• Anonym (?)
    Äldre 17 Oct 16:01
    12994 visningar
    90 svar
    90
    12994

    Vilka bör bjudas på möhippa?

    Bröllopet har redan hunnit vara för flera månader sedan men nu kommer min svägerska och gnäller över hur hemskt det var att hon inte blev bjuden till min möhippa. Nu var det ju inte jag utan mina tärnor som bjöd in, men jag är liksom inte beredd att säga att de gjorde ett misstag bara för att bli sams när jag själv inte tycker att de gjort något fel..

    Till min möhippa bjöds alla tjejer mellan 26 och 34 år som var bjudna på bröllopet in (vi hade inga gäster i åldern 17-25 och 35-40). Min farbrors fru och en av mina mostrar är 41 så gränsen känns ganska naturlig med att det var tjejer i min ålder som bjöds in. Två av min mans systrar blev därmed bjudna (vi umngås mycket med ena, knappt med den andra, men alla andra i åldersspannet blev ju bjudna så..) medan hans äldsta syster (som vi knappt träffar) som är 45 (2 år yngre än min mamma) inte blev bjuden, och det är alltså hon som nu tydligen är rejält upprörd över detta. Nämnas ska kanske att min egen syster inte heller var bjuden liksom yngre kusiner då hon bara är 14 år och tärnorna la mycket fokus på festande under möhippan (och hon tog inte illa upp).

    Nu tycker svärmor att jag ska be om ursäkt "för att få detta ur världen" (hon har tydligen lyssnat på gnället i över ett halvår och tycker synd om systern som blev "utesluten"), men jag förstår liksom inte ens vad jag skulle be om ursäkt för... och tänker definitivt inte be mina tärnor göra det! Hur brukar ni andra tänka, är det självklart att alla mannes systrar bjuds på möhippa oavsett ålder? Alltså när det är en möhippa där man inte har med den äldre generationen som mamma, svärmor o.s.v.

        

  • Svar på tråden Vilka bör bjudas på möhippa?
  • Anonym (M)
    Äldre 17 Oct 16:04
    #1

    Jag förstår henne, men jag hade ALDRIG kommit och gnällt om det! Men stor skillnad att utesluta en 14-åring. Jag hade också blivit ledsen om jag var henne men som sagt aldrig klagat eller tagit upp det med dig.

  • Anonym (Fy)
    Äldre 17 Oct 16:25
    #2
    +1

    Nä jag förstår henne. Inte bjuder man 2 systrar och uteslutet 1. Usch vilken dålig stil.

  • Anonym (Svärm­orn)
    Äldre 17 Oct 16:29
    #3

    Jag tycker att du beter dig mer än lovligt barnsligt.
    Senaste möhippan jag var med på var åldrarna ca 20-60 år.
    Vi ser inte varandra som siffror utan som människor och umgås över generationsgränserna.

    Själv är jag 52, bruden var 36.

  • Anonym (ng)
    Äldre 17 Oct 16:43
    #4

    Jag förstår inte heller er märkliga åldersregel. (Att ni inte bjöd de som var vuxna förstår jag) Har aldrig hört talas om den. Det är ju som upplagt för att någon ska bli utanför. Har full förståelse för att de som blev uteslutna, skulle också bli ledsen.
    Samtidigt kan man inte heller som vuxen börja grina offentligt för att man inte blev bjuden och älta och göra det till sitt livsinnehåll i månader efter kalaset. Det är väl som de säger, det är aldrig ens fel att två träter.
    Om du bryr dig om relationen till svägerskan bör du nog bry dig om att reparera den.

  • Anonym (ng)
    Äldre 17 Oct 16:44
    #5
    Anonym (ng) skrev 2017-10-17 16:43:10 följande:

    Jag förstår inte heller er märkliga åldersregel. (Att ni inte bjöd de som var vuxna förstår jag) Har aldrig hört talas om den. Det är ju som upplagt för att någon ska bli utanför. Har full förståelse för att de som blev uteslutna, skulle också bli ledsen.
    Samtidigt kan man inte heller som vuxen börja grina offentligt för att man inte blev bjuden och älta och göra det till sitt livsinnehåll i månader efter kalaset. Det är väl som de säger, det är aldrig ens fel att två träter.
    Om du bryr dig om relationen till svägerskan bör du nog bry dig om att reparera den.


    Det skulle stå (Att ni inte bjöd de som inte var vuxna förstår jag)
  • Äldre 17 Oct 16:55
    #6

    Till min möhippa o faktiskt alla möhippor jag varit på (ca15st) har alla kvinnor Utom typ brudens mormor varit inbjudna ! Det är kutym att bjuda in alla och jag hade både som gäst och brud tagit illa vid mig om inte alla varit välkomna ! Syftet med en möhippa är ju att alla nära o kära får möjlighet att fira av bruden och samtidigt få en chans att lära känna andra i umgänges kretsen. Är du inbjuden till bröllopet så är du ju viktig för bruden o borde självklart bli bjuden på förfesten!

    Det vanliga är ju att det ändå blir lite uppdelningar under hippan, ex var min mor, mina fastrar o mostrar med på en av de planerade aktiviteterna o så middagen men sen hoppade de dom mer ungdomliga festligheterna på min möhippa!

  • Anonym (Lärop­eng)
    Äldre 17 Oct 17:02
    #7

    Se det som en läxa och dra någon "half-ass" vals om att det blev fel med inbjudningarna... gör ingen stor grej av det hela helt enkelt. Be om ursäkt, släpp det och gå vidare.

    Sen för framtiden så bör du lära dig att inte hitta på en massa konstiga "åldersregler" och dela upp folk och framförallt, separera "släktband" eller "kompisband" baserat på ålder.

    Att man inte bjuder "14åringar" på en möhippa, eller svensexa är en sak - om den innefattar festande och alkohol och eventuell efterföljande utgång - möjligen så planerar man den därefter, att vissa (underåriga) kan vara med på väl valda delar. Fast troligen så är få 14-åringar intresserade av att stå på stadens torg och se sin syster sälja kyssar...

    Självklart så skulle samtliga av dina svägerskor fått en inbjudan, även din farbrors fru och din moster. Att singla bort 3 (!) personer, kvinnor, där en är 41år och "ni" har en åldersgräns vid 34 låter bara märkligt och som ett recept på att få gliringar.

    Och 3 personer mer eller mindre brukar sällan stjälpa en planering...

    De som känner att de inte "passar" in hade då kanske istället tackat för inbjudan men tackat nej till deltagande pga XYZ, och känt sig "nöjda" med det.

    Magdalena Ribbing R.I.P 

  • Anonym (RR)
    Äldre 17 Oct 17:20
    #8

    Det är inte din sak att be om ursäkt över en tillställning som du inte bjudit in till! Be henne vända sig till dem som bjöd in o anordnade hippan istället. Sen är det kutym att bjuda typ alla inbjudna vuxna kvinnor, men det är ju inte ditt problem.

  • Äldre 17 Oct 17:29
    #9

    Men vad fjantigt av systern!

    Har varit på flera bröllop då jag inte varit bjuden på möhippa antingen för att den varit för kompisar och jag varit släkt, eller inte bjuden för att jag och min karl varit brudgummens vänner snarare än brudens. Ganska självklart att dina tärnor inte tänker tanken att bjuda någon som är i dina föräldrars generation. Oftast så är väl bara möhippan brudens tjejkompisar, med eventuella systrar och kanske kusiner i samma ålder inkluderade.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 17 Oct 17:39
    #10

    Oj vad annorlunda möhippor folk här verkar ha än vad jag är van vid! Kanske det som är problemet att hon bor i en annan del av landet och ev. har andra förväntningar.. Jag har varit på nästan 10 hippor och aldrig varit med om att man ens tänkt tanken att ev. bjuda mammor, mostrar och liknande utan det har bara varit vänner och släktingar i ungefär brudens ålder.

    Med tanke på vissa kommentarer känns det även som att jag bör förtydliga att anledningen till att jag inte ser vad jag ens skulle kunna be om ursäkt för är att jag inte var med och bjöd in, hade ingen aning om vilka som var bjudna (förutom de som kom då) eller inte tills för någon dag sedan när jag frågade tärnorna efter att jag fick veta att svägerskan var arg...

    Hade jag gjort gästlistan själv hade jag kanske tänkt en extra gång angående hurvida man skulle bjuda systrar (även att min syster kanske hade kunnat var med på någon del av dagen i så fall). Men jag tycker samtidigt inte att tärnorna gjorde fel då de bjöd som det brukar vara på möhippor bland de vi känner, så jag vill inte skylla på dem varken till de själva eller till svägerskan som någon sorts ursäkt.. 

Svar på tråden Vilka bör bjudas på möhippa?