• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • LLW
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-01 19:08:45 följande:

    Ååå dääääär kom mensen!!!! Första å sista gången man är glad för det haha


    Haha förstår att det är en konstig situation! Då börjar du med sprutorna på måndag eller?
  • Awwalusen

    Halloj, jag har lite funderingar kring min mens. Jag har slutat med mina p piller för 11 månader sedan, mensen har varit regelbunden i flera månader och kommit den 20e. MEN nu har jag gått runt i två månader och inte fått en enda droppe mens! Första månaden kände jag inget speciellt och antog att man kan skippa en ägglossning men nu har jag känt i 2-3 veckor att jag ska få min mens. Är dålig i magen, har så extremt ont i mina bröt som också har svullnat upp, jag har gått upp någon natt på toaletten och kissat vilket jag aldrig gör men jag kissar inte positivt? Jag har läst om pcos men det passar inte in på mig alls och jag har bokat tid hos kvinnokliniken om en vecka. Vet någon vad som händer med mig?

  • Fröken Rabarber
    Lenaia skrev 2018-06-01 11:08:25 följande:

    Vi kommer komma in på Sahlgrenska senast mitten av oktober.

    Vi gjorde utredningen privat och direkt när det var klart skickade de remiss för oss till Sahlgrenska. Vi har även beslutat oss för att inte dra igång något privat innan utan vi väntar in vår remiss....


    Kanske fel ord, men kul att ni förhoppningsvis får ivf till hösten, det hoppas jag och min sambo med på. Troligen mer mot senare delen av hösten. Vi gjorde utredning via Sahlgrenska och blev klara nu i maj. Oförklarliga då sambon hade toppresultat och jag inte direkt hade något som skulle hindra. Så nu släpper vi lite på gravidhetsen, njuter av sommaren och inväntar ivf. Och jag försöker gå ner lite i vikt för att underlätta ytterligare för kroppen. :)
  • Långväntanefterdig
    LLW skrev 2018-06-01 19:45:49 följande:

    Haha förstår att det är en konstig situation! Då börjar du med sprutorna på måndag eller?


    Jaa helknäppt. Går man å längtar å sen vill man inte se den igen!!!!

    Jag kontaktar kliniken på måndag, startar måndag eller tisdag kväll
  • LLW

    Ååh månaden känns så jäkla lång nu när jag redan vet att mensen kommer att komma.. vill bara hoppa fram till nästa ÄL om 3 veckor så man kan börja hoppas igen.

    Såklart läst massor nu om kvinnor som blivit gravida efter att ha tagit bort polyper i livmodern. Vore ju helt otroligt om det skulle göra skillnad även för mig..

    Nej, det bästa vore ju att kunna släppa tankarna helt fram tills det är dags för nästa försök, men det är ju helt omöjligt. Omgiven av vänner som skaffar barn också, det gör ju inte saken bättre direkt.

  • Långväntanefterdig
    LLW skrev 2018-06-02 19:26:59 följande:

    Ååh månaden känns så jäkla lång nu när jag redan vet att mensen kommer att komma.. vill bara hoppa fram till nästa ÄL om 3 veckor så man kan börja hoppas igen.

    Såklart läst massor nu om kvinnor som blivit gravida efter att ha tagit bort polyper i livmodern. Vore ju helt otroligt om det skulle göra skillnad även för mig..

    Nej, det bästa vore ju att kunna släppa tankarna helt fram tills det är dags för nästa försök, men det är ju helt omöjligt. Omgiven av vänner som skaffar barn också, det gör ju inte saken bättre direkt.


    Så tråkigt att känna så :( fan va vi får kämpa i det tysta hela tiden. Stor kram och hoppas tiden går fort för dig!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-06-02 19:26:59 följande:

    Ååh månaden känns så jäkla lång nu när jag redan vet att mensen kommer att komma.. vill bara hoppa fram till nästa ÄL om 3 veckor så man kan börja hoppas igen.

    Såklart läst massor nu om kvinnor som blivit gravida efter att ha tagit bort polyper i livmodern. Vore ju helt otroligt om det skulle göra skillnad även för mig..

    Nej, det bästa vore ju att kunna släppa tankarna helt fram tills det är dags för nästa försök, men det är ju helt omöjligt. Omgiven av vänner som skaffar barn också, det gör ju inte saken bättre direkt.


    Ja tankarna är helt omöjligt att släppa! O alla blir gravida överallt nu :( urs... bim -5 o samma gamla pms symptom som vanligt!!
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Långväntanefterdig

    Ni som är i ivf svängen här - och om ni snusar , när i behandlingen ska ni sluta?

    Jag börjar med sprutor måndag eller tisdag. Vet inte om jag ska sluta då , eller innan ägget sätts tillbaka ? Finns ju typ ingen forskning kring snusandet men jag fattar ju att det inte är bra å ska absolut sluta... är samtidigt så nervöööös inför allt detta så skulle ha väldigt svårt att dessutom sluta innan ägget kommer tillbaka ?

    Satt precis å läste på allt om sprutorna igen, usch det är verkligen såååå otrevligt :(


  • Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-03 17:10:39 följande:

    Ni som är i ivf svängen här - och om ni snusar , när i behandlingen ska ni sluta?

    Jag börjar med sprutor måndag eller tisdag. Vet inte om jag ska sluta då , eller innan ägget sätts tillbaka ? Finns ju typ ingen forskning kring snusandet men jag fattar ju att det inte är bra å ska absolut sluta... är samtidigt så nervöööös inför allt detta så skulle ha väldigt svårt att dessutom sluta innan ägget kommer tillbaka ?

    Satt precis å läste på allt om sprutorna igen, usch det är verkligen såååå otrevligt :(


    Halloj! Jag snusar oxå och rätt mycket... jag har tänkt mycket på det där om jag nu oxå kommer börja med ivf efter sommaren. Jag funderar ändå på att sluta snusa innan sprutorna. Det kommer kännas ännu jobbigare utan sitt snus men får ta det. Det känns nog ändå bättre mentalt att man går all in! Men förstår att det är skit att sluta, speciellt i en sån jobbig sits. Uppdatera hur du kommer göra. Du står säkerligen ut om du ger dig fan påt. Man kan köra lite nikotinfritt snus (as tråkigt men alltid nåt) <3
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Långväntanefterdig
    Jooosen skrev 2018-06-03 18:06:54 följande:

    Halloj! Jag snusar oxå och rätt mycket... jag har tänkt mycket på det där om jag nu oxå kommer börja med ivf efter sommaren. Jag funderar ändå på att sluta snusa innan sprutorna. Det kommer kännas ännu jobbigare utan sitt snus men får ta det. Det känns nog ändå bättre mentalt att man går all in! Men förstår att det är skit att sluta, speciellt i en sån jobbig sits. Uppdatera hur du kommer göra. Du står säkerligen ut om du ger dig fan påt. Man kan köra lite nikotinfritt snus (as tråkigt men alltid nåt) <3


    Ah shit , killen tycker samma - att sluta innan sprutstart för då är ägget helt opåverkat... å ägget är ju förhoppningsvis bebis, så det får väl bli så... nikotinfritt snus imorgon då helt enkelt! Får åka och köpa efter jobbet å sen börjar sprutorna på kvällen.. bläää det känns verkligen tufft, så mycket för kvinnan att gå igenom. Hua... men leder det till bebis jade jag gjort det alla dagar i veckan!
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år