• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Lenaia

    Hoppar in i denna tråden då vi försökt sedan maj -17. Träffat rätt varje ÄL men inget plus än...så 11 försök hittils. Gjort utredning som visar att inget är "fel" på någon av oss... Remissen skickades till Sahlgrenska i slutet av mars, så vi hoppas på att få komma dit så snart som möjligt... Har svårt att ställa mig in på att det lutar åt IVF för vår del. Vill så gärna att det skall funka naturligt...

    Runt omkring mig så verkar alla bli gravida till höger o vänster. Jag hoppas och önskar så innerligt att jag också ska få vara en av dem.

  • XAHHA92

    Nu börjar min fertila period, beräknad ägglossning om 5-6 dagar!

    Det var nu för exakt två år sedan som vi hade vårt första oskyddade sex och med bim 1.a maj. Jag var så inställd på att jag som var ung skulle bli gravid direkt, men ack så fel jag hade. Två långa år av ren sorg och frustration.


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-04-09 08:44:26 följande:

    Nu börjar min fertila period, beräknad ägglossning om 5-6 dagar!

    Det var nu för exakt två år sedan som vi hade vårt första oskyddade sex och med bim 1.a maj. Jag var så inställd på att jag som var ung skulle bli gravid direkt, men ack så fel jag hade. Två långa år av ren sorg och frustration.


    Urs sådär tänkte jag också på årsdagen för ett tag sedan. Att man inte visste vilket slit det skulle vara. Att man aldrig kunde tänka sig att man skulle ha planerande sex, känns efter varje månad osv. Minns tom att jag tittade i tråden ?vi som försökt 6 månader eller mer? och tänkte att ja där hamnar man nog inte (sjukt naiv man va...)
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • XAHHA92
    Jooosen skrev 2018-04-09 20:48:11 följande:

    Urs sådär tänkte jag också på årsdagen för ett tag sedan. Att man inte visste vilket slit det skulle vara. Att man aldrig kunde tänka sig att man skulle ha planerande sex, känns efter varje månad osv. Minns tom att jag tittade i tråden ?vi som försökt 6 månader eller mer? och tänkte att ja där hamnar man nog inte (sjukt naiv man va...)


    Eller hur!! Man trodde ju verkligen inte man skulle bli en av dom som hamnade i såna här tragiska (men såklart underbara) trådar. Tur i oturen att man inte är ensam om att gå genom detta
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Långväntanefterdig

    Lite funderingar...

    Sahlgrenskas kriterier är ju att man ska ha varit ett par i 2 år för ivf , är der ett krav på att man varit folkboförd på samma adress minst 2 år?

  • XAHHA92
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-10 12:53:55 följande:

    Lite funderingar...

    Sahlgrenskas kriterier är ju att man ska ha varit ett par i 2 år för ivf , är der ett krav på att man varit folkboförd på samma adress minst 2 år?


    Här i Skåne är det iaf ett krav att man ska ha bott tillsammans i två år. Men det är kanske olika i olika landsting!
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Långväntanefterdig
    XAHHA92 skrev 2018-04-10 13:03:09 följande:

    Här i Skåne är det iaf ett krav att man ska ha bott tillsammans i två år. Men det är kanske olika i olika landsting!


    Det verkar som att det är så i gbg också. Så summa summarum - kan ställa oss i kö först om ett år... å sen kö 6-8 månader. Jag ger fan upp snart. Så nära att tappa det.
  • XAHHA92
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-10 13:10:00 följande:

    Det verkar som att det är så i gbg också. Så summa summarum - kan ställa oss i kö först om ett år... å sen kö 6-8 månader. Jag ger fan upp snart. Så nära att tappa det.


    Tror att privata ivf klinike har ?snällare? krav. Där behöver man inte ens ha försökt ett år själva innan. Så sök privat istället :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • LLW
    Långväntanefterdig skrev 2018-04-10 13:10:00 följande:

    Det verkar som att det är så i gbg också. Så summa summarum - kan ställa oss i kö först om ett år... å sen kö 6-8 månader. Jag ger fan upp snart. Så nära att tappa det.


    Ge inte upp! Tänk att ju fortare ni drar igång allting desto snabbare kommer ni till ert mål. Vet att det känns hopplöst och så jäkla långt bort ibland, men man måste fortsätta framåt iallafall. Om man ger upp kommer man aldrig dit man vill. Fortsätt vara stark men tillåt dig också att vara ledsen ibland, det är oundvikligt i våran situation.

    Kram till dig!
  • Långväntanefterdig
    XAHHA92 skrev 2018-04-10 13:14:58 följande:

    Tror att privata ivf klinike har ?snällare? krav. Där behöver man inte ens ha försökt ett år själva innan. Så sök privat istället :)


    Ja vi har ju redan gjort första delen i utredning privat. Men vi har inte 60 - 70 tusen å lägga på privat ivf. Vid privata kliniker kan man börja direkt.
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år