• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-04-25 11:39:21 följande:

    Nu e vi klara! Fick träffa en man, rätt flummig men kändes bra. Jag gjorde ett vul och allt såg bra ut. Många äggblåsor osv. Äl förmodligen om 3-4 dagar. Fick ta blodprover både ja o min kille. Plus remiss till Huddinge för spermaprov. Han sa att vi är ofrivilligt barnlösa. Vi visste ju det men kändes så konstigt när en läkare sa det. Han rekommenderade Carl von linnekliniken för ev ivf. Han sa att processen där brukar gå väldigt fort. 10 dagar efter spermaprov får vi svar när vi mailar vår gyn.

    Frågade om spolning av äggledare men han sa att jag är frisk osv så behövs inte. Brukar man inte få göra det?? Oj va ja svamlar. Känns skönt att ha kommit igång iaf!!


    Jag har inte fått spola äggledarna och det behövdes tydligen inte heller.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-04-25 12:20:16 följande:

    Han sa inte så mkt om det. Han sa att Carl von linne gick snabbt bara. Kanske får mer info om det senare. Eller så kan man mejla o fråga. Känns som man kommer ha 100 frågor nu efteråt som man borde ställt hehe. Men när svaret från spermaprov kommer så ska ja fråga mer utförligt vad som gäller!


    Kliniker brukar ju samarbeta med olika ivfkliniker och rekomenderar oftast dessa. Dom brukar dock ligga lite off (uppsala eller dalarna). Man behöver inte köra på den kliniken dom rekomenderar. Det är då remissen skickas till huddinge reprod.avd och blir ni godkända får ni hem ett papper med godkända kliniker ni då kan kontakta (dessa kliniker ligger i stockholm) :)
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Hedblomster
    Lillatjejen1992 skrev 2018-04-25 13:23:56 följande:

    Här är det knappt någon väntetid alls.. när remissen är skickad får man vänta i 4-6 veckor. Saknas uppgifter tar det lite längre tid.

    När man sedan blivit godkänd får man välja på 5kliniker om man inte vill köra på den som utredningskliniken samarbetar med. När man kontaktat den klinik man vill komma till kickar vårdgarantin in, dvs att ett första besök ska inträffa inom 90dagar. Vårdgarantin ska ju gälla ivf i de flesta län men vet att väntetiderna är lite längre i vissa.


    Skönt! Problemet för mig är att här ska man ha försökt i två år för ivf och det har vi inte gjort än... lät iofs inte som att läkaren var helt emot att skicka remiss ändå efter sommaren men får se... det kanske hon sa bara för att jag började gråta.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • XAHHA92

    Det är märkligt att ni är så många som inte fått göra spolning av äggledarna? En sammanväxt äggledare är ju inget som syns på vul och man kan vara fullt frisk trots sammanväxt. Om jag hade varit ni så hade jag krävt spolning!!


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2018-04-25 14:29:39 följande:

    Det är märkligt att ni är så många som inte fått göra spolning av äggledarna? En sammanväxt äggledare är ju inget som syns på vul och man kan vara fullt frisk trots sammanväxt. Om jag hade varit ni så hade jag krävt spolning!!


    Vi måste ju oavsett vad göra ivf :/ då hjälper inte spolningen ändå
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Hedblomster
    Snowflingan skrev 2018-04-24 21:27:33 följande:

    Där sprack försök 18. Ska ha mens på lördag och neg med predictor early. Trodde verkligen det var något nu, har svettats så mycket under de senaste nätterna och tempen var verkligen lovande. Egentligen är det bra att det tar lite längre tid för vi kommer längre i husbyggande osv. Men jag vill så gärna. Eller vi vill så gärna. Mina släktingar planerar en resa i två veckor okt-nov och då kan vi följa med på den iallafall, lär inte va gravid eller iallafall inte så långt gången. Kört med progesterall nu två försök och går snart in på det tredje.


    Beklagar :( kan ju hålla tummarna för ett mirakel om du har bim på lördag men vet ju själv hur det är - man känner att det inte blivit något och testen är väl rätt känsliga...

    Jag har köpt en tub progesterall och ska testa. Ingen anledning att tro att det ska hjälpa något men behöver GÖRA något. Börjar man smörja efter äl? Eller på äl-dagen?
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2018-04-25 15:36:04 följande:

    Vi måste ju oavsett vad göra ivf :/ då hjälper inte spolningen ändå


    Nej det är klart :/ Men tänker på dom som fått stämpeln oförklarligt barnlösa, märkligt att inte spolning görs där bara för man anses vara ?frisk? :( Skukvården är så märklig trots att det är samma land och vård för våra skattepengar
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Snowflingan
    Hedblomster skrev 2018-04-25 17:22:24 följande:

    Beklagar :( kan ju hålla tummarna för ett mirakel om du har bim på lördag men vet ju själv hur det är - man känner att det inte blivit något och testen är väl rätt känsliga...

    Jag har köpt en tub progesterall och ska testa. Ingen anledning att tro att det ska hjälpa något men behöver GÖRA något. Börjar man smörja efter äl? Eller på äl-dagen?


    Tack så mycket! Tänkte ta ett nytt test om tempen är fortsatt hög imorgon. Du ska börja med progesterall dagen efter äl, och när du är säker att äl har skett, annars kan du skjuta upp den. Sluta även med den två dagar innan mens för att inte skjuta upp :)
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2018-04-25 18:13:12 följande:

    Nej det är klart :/ Men tänker på dom som fått stämpeln oförklarligt barnlösa, märkligt att inte spolning görs där bara för man anses vara ?frisk? :( Skukvården är så märklig trots att det är samma land och vård för våra skattepengar


    Tycker iof att man borde spolas ändå, precis som du säger.. Alla verkar ha olika regler och olika metoder så man hänger ju knappt med :(
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Hedblomster
    Snowflingan skrev 2018-04-25 18:23:46 följande:

    Tack så mycket! Tänkte ta ett nytt test om tempen är fortsatt hög imorgon. Du ska börja med progesterall dagen efter äl, och när du är säker att äl har skett, annars kan du skjuta upp den. Sluta även med den två dagar innan mens för att inte skjuta upp :)


    Ååh men om tempen inte dippat än kanske man inte ska ge upp hoppet?

    Ok tack för infon :) stod bara på cd 12-14 i instruktionerna men då har jag antagligen inte haft äl än så ska vänta!
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år