvän - avrådde mig från köpet, eftersom säljaren hade ett tydligt muslimskt namn och bodde i ett område som inte har något bra rykte.

    Så många sa till mig att dessa personer är opålitliga, och saknar respekt för lag och rätt.

    Jag kanske var dumnaiv, och många av er kanske känner att jag får skylla mig själv, men jag ville inte känna mig som en rasist och döma honom i förväg på grund av det.

    Därför känns det extra illa att bli lurad just av honom. Alla hade rätt, och jag får stå med dubbel skam.

    Vad skulle ni ha gjort?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-24 21:30

    Har inte hunnit läsa alla inlägg, men kan tillägga:

    Apropå rasism:
    Normalt sett är det naturligtvis inte en fråga när man köper och säljer på olika sajter.
    Men just denna gång, i mitt fall, är det en fråga för mig, i och med att jag har fått förhålla mig till rasism gentemot min omgivning i samband med köpet.
    Rasism var närvarande, när jag blev avrådd, och rasism var också en fråga - eller snarare ett ställningstagande från min sida - när jag valde att inte lyssna på råden.
    Och likaså är det alltså något som jag också är rätt ledsen och beklämd över, nu när köpet gick illa, eftersom jag vet att många fick vatten på sin kvarn.

    Naturligtvis är det svårt för mig att kunna bemöta alla som jag vet avrådde mig innan, även fast jag måste säga att ingen av dem har varit direkt skadeglada över att ha haft rätt, och jag vette fasen hur jag ska kunna göra det på ett bra sätt.
  • Svar på tråden Grundlurad på Tradera - dilemmat med privatpersoner och rasism
  • Anonym (Fyfan)

    Helt ärligt, rätt åt dig.

    Tyckte synd om dig tills du var tvungen att hävda att mannen verkade ha muslimsk bakgrund.

    Att ens hävda att muslimer/icke-svenskar skulle vara opålitliga är så jäkla äckligt så det inte är sant.

  • Jen12

    Om det stod med i beskrivningen for varan maste det val ga att polis anmala, dvs om du har blivit lurad? Min mamma kopte biljetter pa tradera med swish som hon sen aldrig fick och det gick till rattegang.

  • Skurtork
    Anonym (tgt) skrev 2017-07-24 15:07:44 följande:

    Ska vi vara sådana, så...

    Det är vanligare att män begår bedrägerier än att kvinnor gör det.

    Mao, hon kan gott handla själv framöver, men ska hon ha bra omdöme kanske hon ska handla uteslutande från kvinnor istället för män? Om vi svart på vitt ska göra en riskbedömning, alltså?


    Ja det har du helt rätt i ,men kvinnor borde hålla sig borta från män med ursprung längre ner en Spanien..Kolla alla domar dom talar sitt tydliga språk.
  • Anonym (omständigt)

    Jag undviker att köpa från privatpersoner som jag inte kan träffa eftersom köplagen (som blir mellan privatperson-privatperson) kräver att köparen kontrollerar att varan är hel och korrekt medan man har ett betydligt starkare skydd från företag via konsumentköplagen. 


    Vet inte vad som står i traderas regler, har inte använt det på väldigt många år.


    Har själv tidigare lagt ut endel grejer i lokala köp och säljgrupper på facebook och måste nog säga att jag undvikit att göra affärer med uppenbart muslimska namn mest pga att de jag varit i kontakt med har varit så otroligt jobbiga och omständiga, mycket prutande och krav på att man ska man åka och leverera grejen till dom och så miljoner frågor fast man redan tackat nej till budet och att leverera det. 

  • Det tar tid
    Anonym (tgt) skrev 2017-07-24 15:03:13 följande:

    Tror du att du kommer att våga köpa av invandrare igen?

    Jag köper en del begagnat, men räknar kallt med att förr eller senare blir man lurad. Förhoppningsvis har man gjort tillräckligt många bra affärer innan dess att man har råd med de svinnet (jämfört med kostnaden att köpa allting nytt, alltså).


    Har handlat från invandrare tidigare, men då har det mest rört sig om kursböcker av kvinnliga, utländska studenter.
    Men det har alltid gått bra.

    Har aldrig blivit lurad tidigare, så kanske var det min tur nu, typ.

    Men det känns så märkligt att man är så sjukt rättslös när det gäller bedrägerier mellan privatpersoner.

    Man kan stämma i tingsrätt, men chansen att man inte kan nå upp till deras bevisbörda är rätt överhängande. Och de flesta hemförsäkringar täcker bara när man förlorar rättstvister om man är svaranden och inte käranden, har jag för mig. Så att riskera rättegångskostnader på hundratusentals spänn känns ändå lite värre än att bli bedragen på tusen spänn.

    Men visst fan skulle jag vilja vrida nacken av personen som lurade mig, men det skulle inte rätten gilla...

  • Det tar tid
    Jen12 skrev 2017-07-24 15:13:49 följande:

    Om det stod med i beskrivningen for varan maste det val ga att polis anmala, dvs om du har blivit lurad? Min mamma kopte biljetter pa tradera med swish som hon sen aldrig fick och det gick till rattegang.


    Intressant, hur gjorde hon då??

    Grejen är att när jag ställde en fråga till gratis juristrådgivning svarade de att om jag inte har filmat eller haft vittne när jag öppnade kartongen kan svaranden väldigt enkelt hävda att det är jag som har gömt undan den adapter som saknades i paketet (paketet kom ju fram, men vissa delar saknades), bara för att kunna få både vara och pengar tillbaka.

    Själv tycker jag inte att det låter särskilt troligt, men frågan är vad domstolen tycker...

    Kan ju bli så förbannat dyrt, om jag förlorar.
  • Det tar tid
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-07-24 15:11:08 följande:

    Helt ärligt, rätt åt dig.

    Tyckte synd om dig tills du var tvungen att hävda att mannen verkade ha muslimsk bakgrund.

    Att ens hävda att muslimer/icke-svenskar skulle vara opålitliga är så jäkla äckligt så det inte är sant.


    Det var ju inte jag som gjorde det!

    Läs gärna en gång till.

    Det var min omgivning som avrådde mig, och jag skrev att det svider att nu behöva lyssna på en massa vad-var-det-jag-sa.

    Jag trodde ju gott om honom, och betalade till honom i god tro.
  • Anonym (tgt)
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-07-24 15:11:08 följande:

    Helt ärligt, rätt åt dig.

    Tyckte synd om dig tills du var tvungen att hävda att mannen verkade ha muslimsk bakgrund.

    Att ens hävda att muslimer/icke-svenskar skulle vara opålitliga är så jäkla äckligt så det inte är sant.


    Skäms, faktiskt

    Det var ju inte TS som hävdat det.

    Så TS blir nu dels lurad.
    Dels får TS skit från sin omgivning för att hon INTE var rasist
    Och sen ska TS få skit från dig för att du hävdar att TS är en rasist

    Människor kan vara så jävla elaka...
  • Anonym (rättslös)
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-07-24 15:11:08 följande:

    Helt ärligt, rätt åt dig.

    Tyckte synd om dig tills du var tvungen att hävda att mannen verkade ha muslimsk bakgrund.

    Att ens hävda att muslimer/icke-svenskar skulle vara opålitliga är så jäkla äckligt så det inte är sant.


    Finns alltid människor som älskar att läsa slarvigt och sedan spy galla baserat på sin egen bristande läsförmåga.
    Speciellt om de i samma andetag får sparka lite på andra.

  • NomenNescio
    Anonym (Fyfan) skrev 2017-07-24 15:11:08 följande:

    Helt ärligt, rätt åt dig.

    Tyckte synd om dig tills du var tvungen att hävda att mannen verkade ha muslimsk bakgrund.

    Att ens hävda att muslimer/icke-svenskar skulle vara opålitliga är så jäkla äckligt så det inte är sant.


    Det finns en hel del sådana rasistiska kommentarer i denna tråd, så varför vänder du dig inte mot dem?

    TS har aldrig hävdat det som du skriver.

    Däremot, om du läser tråden, finns det andra som har det.


Svar på tråden Grundlurad på Tradera - dilemmat med privatpersoner och rasism